Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödninghybrider
Läst 11935 ggr
Cosmonautens
3/22/18, 6:52 PM

Funkar bendy bridge att använda?

Annons:
Cosmonautens
3/22/18, 6:55 PM
#1

Den här bron/hus skulle väll fungera ifall min hamster tänkte föda ungar? Botten är öppen och pinnarna sitter inte så tajt ihop.

[HamsterFan]
3/22/18, 7:51 PM
#2

Ja det är klart den funkar

Cosmonautens
3/22/18, 7:54 PM
#3

#2 toppen! har du någon erfarenhet om hamster uppfödning? har nämligen en fråga som jag inte vill göra ett helt inlägg om :)

[HoneyTorbjörn]
3/22/18, 8:06 PM
#4

Ja jag har det lite.

Cosmonautens
3/22/18, 8:11 PM
#5

#4 Åhh vad bra! jo när jag satt ner min hand till min 8 dagar troligen dräktiga hona så ville hon komma upp i handen. Jag råka nudda magen och hon hacka med tänderna, hon har aldrig gjort något sånt förr. Kan det ha något med att hon är dräktig tror du?

Cosmonautens
3/22/18, 8:13 PM
#6

Kanske låter som hennes ålder är 8 dagar, 8 dagar in på dräktigheten

Annons:
[HoneyTorbjörn]
3/22/18, 8:15 PM
#7

Ja hon vill ju försvara magen. Har du vägt henne?

Cosmonautens
3/22/18, 8:17 PM
#8

#7 Nä har ingen våg just nu men ska kanske köpa en imorgon

conversano
3/22/18, 8:19 PM
#9

Minsta tilllåtna mått på bolådor för guldhamstrar är 15x15x10, och 14x11x10 för dvärghamstrar.  Om bron inte är av den största modellen (50 cm) räcker den inte till. Mät och se om den uppfyller kraven. Däremot kan små tassar fastna i springorna mellan pinnarna, och man vill ju såklart vara så försiktig som möjligt. 

Man kan snabbt göra sig en bolåda av kartong eller ett flingpaket, eller snickra ihop ett eget om man inte hinner iväg till djuraffären.

[HoneyTorbjörn]
3/22/18, 8:20 PM
#10

Det bästa är att använda ett hus utan några hål :)

Cosmonautens
3/22/18, 8:35 PM
#11

#9 #10 Ja det är sant, får nog byta till ett trähus eller kartong hus ist

EmiCar
3/22/18, 9:25 PM
#12

#11 Eller inget hus alls, bebisar kan lätt klämma sig om huset skulle flyttas! De bästa är att ge honan mycket strö och botmaterial, så får hon bygga ett bo själv i ett hörn.

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Cosmonautens
3/23/18, 6:28 AM
#13

#11 ja funderade på det, då tar jag bort huset 4-3 dagar innan ungarna är beräknade eller? Hon har ju haft hus sen jag skaffa henne så ifall hon inte skulle känna sig bekväm utan hus :/

Annons:
[HoneyTorbjörn]
3/23/18, 7:08 AM
#14

Man måste ha hus enligt lag

EmiCar
3/23/18, 7:33 AM
#15

#14 Men för en dräktig hona är det inte bra, det står tom på SHF's hemsida. #13 Ja, eller lite tidigare så att hon hinner bygga ett stort bo. Ge henne mycket toapapper, strö och t ex carefresh. Du skulle ju också kunna sätta någon typ av plattform över, så att det blir ett sorts "skydd". :)

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Cosmonautens
3/23/18, 8:43 AM
#16

#15 ja det låter bra, ska fixa när jag kommer hem🙂

-Aida-
3/23/18, 9:52 AM
#17

Alla dessa mått och lagar hit å dit gör ju så man blir knäpp. Jag gav dvärghamstrar en skokartong och la popcornkartonger inuti för flera rum.
Jag vet inte mycket om dräktiga hamstrar men en kartong kan iallafall inte klämma sönder någon rosa liten fjutt av misstag. 🤪

[HoneyTorbjörn]
3/23/18, 2:46 PM
#18

Lag är lag. då är ju inte SHF någon bra "verksamhet"

EmiCar
3/23/18, 3:11 PM
#19

#18 Inte en bra verksamhet? Det finns hur kunniga uppfödare (och andra) personer som har både skapat föreningen och jobbar med den. De skulle ju inte vilja ge folk fel fakta? De skulle ju inte heller vela att ens hamster ungar skulle fara illa genom och klämma sig själva? Det enda jag försöker säga är att de skulle inte vilja ge fel fakta/information som i slut ändan skulle skada djuret, de vill ju värna om en hamster som ett djur.

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

[HoneyTorbjörn]
3/23/18, 3:36 PM
#20

#19 Fast jordbrukverket har bestämt att man måste ha hus.

Annons:
Cireea
3/23/18, 4:06 PM
#21

HoneyTorbjörn, lagen säger att man ska ha hus: det stämmer.
Dock finns det självklart omständigheter eller situationer där man får gå ifrån lagen. Exempelvis vid födsel och tidigt skede av en hamsterkull kan man bortse från lagen då ungarna lätt kan klämmas ihjäl av ett hus när mamman boar runt. Det handlar ju om att se till djurens bästa och det bästa är ju att inte utsätta nyfödda bebisar för klämrisk. 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cosmonautens
3/23/18, 4:29 PM
#22

Hej, idag har jag köpt en våg. Tänkte väga honan. Vad ligger normal vikten på, 50g-65g? Och ökar honan i vikt varje dag när hon är dräktig?

[HamsterFan]
3/23/18, 4:30 PM
#23

#22 ja, normal vikten är ungefär 50-65g och om hon ökar så är hon dräktig

Cosmonautens
3/23/18, 4:45 PM
[HamsterFan]
3/23/18, 6:44 PM
#25

#24 ingenfara

Cireea
3/24/18, 1:05 PM
#26

Hamstern kan ju vara skendräktig också så det enda säkra sättet är att vänta och se om det kommer bebisar 😉


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cosmonautens
3/24/18, 2:19 PM
#27

#26 ja, jag misstänker nu att hon är det.

Annons:
Cosmonautens
3/24/18, 8:34 PM
#28

Vägde Lillemor igår och imorse då hade hon samma vikt. Nu vägde jag henne igen bara för att och då har hon gått upp ett gram, hon hade inte stora kindpåsar fulla med mat men jag anar ändå att hon är skendräktig, nuddat magen många gånger och hon gör inget och har inte blivit något rundare sen jag hitta henne i hanens Bur. Men jag kommer såklart behandla henne som om hon är dräktig, ge viktig mat, mycket bomaterial osv

91Marran
3/25/18, 2:38 PM
#29

Vissa hamstrar har fastnat med benen i bendybridge så jag skulle undvika den.

Mvh
Mig

Cosmonautens
3/26/18, 4:37 PM
#30

Hej, tänkte skriva en liten update. Lillemor var inte dräktig då hon brunstade igår. Jag visste dock inte om det, jag duschade och kom tillbaka till rummet där där buren står. Honan var inne i hanens Bur och hanen låg avsvimmad i buren. Mina stenar som jag lagt under plankan som ska skilja hamstrarna åt hjälpte visst inte, hon lyckades ändå gräva/putta bort dem. 

Så jag antar att hon brunsta igår och parningen tog då Timmy svimma/sov. Har fixat buren nu med massa material för att hon inte ska kunna krypa under igen men vad gör det nu när hon redan parat sig😟 Ska iaf försöka göra det bästa av situationen!

EmiCar
3/26/18, 7:15 PM
#31

#30 Vad har du för Bur egentligen?!

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Cosmonautens
3/26/18, 8:03 PM
#32

#31 Jag hade platslådor (största lådorna från ikea)  innan som burar då de är större än de flesta burarna man köper i djuraffärer, sen skaffa min bror en bokhylla så  jag fick ta hans gamla. Då tänkte jag lägga den ned och använda som hamster Bur då den var större och den passar bättre för omgivningen i mitt rum. I bokhyllan är en hylla som delar den på hälften och under hyllan så är det bara någon centimeter som skiljer. Lagt massor av kartong, stenar och det verkar funka nu men inte innan

Cosmonautens
3/27/18, 7:33 PM
#33

Tror  ni att man kan på ett ungefär veta hur många hamster ungar honan kommer få beroende på vikten? Honorna äter väldigt mycket under dräktigheten men att man kan gissa på ett ungefär + att man kan kolla på storleken på magen?

[Ronyaa]
3/28/18, 4:43 PM
#34

Hur har det gått?

Annons:
Cosmonautens
3/28/18, 5:08 PM
#35

#34 idag har det gått fyra dagar sedan hon brunsta så ska kolla ikväll och imorgon kväll ifall hon brunstar, då är hon antagligen inte dräktig. Men om man jämför denna gång med andra gånger jag trodde hon var dräktig så kännes bara som att något är på gång🤔 Hon tömmer matskålen snabbt, gått upp i vikt, magen ser liiiite rundare ut, sover mer och har även väldigt svårt att bestämma sig för saker. Hör av mig när det gått ungefär 8 dagar då dräktighets symptom ska visas mer🙂

LinneaWik
3/28/18, 5:10 PM
#36

#35 Åh så spännande!!! :D Jag älskar hamsterbebisar <3

Cosmonautens
3/28/18, 5:50 PM
#37

#36 hamsterbebisar är ju något speciellt😍

Cosmonautens
3/28/18, 7:37 PM
#38

Pluggar genetik i skolan + försöker lära mig hemma om genetik färger, tycker det är lite svårt men jag undrar om mamman är black mottled (momo eller mimi) tror jag förkortningen är och färgen är även dominant, pappan är black (aa). Eftersom det finns ett dominant anlag kommer ungarna ärva mottled men även färgen svart då? Eller kan ungarna också få färger som de blivande föräldrarnas föräldrar har/hade?

Cosmonautens
3/28/18, 7:38 PM
#39

För det krävs väll bara ett dominant anlag för att göra "utslag" i kullen?

Cosmonautens
3/29/18, 3:02 PM
#40

Igår kväll brunstade hon inte, ska även kolla ikväll.

Cosmonautens
3/29/18, 8:13 PM
#41

Min hona blev parad den 25 och hon har börjat bli lite större. Kommer det bli många ungar om hon redan börjar bli lite stor eller kan det lika gärna vara 4 st? De flesta honor brukar inte visa något alls tills slutet av dräktigheten, eller är det olika från hona till hona? Glad påsk!

Annons:
91Marran
3/29/18, 8:22 PM
#42

Det kan lika gärna vara några få. :)

Mvh
Mig

Cosmonautens
3/29/18, 8:40 PM
#43

#42 okej, dräktigheten är lite klurig🤔 Tack för svaret!

Cosmonautens
3/30/18, 9:28 AM
#44

Idag är Lillemor inne på 6:e dagen av dräktigheten, hon har gått upp 7 gram på 8 dagar. Hon har blivit lite större och hon går även med kinderna fyllda med mat hela tiden.

Cosmonautens
3/30/18, 9:34 AM
#46

Hon har även börjat bli mer beskyddande av buren, så fort man prasslar i buren springer hon fram och "attackerar" hon bits inte eller så men kanske snart🤔

91Marran
3/30/18, 10:17 AM
#47

Då är hon säkerligen gravid :)

Mvh
Mig

Cosmonautens
3/30/18, 10:47 AM
#48

#47 ja, säkert🙂 men eftersom det är hennes första kull så tänker jag hur det kommer gå🤔

Annons:
91Marran
3/30/18, 10:52 AM
#49

#48 Hur gammal är hon?

Mvh
Mig

Cosmonautens
3/30/18, 10:55 AM
Cosmonautens
3/31/18, 11:37 AM
#52

Idag börja hon bygga på bo nummer 2😍

[SweetieJulia]
3/31/18, 12:12 PM
#53

#52 Då är hon dräktig, jätte kul för dig med små bebisar

Cosmonautens
3/31/18, 1:27 PM
#54

#53 tack så mycket! Det ska bli jätte roligt

[SweetieJulia]
3/31/18, 2:45 PM
#55

#54 mm det tror jag också

Annons:
Cosmonautens
4/3/18, 2:06 PM
#56

Aktiv och dräktig. Min hona är väldigt aktiv och det är väll inte så bra under dräktigheten? Hon har sitt Hjul, men tänker ta bort det någon dag innan hon ska föda. Och hon får även springa på mitt golv några gånger om dagen. Hon är 10 dagar in på dräktigheten så ska jag börja dra ned på springturerna på golvet? Kanske att hon bara får springa 1 gång om dagen på golvet?

[HoneyTorbjörn]
4/3/18, 2:09 PM
#57

Ta bort hjulet med än gång

Cosmonautens
4/3/18, 2:13 PM
#58

#57 har gjort det nu, men då kommer hon få springa av sig på golvet någon stund på kvällen.

[HoneyTorbjörn]
4/3/18, 2:16 PM
#59

#58 Inte det bästa,låt hamstern vara i buren nu dem sista dagarna

Cosmonautens
4/3/18, 2:18 PM
#60

Har ni några tips på hur jag kan roa henne när hjulet är borta? Hon är riktigt kräsen…

Cosmonautens
4/3/18, 9:34 PM
#61

Hon är "galen", eller det kanske inte är rätt ord men hon bara springer runt nu i buren när jag tagit bort hjulet…. Känns lite taskigt att hon inte kommer få springa av sig på 9 dagar

[HoneyTorbjörn]
4/3/18, 9:36 PM
#62

Hellre det än att bebisarna skadas i magen?

Annons:
Cosmonautens
4/3/18, 9:42 PM
#63

#62 jaa absolut, vill inte att honan eller bebisarna ska skadas på något sätt men det känns som att hon kommer skada sig när hon inte har Hjul. Att hon kanske kommer hoppa mot väggarna eller göra något som kanske skadar magen. Jag har lagt en burk med strö och mat i så hon får gräva lite, det hjälper liiite men ska gömma mer mat så hon glömmer att hjulet är borta.

Cireea
4/3/18, 9:44 PM
#64

Hur många dagar är det kvar innan födsel?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[HoneyTorbjörn]
4/3/18, 9:45 PM
#65

Ett tips är att baka matbollar =)

Cosmonautens
4/3/18, 9:51 PM
#66

#64 Hon blev parad den 25 mars, så jag antar mellan 11 april till 13 april kan ungarna komma.

Cosmonautens
4/3/18, 9:52 PM
#67

#65 ja det skulle jag kanske kunna göra, tack!

Cireea
4/3/18, 9:54 PM
#68

Då kan du gott ha hjulet kvar i buren. Jag brukar ta ut hjulet några dagar innan födseln just för att många dräktiga honor blir väldigt kinkiga och rastlösa. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[HoneyTorbjörn]
4/3/18, 9:54 PM
#69

#67 Mycket bättre än fröer som inte hamstern hittar xD

Annons:
Cosmonautens
4/3/18, 9:57 PM
#70

#68 åh vad bra! det var så jag tänkte från början, ta bort hjulet någon dag innan födsel. Hon är riktigt kräsen när det kommer till aktivering, bara hjulet som är roligt🙂

[HoneyTorbjörn]
4/3/18, 9:58 PM
#71

#70 Fast då är hon beroende  ta ut det ca 4 eller 3 dagar innan födseln

Cireea
4/3/18, 9:58 PM
#72

#70 Du tänkte helt rätt! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cosmonautens
4/3/18, 10:03 PM
#73

#71 om du menar beroende så är hon ej det, hon springer bara på kvällen även om hon är uppe på dagen + att när hon väl springer i hjulet springer hon inte som en galning utan bara några sekunder innan hon hoppar ur och tvättar/äter/sover. Kommer ta ut hjulet som du skriver några dagar innan hon ska föda så ingen kommer till skada :)

[HoneyTorbjörn]
4/3/18, 10:05 PM
#74

#73  Fast du skrev precis att det är den enda hon tycker är roligt =)

Cireea
4/3/18, 10:09 PM
#75

#74 Bara för att hamstern finner hjulet mest underhållande så betyder det inte per automatik att hamstern är beroende av hjulet. Hade hamstern varit besatt hade hamstern inte fungerat normalt. Hamstern skulle ha sprungit dygnet runt utan att stanna upp för att sova, äta, uträtta behov eller liknande. 

En hamster kan springa många timmar i ett Hjul per dag (natt). Tänk hur långt dom springer ute i det fria för att samla mat.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cosmonautens
4/4/18, 8:36 PM
#76

Hur funkar det med ojämna grupper? tänkte att mammahamster ska åtminstone ha en dotter kvar som sällskap men tänker hur det funkar med tre? Har läst: "ojämna par är inte bra då 2 kanske kommer överens och en blir utanför" "När en av hamstrarna dör så blir rangordningen fel och de hamstrar som är kvar måste bråka om rangordningen"

Annons:
Cosmonautens
4/5/18, 3:50 PM
#77

Idag vägde jag Lillemor, hon har gått upp 6g sedan parningen. Timmy som får exakt samma mat och Färskmat har stannat på sin vikt, kanske gått upp något gram.

Nu är det 6 dagar kvar av dräktigheten och hon ser riktigt rund ut, dock ser jag inga bebisbulor.

Cosmonautens
4/6/18, 10:32 AM
#78

Idag så försökte Lillemor klättra upp på min hand och jag tycke mig se några bebisbulor😊

Cosmonautens
4/6/18, 6:30 PM
#79

Åhhh nu bäddar min lilla för fuuuullt. Samlar massor med papper i munnen och bär till boet, hon går även många rundor med papper till boet😍  Skulle bli otroligt förvånad ifall det inte kommer några rosa små korvar.

Novachan
4/7/18, 12:24 PM
#80

Oj vad mycket som har hunnit hända när jag inte läst i denna tråd på länge. Kul med ungar, även fast det var oplanerat. Om jag förstår det rätt så är det ett litet glapp mellan hyllplanen och bokhyllan som avskärmar honan och hanen från varandra? Hittade du en bra lösning som funkar?

(editerat)

[HoneyTorbjörn]
4/7/18, 12:26 PM
#81

#80 Inte planerat

Novachan
4/7/18, 12:35 PM
#82

#81 Sant, blev stavfel. Har rättat till.

Cosmonautens
4/7/18, 6:07 PM
#83

#80 Precis, det är/var ett glapp under hyllan som nu är fixat. Jag löste det genom att sätta kartong under, sen håller jag koll så att hon inte tuggar bort kartongbitarna. Men nu har jag planerat att flytta hanen till hans gamla Bur och låta honan och bebisarna ha hela bokhyllan för dem själva😃 Parningen var oplanerad ja, men har sedan långt tillbaka velat para dem. Läste på en hel del och det var då jag ändra mig. Djuraffärs djur ska man ju helst inte avla på då man inte vet bakgrunden…. Men nu har de ju parat sig så finns inte så mycket att göra än att ta hand om henne och kommande ungar på bästa sätt🙂 Båda mina hamstrar är friska och är väldigt snälla så hoppas att ungarna är friska och är snälla som föräldrarna!😉

Annons:
[SweetieJulia]
4/7/18, 6:11 PM
#84

#83 när är bebisarna beräknde att komma? Har dem kommit?

Så kul för dig att du ska få bebisar

Cosmonautens
4/7/18, 6:22 PM
#85

#84 bebisarna är beräknade att komma om 4 dagar😍

[SweetieJulia]
4/7/18, 6:23 PM
#86

#85 gud så kul

[HoneyTorbjörn]
4/7/18, 6:24 PM
#87

#85 Vi hoppas att allt går bra! Kommer du spara alla ungar (ifall det blir flera och dem överlever)? 🙂

Cireea
4/7/18, 6:24 PM
#88

Jag hoppas att det inte blir några bebisar med tanke på hamstrarnas bakgrund men också för att det var oplanerat. 🙂 Menar inget illa, så ta min kommentar rätt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cosmonautens
4/7/18, 6:34 PM
#89

#87 Jag vill spara så många ungar det går haha, nä men hon är inte så jätte stor så skulle gissa på att det är högst 3 st. Hoppas också att det kommer gå bra, hoppas på friska ungar.

#88 Hon har nästan alla symptom på att vara dräktig, men får snart veta ifall hon är det🤔 Tar absolut inte din kommentar illa då jag inte vill avla på hybrider. Nu hade jag ganska tur att hamstrarna ser friska ut och beter sig bra så jag förhoppningsvis får friska ungar!

Cireea
4/7/18, 6:40 PM
#90

#89 Ja vi får ju se inom kort, och om det nu blir ungar så hoppas jag det blir en frisk och trevlig kull. 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Novachan
4/7/18, 6:43 PM
#91

Det blir ju lyxigt för mamma och ungar ^^ och så snart bebisarna kommer komma! Kul! Blir spännande att veta hur många det blir 🙂Har du folk som står på kö för att tinga?

Klokt av dig att låta pappan flytta till annan Bur så det inte finns någon risk för parning igen medan det finns ungar. Klurigt hur man gör en säker lösning med gluggen…  är ju jobbigt för dig att veta att det finns en liten risk att du inte hinner stoppa dem när det är kartong. Antar att du vill ha så att du kan flytta hyllplanet, hade varit lättare annars att komma med förslag på rymningssäkra lösningar om det skulle sitta fast permanent. Tänkte också på stenar som jag läste att du hade prövat… Var det på båda sidorna av hyllplanet?

Vill slänga ut en vild idé jag precis fick: kan man inte sätta ihop flera stenar och täta med mindre stenar så att det bildar en mur som täcker gluggen och är så pass tung att hamstrarna inte kan flytta på den? Borde finnas säkert lim man kan använda. Kanske man kan täta ytterligare med sand… Liten murbruksvägg typ ^^

Cosmonautens
4/7/18, 6:45 PM
#92

#90 Ifall det skulle komma många ungar (vilket jag inte tror) så har jag några kompisar som skulle kunna ta några, det är vänner jag kan lita på så de inte avlar vidare🙂

Novachan
4/7/18, 6:58 PM
#93

#92 Åh vad skönt för dig att veta! Då behöver du inte känna den stressen och oron. Finns säkert folk här också som skulle vara intresserade 😉

Cosmonautens
4/7/18, 7:00 PM
#94

#93 Ja verkligen jätte skönt att veta att vänner skulle kunna tänka sig ta några då jag kan hålla koll på dem och även hälsa på, var ganska orolig i början då jag tänkte att ingen skulle vilja ha några hybrider😕

Novachan
4/7/18, 7:05 PM
#95

#94 Åh jag förstår din oro då! Insåg inte att de var det. Har inte bästa kollen på dvärghamstrar och alla varianter av dem, men har läst att hybrider kan vara svårare att sälja. Men nu kommer ju ungarna komma direkt ifrån dig och inte en djuraffär och då blir de nog lite mer eftertraktade - du vet vilka föräldrarna är, deras temperament och personlig osv.

Cosmonautens
4/7/18, 7:09 PM
Annons:
Cosmonautens
4/7/18, 10:30 PM
#99

Vet inte riktigt….bebisbulor eller bara lite rund om magen?

LinneaWik
4/7/18, 10:34 PM
#100

Hoppas verkligen att hon är dräktig för er skull❤️

Cosmonautens
4/7/18, 10:44 PM
#101

#100 Tack!❤️ Dock så är hon är inte det perfekta djuret till avel då hon är Hybrid och kommer från djuraffär+ att detta inte var planerat…. men om det kommer ungar hoppaaaass jag att de är friska så de kan leva ett fint liv! Jag både vill och inte vill att hon ska vara dräktig….

PuffeSnutt
4/8/18, 8:40 AM
#102

Nu känner jag mig lite korkad då jag har läst tråden från början men kan inte komma på om det är en guld eller dvärg😂. Jag trodde först att du hade en guld men sen skrev du att hon var n Hybrid och det kan väl bara dvärgar vara? Eller?😂

Äta, Sova, Netflix<3

EmiCar
4/8/18, 8:47 AM
#103

#102 Exakt, bara dvärgar kan vara hybrider! :)

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

PuffeSnutt
4/8/18, 8:48 AM
#104

#103 Okej tack för svar! Jag har mest läst om dvärgar så jag kan inte så mycket om guldhamstrar :)

Äta, Sova, Netflix<3

Annons:
Cosmonautens
4/8/18, 12:24 PM
#105

3 dagar kvar av dräktigheten och hon börjar släpa in massa mat/leksaker/godis in till boet, hon har aldrig gjort det förut….

EmiCar
4/8/18, 8:34 PM
#106

#105 Lycka till då! 🙂

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Cosmonautens
4/8/18, 9:36 PM
#107

#106 Tack så mycket!!

HamsternGullan
4/9/18, 3:24 AM
#108

#107 Ja stort lycka till, hoppas alla småtingar klarar sig

Cosmonautens
4/9/18, 6:36 AM
#109

#108 Tack! Jag hoppas också på att alla klarar sig….

Idag är det två dagar kvar och Lillemor har blivit så sjukt stor de senaste dagarna, så jag tar tillbaka vad jag skrev innan "max 3 ungar". Ligger nog fler i hennes mage.

HamsternGullan
4/9/18, 7:01 AM
#110

#109 det tror nog jag också, håller tummarna på att dem kommer då dem är beräknade och att dem inte kommer för sent

Cosmonautens
4/9/18, 7:11 AM
#111

Hon har gått upp 12g sedan 25 mars😮

Annons:
HamsternGullan
4/9/18, 7:15 AM
#112

#111 oj, så mycket

Cosmonautens
4/9/18, 3:02 PM
#113

Vad anser ni när det kommer till att fota nyfödda ungar? 

Man kan väll ta en snabb titt i boet några timmar efter ungarna fötts för att se hur många ungar eller om det ligger någon död unge i boet som man kan plocka bort. Tänker då ifall man får ta en snabb bild då utan blixt, och självklart måste ju mamman vara med på detta. Alltså att hon inte blir stressad, att hon litar på ägaren. Eller ska man vänta tills ungarna öppnat ögonen?

EmiCar
4/9/18, 3:19 PM
#114

#113 Enligt Shf så ska man vänta med kameran, men man kan ju se hur mamman är? Om hon är stressad så ska man ju helst undvika det! :)

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Cosmonautens
4/9/18, 5:12 PM
#115

#114 Ja självklart kommer mamman i första hand, kommer hålla koll på henne så hon mår bra! Tack för svaret!

Cosmonautens
4/10/18, 7:34 AM
#116

Idag är det dag 17 av dräktigheten och jag har inte sovit bra inatt😭 Lillemor har varit sååå rastlös och gjort väldigt irriterande ljud med vatten flaskan och hennes kartonghus. Vägde henne nu och hon har gått upp 4g under natten.

Är det vanligt att de föder kvällen den 17:de dagen eller på kvällen 18:de dagen?

SnutteHamster
4/10/18, 7:42 AM
#117

#116 det brukar variera, en del föder kvällen den 17e medans en annan del föder kvällen den 18e, Är så glad för din skull

Cosmonautens
4/10/18, 7:48 AM
#118

#117 okej, tack för svaret!🙂

Annons:
SnutteHamster
4/10/18, 7:55 AM
#119

#118 Varsågod

Cosmonautens
4/10/18, 1:58 PM
#120

Inatt var hon så rastlös och även nu när jag kom hem från skolan, undrar om det är inatt det händer..

Cosmonautens
4/11/18, 6:32 AM
#122

Åhh mitt lilla hjärta, hon har blivit så sjukt stor…Idag är vi på dag 18

Cosmonautens
4/11/18, 10:39 PM
#123

Lillemor beter sig som vanligt, inga tecken på att föda. Ska jag låta henne vara och kolla imorgon om det kommit några eller ska jag bevaka henne?

Cireea
4/11/18, 10:42 PM
#124

Låt henne vara 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cosmonautens
4/11/18, 10:44 PM
#125

#124 Då gör jag så, sitter nämligen och bevakar henne i buren från min säng…Väldigt trött så tror jag sover och kollar imorgon🙂

Annons:
Cosmonautens
4/12/18, 6:15 AM
#126
Cosmonautens
4/12/18, 6:21 AM
#127

Hon håller just nu på att bygga ett ytligare bo

EmiCar
4/12/18, 7:33 AM
#128

#127 Ååå så sött! Hoppas det kommer några bebisar! 😍

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Cosmonautens
4/12/18, 10:53 AM
#129

#128 Åhh jag oxå! om det inte är bebbar i magen blir man ju orolig.

Cireea
4/12/18, 11:23 AM
#130

Kan ju vara så att hon bara är skendräktig 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cosmonautens
4/12/18, 12:18 PM
#131

#130 jo det kan vara så men hon har verkligen blivit stor de 3 senaste dagarna, byggt 2 bon, hennes bröstvårtor har blivit större och hon har även bitit mig vilket hon inte brukar göra.  Hennes mage var hård innan men har nu börjat bli ganska mjuk ifall det tyder på något. Får se ikväll, annars har hon nog lurat mig rejält🙂

Cosmonautens
4/12/18, 12:29 PM
#132

Har många videor på henne då bebisbulor visas, men det går inte att lägga upp här. Vet att skendräktiga också kan få bebisbulor men de brukar visa sig ganska tidigt, eller?☝️…Har inte så jätte mycket koll på det, men det bästa är nog bara att vänta och se

Annons:
Cosmonautens
4/12/18, 3:35 PM
#133

Hennes mage har blivit strörre än vad den var imorse, hon är riktigt stor nu😮 Måste nog lägga in en bild

Cosmonautens
4/12/18, 6:52 PM
#136

Just nu sitter jag och kollar på Lillemor som ligger och sover mitt i buren, jag riktar blicken mot hennes mage och tycker mig kunna se rörelser. Tänkte att det var hennes andning men rörelserna är inte i takt. Kan detta vara tecken på att det är dags?

AnAnd20
4/12/18, 7:05 PM
#137

#136 Jag följer dig med spänning, men det kanske är dags för en ny tråd snart. Denna tråd börjar bli ganska lång nu. 🙂

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

Cireea
4/12/18, 7:07 PM
#138

Trådarna stängs automatiskt vid 300 kommentarer så den här tråden har en låååång väg kvar 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Novachan
4/12/18, 7:10 PM
#139

#137 Det gör inget att tråden är lång, är bättre att ha allt samlat på ett ställe. Tråden är full vid ca. 300 kommentarer. Om man vill slippa bläddra så "huvvra" över rubriken så dyker det upp några ord ovanför lite åt höger, varav en är "olästa"- Klicka på den så kommer du automatiskt längst ner eller till början av kommentarer du inte har läst 😉Om du vill slippa scrolla upp igen så klicka på "Upp till inläggslistan" till höger ovan rutan man skriver kommentarer i

Annons:
Cosmonautens
4/12/18, 7:19 PM
#140

#137 åh vad roligt att du följer! Ska nu iväg på träning, då får lillemor lugn och ro. Uppdaterar när jag kommer hem🙂

Denna kommentar har tagits bort.
Skorpanthehamster
4/12/18, 8:00 PM
#142

Eftersom att mina hamstrar som parades samma dag kom idag så kommer nog dina snart också!

Skorpanthehamster
4/12/18, 8:00 PM
#143

Eftersom att mina hamstrar som parades samma dag kom idag så kommer nog dina snart också!

Cosmonautens
4/12/18, 8:55 PM
#144

#141 Mina parade sig den 25 mars så ungarna är beräknade tills idag🙂 Men det har inte kommit några än…Jag tränar boxning.

Cosmonautens
4/12/18, 8:57 PM
#145

#143 det har inte hänt något än, antingen händer det snart/ikväll/inatt eller så är hon skendräktig. Men vi får se🙂

Cosmonautens
4/12/18, 9:23 PM
#146

Tror faktiskt att hon föder nu! Hon var utanför boet och gick runt, satte sig i ett hörn och pressade. Sedan gick hon in i sitt bo igen.

Annons:
EmiCar
4/12/18, 9:24 PM
#147

#146 Åååå vad kul!! 😍

Hoppas det går bra!! ❤️

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Cosmonautens
4/12/18, 9:30 PM
#148

#147 Jag också! Hoppas verkligen detta går bra😇 Tack!!

Novachan
4/12/18, 10:09 PM
#149

Så spännande ^^ Är ju inte alltid man lyckas vara där just när djur föder

Cosmonautens
4/12/18, 10:55 PM
#150

#149 Hade riktigt tur! Innan träningen så betedde hon sig annorlunda och jag kände att något var på g, sen när jag kom hem så gick jag direkt till rummet för att checka. Precis då springer hon ut från boet och sätter sig i ett hörn och pressar, efter cirka 10-15min såg jag små korvar i hennes bo😍 Är så glad att jag fått se detta stora ögonblick hahah!

AnAnd20
4/12/18, 11:54 PM
#151

#139 Tack, jag har inte tänkt på att den funktionen finns. 🙂

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

Cosmonautens
4/13/18, 6:28 AM
#152

Mamsen mår bra, hon har inte gått ned så mycket i vikt. Jag ville kolla till ungarna idag så det inte ligger någon död där, inne i boet lågt det ungefär 7 stycken med magarna vita. Alltså har hon matat dem🙂Har sådan tur att min och Lillemors relation inte ändrats när ungarna kommit, hon ville komma upp i handen men sedan ner i buren igen för att värma bebisarna. Så stolt över henne, det är ju trots allt hennes första gång😊

LinneaWik
4/13/18, 6:32 AM
#153

#152 Grattis!!!!! :D ❤️

Annons:
Cosmonautens
4/13/18, 6:36 AM
LinneaWik
4/13/18, 6:38 AM
#155

#154, lite sjukt endå att bebbarna skapas i magen på 18 DAGAR!! Och då är de redo för att flytta över från magen till buren :)

Cosmonautens
4/13/18, 6:53 AM
#156
PuffeSnutt
4/13/18, 7:23 AM
#157

Grattis till tillskottet!😃❤️

Äta, Sova, Netflix<3

Denna kommentar har tagits bort.
Cosmonautens
4/13/18, 10:50 AM
#159

#157 Tack!❤️ #158 Tack så mycket! De små verkar må bra, Lillemor är jätte duktig🙂

Eelliiee
4/13/18, 11:37 AM
#160

Grattis! Har följt tråden från början och har längtat, grattis igen :D

Annons:
Cosmonautens
4/13/18, 1:16 PM
#161

#160 vad roligt att du följer! Tack så mycket :)

[HazelBelle]
4/13/18, 2:52 PM
#162

Grattis! Hoppas allt kommer gå bra. ;)

Cosmonautens
4/13/18, 3:02 PM
#163

#162 Tacktack! Hoppas också allt kommer gå bra🙂

Denna kommentar har tagits bort.
Cosmonautens
4/14/18, 10:18 PM
#165
Denna kommentar har tagits bort.
Cosmonautens
4/16/18, 6:39 AM
#167

Jag sitter och lyssnar på ungarna som piper när mamma Lillemor ger dem mjölk, så hör jag att även Lillemor piper ibland. Kan det vara så att ungarna biter på fel ställe eller tar i för hårt?🤔

Ungarna mår annars bra, alla är i bra storlek förutom en som är väldigt liten. Men vad jag har läst är det ganska normalt. Ungarna har fått färg pigment, några är lite mörkare och några ser ut att vara lite gråa🙂 Ska bli väldigt intressant att se färgerna/teckningarna!

Annons:
Cireea
4/16/18, 12:51 PM
#168

Ja, det kan vara ungarna som ibland råkar "nypa" till mamman 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cosmonautens
4/16/18, 3:14 PM
#169
Cosmonautens
4/20/18, 6:43 PM
#170

Kommer nog inte använda denna tråd något mer utan jag kommer göra en bildtråd/frågetråd när ungarna öppnat ögonen så ni kan få se ungarna och så jag kan få hjälp med könen. Har läst på en hel del om kön och även sett på bilder, men tänkte för att vara på säkra sidan kan jag också fråga er i min framtida tråd.

Trevlig helg och tack så mycket för alla som hjälpt mig i denna långa tråd🙂

Här kommer en bild på Timmy som njuter av helgen!

LinneaWik
4/20/18, 7:03 PM
#172

#171 Söööötaste jag sett 😍

Cosmonautens
4/20/18, 7:08 PM
#173

#172 Ja verkligen! Han är så trygg och har ett toppen temperament så jag hoppas verkligen ungarna ärver det🙂

LinneaWik
4/20/18, 7:39 PM
#174

#173 Det bevisar ju att inte alla hamstrar från djuraffärer är helt knasiga haha ❤️👍🏼 Han verkar va en toppenhamster! :D

Annons:
Cosmonautens
4/20/18, 7:41 PM
#175
Upp till toppen
Annons: