Annons:
Etikettcampbells
Läst 873 ggr
Jennifer-157
2018-03-21 14:51

Hamster biter mig

Min hamster har inte bitit mig mycket innan, men de senaste dagarna biter hon när jag sätter ner handen i buren. Innan bet hon bara en gång när jag satte ner handen, men nu biter hon hela tiden. När hon biter mig så håller jag kvar handen, för att det gör inte superont. Jag har aldrig ryckt ifrån handen. Jag bryr mig inte ifall hon biter, men när hon håller fast länge så tar jag bort handen långsamt. Jag tvättar händerna innan jag ska röra henne för att jag inte ska lukta mat, men det är honungstvål haha :D När jag vaknar går jag direkt till hennes Bur för att klappa henne och då luktar jag ingenting, ändå biter hon mig. Från en början tänkte jag att hon kanske trodde att min hand var mat, men nu biter hon hela tiden. Hon har varit ganska stressad de senaste dagarna för att det har varit städning och burbyte, kanske därför hon biter mig? Jag har prövat att ha på mig en handske men hon biter ändå, alltså är jag ett hot för henne.

Annons:
Jennifer-157
2018-03-21 14:52
#1

Jag skrev inlägget snabbt, alltså kan det vara någonting som jag skrivit fel och vad jag inte menar.

Cosmonautens
2018-03-21 15:54
#2

Min hamster hona var likadan, vet än inte varför men nu har det gått över. Hon är jätte snäll nu. Jag brukade lägga godis i handflatan så hon fick vänja sig vid handen, koppla handen med något bra. Höll även på massa i buren för att vänja henne att jag kommer hålla på mycket i buren när jag tex städar. Pröva att gnugga in händerna i hennes spån. Har inte så bra tips då jag inte vet vad orsaken är :/

Cosmonautens
2018-03-21 15:57
#3

Kan också bero på att min hona kommer från djuraffär och hade svårt för att vänja sig i början, dock är min hane som kommer från samma ställe redan tam när jag fick honom. Kanske beror på hamsterns kön….har ingen aning

Jennifer-157
2018-03-22 10:33
#4

Idag är hon värre, när jag sätter ner handen så attackerar hon och håller sig fast. Jag tar inte bort handen när hon biter mig, för att jag vill inte skrämma henne. Som sagt håller jag kvar handen och rycker aldrig till. Det gör inte superont när hon biter, så jag kan hålla kvar. När hon håller sig fast länge så drar jag bort handen långsamt för att hon ska släppa.

Jennifer-157
2018-03-22 10:36
#5

Jag får helt enkelt börja använda handskar när jag håller på i hennes Bur. Jag har inte tagit ut henne på golvet på 4 dagar för att hon blir stressad när det är en stor yta. Jag bär inte ens upp henne för att hon attackerar. Hur kan jag göra för att hon ska sluta? :)))

Cosmonautens
2018-03-22 10:39
#6

Det kan vara när du håller på i buren, hon är väldigt beskyddande om sitt revir. Min hona var bara så i buren och inte utanför. Försök ta ut henne och bilda ett band utanför buren, ge godsaker osv.  Ifall det skulle göra någon skillnad:/

Annons:
Cosmonautens
2018-03-22 10:40
#7

Hon kanske är dräktig🤔

Jennifer-157
2018-03-22 10:40
#8

Synd att jag inte har en hage :(

Jennifer-157
2018-03-22 10:42
#9

#7 Hon är 1 år och har alltid levt ensam :)

Cosmonautens
2018-03-22 10:42
#10

Går att bygga en hage av böcker eller vad som helst:)

Jennifer-157
2018-03-22 10:43
#11

Jag önskar att hon var dräktig, men det finns inte en chans :) Och hon är för gammal, så jag hade bara varit orolig isåfall. Jag vet hur man tar hand om en kull, men det är svårt att bli av med hamstrar.

Eelliiee
2018-03-23 16:10
#12

Min lilla dvärghona var också så när hon var ny. Började ta upp henne med hjälp av en kopp som jag satt ner i buren. Antingen så klättrade hon i den eller så la jag ett frö i det och då gick hon alltid i den. Hon blev mindre bitig då och nu bits hon aldrig! Hon är världens snällaste plutt. Gav frön till henne i buren för hand också. Bits hon är hon är uppe ur buren?

Jennifer-157
2018-03-23 17:32
#13

#12 Jag ska testa det med muggen:) Hon bits inte utanför buren. Men jag har inte tagit ut henne ur buren på några dagar. Jag ska ta ut henne idag. Jag har delat av mitt rum med filmer, eftersom att hon blir stressad när hon har för stor yta :D

Annons:
Jennifer-157
2018-03-23 17:33
#14

Jag ska bygga en hage runt min matta, och sedan tar jag ut henne på en större yta :D

Jennifer-157
2018-03-23 17:33
#15

Jag ska bygga en hage runt min matta, och sedan tar jag ut henne på en större yta :D

Jennifer-157
2018-03-23 22:05
#16

Jag tar inte ut hamstern ur buren längre, för att hon vaknar på natten och lägger sig när jag vaknar. Jag orkar inte sitta uppe hela nätterna och vänta. Jag måste vänta med att ge henne mat till klockan 01:00 på natten, för att maten inte ska bli gammal innan hon äter den.

Jennifer-157
2018-03-23 22:13
#17

På vardagar går jag upp 6:00, så jag kan inte sitta uppe hela nätterna för att hon ska vakna. Kan man ställa om hamsterns rutiner? Det räcker med att hon är vaken på morgonen eller tidigt på kvällen. Jag vet redan nu att folk kommenterar "om du inte kan sitta uppe på nätterna, så är en hamster inte rätt djur". Andra ger mat till sina hamstrar på dagtid, och jag får sitta uppe hela nätterna för att ens kunna se henne. Jag orkar inte med att hon aldrig är vaken på dagtid! Det funkar inte att sitta uppe och bara få 5 timmars sömn. Skriv inte att hamster inte är rätt djur, för det är det. Det är bara att jag inte orkar sitta uppe, som sagt. Jag skrev det här inlägget fort, så jag kan ha skrivit fel eller att ni tolkar fel :D

Cosmonautens
2018-03-23 22:55
#18

Ja du kan ju försöka att ändra lite på hamsterns rutiner bara du håller koll på henne så hon inte får för lite sömn eller att något annat skulle gå fel, din hamster dina regler eller vad man säger haha

Upp till toppen
Annons: