Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1364 ggr
icouldbe
3/25/18, 8:26 PM

löss, misstänkt kvalster, och torr hud

hej! det här är en lång berättelse, men ska försöka hålla det så kortfattat som möjligt. jag har en långhårig guldhamster, som heter Fisk, som snart är ett år gammal. för några veckor sedan upptäckte vi ohyra i hans päls och tog honom till veterinären, i mikroskop kunde veterinären se att det va en blodsugande lus, men kunde inte identifiera vilken sort. dom gav honom några droppar strong hold I nacken. under en längre period har jag och två andra i min familj fått utslag som kliar något oerhört, efter en massa prover på Sahlgrenska visar det sig att det är bett, vi har också haft Anticimex i lägenheten där dom har letat efter bland annat vägglöss, vi fick fällor som låg utspridda under några veckor, men dom fångade inte upp något. precis efter att vi va klara hos veterinären, åkte vi till Anticimex med en lus på en tejp bit, dom kollade på den men kunde inte heller säga vilken sort det va. därav sa dom till oss att dom här lössen inte går på människor, så det va inte det här som har bitit oss. självklart var vi glada över att Fisk mådde bättre, men vi ville fortfarande veta vad som vet oss. så under de nästkommande dagarna letade jag grundligt i Finland päls och letade efter ohyra. ca tre dagar efter vi var hos veterinären hittade jag en (vad jag trodde va) lus, den va halvdöd, haltade och kunde knappt gå, vi skickade in den till SVA för diagnosering. några dagar senare visade det sig att det inte va en lus, det va kvalster. Fisk har alltså haft två olika sorters ohyra på sig samtidigt. dom säger att det antagligen är detta som har bitit oss, men vi behöver inte bahandla det för dom ska försvinna med strong hold. så nu har det gått några veckor, jag kollar i fisks päls flera gånger per dag och hittar aldrig något. men idag tog jag upp honom när han fortfarande satt i sitt hus, och i hans päls tror jag att jag såg en kvalster (ska till Anticimex imorgon och be dom kolla på det). efter att jag hittat det djuret tittar jag extra noga i Fisks päls, men också i hans Bur. och i hans hus ser jag massa små löss. vad fan gör jag nu?? håller på att göra rent hans Bur, men det känns så värdelöst. sen så har han fått torr hud långt ner på hans rygg, lite över svansen, det flagnar i lite större bitar. finns det något jag kan göra hemma eller måste jag ta honom till veterinären igen? går det ens att få bort det helt? för min mamma är väldigt trött på honom och verkar inte vara villig att hjälpa honom för hon tycker det är för dyrt. sen så skulle jag vilja tillägga att vår lokala djuraffär där vi köper allt spån och mat osv, ville att vi skulle spruta radar direkt i hans Bur + rakt på pälsen på våra gerbiler ifall dom också kan ha fått det. mvh

Annons:
Tsunamis
3/29/18, 6:02 PM
#1

Låter som nordlig fågelkvalser alt tropisk fågelkvalster. Den förstnämnda kan leva utan mat i 1-2 månader och den sistnämnda minst 4-6 månader. De kan inte leva på människor men de kan leva på fåglar och all sorts gnagare. Du behöver behandla med stronghold var 3:e vecka och minst 3 gånger helst fler för att vara på säkra sidan. Städa buren grundligt, släng allt i trä och koka allt annat men du kan även köra med liten handhållen ångtvätt för det spräcker även äggen som kan ligga i alla möjliga springor. Du kommer också behöva städa runt buren på samma sätt och ni får duscha och tvätta kläder och sängkläder om det kliar på er fortfarande. Det här är enda ohyran som är rent för jävlig att gå hem, allt annat lever på husdjuren och kan inte leva länge utanför dem & mat.

MvH  Tsunamis

Aja85
12/29/18, 8:46 AM
#2

#2: Menar du koka plastsakerna och skålarna? Som t ex min hamster har ett Hjul i plast, skålar i keramik och glas, vattenflaska i plast. Och kan man inte koka träsakerna? Förstår inte riktigt vad du menar med att "städa buren på samma sätt." Ska jag skrubba den Stronghold?
Bara nyfiken, för jag misstänker att min har kvalster eller svamp :(
Med vänlig hälsning 
Angelica

Upp till toppen
Annons: