Annons:
Etiketthamster
Läst 2738 ggr
[HoneyTorbjörn]
3/19/18, 9:40 PM

Blir så irriterad

Istället för att läsa på så lyssnar dem djuraffärens dumma råd

Annons:
[AnimeV4]
3/19/18, 11:27 PM
#1

Jag tror att det sitter kvar sen förr. Då fanns ju inte internet och djuraffärerna var gudarna. När jag var 16 och köpte marsvin kunde jag inte heller något och då var det skötselråden ifrån djuraffären som gällde. Som tur är var det en bra djuraffär och skötselråden nästan helt rätt. Jag har lärt mig otroligt mycket med hjälp av iFokus, vilket jag är tacksam för.

Detsamma gäller veterinärer. De säljer veterinärfoder som höjs till skyarna, men de innehåller en massa skit.

[HoneyTorbjörn]
3/20/18, 7:09 AM
#2

#1 Fast nu finns ju internet. Bättre att läsa på än att använda totalt livsfarliga grejer

-Aida-
3/20/18, 7:42 AM
#3

Internet är ett super stort uppslagsverk, jag fattar verkligen inte hur man inte bara kan sätta sig nån minut och googla lite på skötsel av djuret. Gratis information, man slipper lyssna på nån som babblar och man får ofta väldigt bra information.
När jag skulle köpa min första hamsterbur så såg hon i butiken helt förfärad ut, hon frågade vilken Bur jag skulle ha, jag pekade på en duna och hon såg lite lättad ut, hon va väldigt mån om att min hamster skulle ha bra tillbehör och de uppskatta jag. Ofta litar inte jag på personalen eftersom jag jobbat i en djurbutik själv, dom vet mycket väl om vilka produkter som inte är bra men säljer ändå bara för att kunden vill ha…..

[HoneyTorbjörn]
3/20/18, 8:01 AM
#4

#3 Håller verkligen med. Hur svårt kan det vara att googla lite?

Jennifer-157
3/20/18, 9:50 AM
#5

Innan jag köper ett djur så läser jag på i flera timmar om dagen, i flera månader. Fast att vi redan har en katt så läser jag på ifall vi skaffar en till katt.

[AnimeV4]
3/20/18, 12:18 PM
#6

#2 Jag håller med och har inte sagt annat.

Annons:
91Marran
3/20/18, 2:04 PM
#7

#5 om alla vore som du.

Mvh
Mig

[HoneyTorbjörn]
3/20/18, 2:55 PM
#8

#7 Jag är precis som #5 läser på läser på.

[HamsterFan]
3/20/18, 4:47 PM
#9

Jag håller med dig. Dem vet lixsom ingenting om hamstrar och dem vägrar ju lyssna på sina fans ändå frågar dem deras fan.🤓😡

[HoneyTorbjörn]
4/6/18, 3:15 PM
#10

Ännu en video

[HoneyTorbjörn]
4/6/18, 3:15 PM
#11

Hon har inte ens ett lagligt hus till Smulan

91Marran
4/6/18, 3:32 PM
#12

#11 Illa

Mvh
Mig

[HoneyTorbjörn]
4/6/18, 3:34 PM
#13

#12 Den här är värre

Annons:
Novachan
4/6/18, 3:40 PM
#14

Det finns sååååå många videos på nätet som rekommenderar fel/säger att saker är okej, visar burar som är för små eller ej lämpade för djurarten, fel sorts inredning eller storlek, fel Bottenmaterial och mängd, bomaterial osv. Gäller inte bara hamstrar. En del videos är dock väldigt gamla så djurägarna kanske vet bättre idag, men är såklart inte bra att deras videos fortfarande är tillgängliga och kan fortsätta att informera fel. Detta gäller ju inte bara hamstrar, men de är ju ett av de vanligaste husdjuren, iaf när det kommer till smådjur. Är jättetråkigt att se…

I video #10 så är det ett barn, som tar hand om sina systrars hamstrar, som kanske är yngre än hon själv. Vem vet om det är barnen som tar hand om hamstrarna själva eller om föräldrarna tar något ansvar. Så man kan inte bara skylla på henne för att hamstrarna bor som de gör. Man får skylla på föräldrarna i förstahand.

Ena hamsterns bor i en Samla 55 liter som är totalt 18 cm låg, men den har ju också "ben" så att den är inte 18 cm djup inuti lådan. Det är lag på att både guldhamstrar och dvärghamstrar ska ha minst 20 cm i höjd. Därför kan man inte använda bara en sådan låda, men man skulle kunna ha en exakt likadan ovanpå för att få till höjden. (Ger mer bottenyta än en Samla 130-liter.) Men vi får inte se locket till den buren, om de ens har någon, så de kanske har en, eller inte…

Djuraffärer tycker man ju borde informera rätt för djuret skulle, men det är företag och där handlar det om att tjäna pengar. Finns för få djuraffärer som faktiskt är bra och informerar bättre.

[HoneyTorbjörn]
4/6/18, 3:41 PM
#15

#14 Hon har fått hamstrarna nu.

91Marran
4/6/18, 3:44 PM
#16

#10 är den maten ens bra?

Mvh
Mig

[HoneyTorbjörn]
4/6/18, 3:46 PM
#17

#16 Frågan återstår. Hon byter också mat hela tiden illa

91Marran
4/6/18, 3:48 PM
#18

#13 hon har ju inte ens spån? Eller lägger hon i det senare?

Mvh
Mig

[HoneyTorbjörn]
4/6/18, 3:49 PM
#19

#18 Nej inget spån hon svarar med jag har haft hamstrar tidigare

91Marran
4/6/18, 3:53 PM
#20

Jag är inte klanderfri när det gäller hamstrar, men mina har i alla fall strö.

Mvh
Mig

Annons:
Novachan
4/6/18, 4:00 PM
#21

#15 Spelar ingen roll om det är hennes hamster eller hennes systrars… är fortfarande deras föräldrar som har huvudansvaret för djurens välfärd. Jag vet ej hur du vet att hon är den nya ägaren, ny video eller om du känner henne,?

[HoneyTorbjörn]
4/6/18, 4:04 PM
#22

#21 Video #20 Visst är det lag på att man måste ha strö? Ett tecken på att djuraffärer inte bryr sig vart djuren hamnar

Novachan
4/6/18, 4:08 PM
#23

#22 Är rätt säker på att det är lag på det ja, men djuraffärer kan inte styra hur de nya djurägarna sköter sina djur. Är inte som att man måste köpa strö samtidigt som man köper en hamster, och man måste inte köpa ströet hos en djuraffär.

[HoneyTorbjörn]
4/6/18, 4:19 PM
#24

#23 Så du tycker att detta är ok? Vet helt ärligt inte vad du håller på med ibland har du några hamstrar? På gerbil sajten var vi tvungna att leta fram massor av argument emot hjul

[SweetieJulia]
4/6/18, 4:20 PM
#25

#24 jag håller helt med dig,tycker hon att det är ok?

Kirnzy
4/6/18, 4:41 PM
#26

Så tråkigt att se :( Tex personen i videon i #13 gör så många fel. Inget strö, inget bomaterial (en filt men band är inte bomaterial), inget gnagmaterial, inget halkskydd på golvet, för litet hus (?), ingen berikad miljö, ingen artanpassad föda (seriöst, lite nötter från willys?), finns det ens vatten i buren..? Allt detta är ju regler från Jordbruksverket men sen är det ju en del som inte är bra även om det är "okej"..

[HoneyTorbjörn]
4/6/18, 4:45 PM
#27

#26 =*(

Annons:
Novachan
4/6/18, 4:54 PM
#28

#24 *pustar ut* Såklart jag inte tycker det är okej! Om du verkligen trodde det vet jag inte hur du tolkar saker som skrivs, inte bara här. Du håller i denna tråd på att hoppa på vad barn gör fel. Gör dom fel - ja. Är det det deras fel? Man kan diskutera att det är det till viss del men det är deras föräldrar som har huvudansvaret - det är så enligt lag… Jag vet inte om denna tråd är okej att ha här och funderar på att kontakta admin…

Jag förklarade i gerbilifokus varför jag skrev vad jag skrev och du har misstolkat saker där - eller böjer till vad du vill att det ska stå, kanske du t.om. skippar att läsa saker, vad vet jag - får känslan av att du vill hitta fel och hacka på folk för att vara den som har rätt. Misstänker att du är ganska ung själv. Jag trodde en sak, som visade sig vara fel och jag ville veta varför - jag bad om att få argumenten eftersom jag saknat att få veta denna info. Finns som du borde förstå en massa fel info överallt och bristfällig info. Jag är väldigt källkritisk person och tror inte på allt jag läser och hör…

[HoneyTorbjörn]
4/6/18, 4:58 PM
#29

Fast videorna finns uppe alltså är det inget fel att lägga upp dem. Dessutom får man råd och tips men väljer att strunta i dem får man skylla sej själv =) Jag hoppar faktiskt inte på barn laddar man upp videor får man vara beredd att ta kritik

Novachan
4/6/18, 5:38 PM
#30

Kan argumentera emot användandet av videos men det är inte poängen! Det är mycket troligt att barnen har lagt upp dessa videos själva utan att deras föräldrar vet om det. Alla barn, eller vuxna för den delen, förstår inte vilken kritik de kan få emot sig. Det kan orsaka dem saker som de inte alls är beredd på; bl.a. hat, hot, t.o.m. våld om det verkligen spårar ut. Nu håller du på och…. kommer inte på ordet nu, men visar upp barn på ett sätt som inte är okej.

Jag orkar inte förklara mer för att få dig att förstå med att vissa saker du säger kanske inte är så i själva verket. Så jag kommer inte säga något mer i denna tråd. Jag har kontaktat admin angående denna tråd och hen får avgöra om den är lämplig att ha kvar eller inte.

Jag tycker det är jättetråkigt att de sådana här videos, gör mig bara arg och ledsen.

[HoneyTorbjörn]
4/6/18, 5:42 PM
#31

#30 Vi kanske kan komma överens om att vi tycker olika?

Novachan
4/6/18, 8:44 PM
#32

#31 Jag tror faktiskt att vi tycker väldigt lika med tolkar saker olika - kanske låter jättekonstigt men jag tror verkligen det, dock att jag har lättare att tolka vad du menar än tvärtom. - verkligen inget illa menat, utan vi är alla olika bra på det och sådant ändras med tiden också.

Jag gillar inte att bråka och brukar undvika konfrontationer men här kände jag att jag som vuxen var tvungen att försöka förklara lite, blir speciellt när det berör barn. I första videon är det vuxna som har fixat till sitt barn men i de andra är det bara barn som försöker visa upp sina hamstrar + Bur. Och speciellt som vuxen känner jag ett visst ansvar att varna när det börjar kännas som att någon hänger utan barn, även fast det kanske inte var din mening, men jag började få dom vibbarna liksom.

Om det är något du vill prata mer om med mig är det bättre att vi pm:ar varandra.

Klaaraa
4/6/18, 9:32 PM
[HoneyTorbjörn]
4/6/18, 9:35 PM
#34

#33 Infogar in den.  Blir så sur….#32 jag hänger inte ut någon dem laddar upp detta själva. Alla har då rätten att länka. Som sagt vi tycker olika. Passar inte tråden dej så behöver du inte vara i den. Du kan ta och skapa en egen tråd där du kan skriva hur mycket du är emot allt osv =)

Annons:
Cireea
4/7/18, 5:27 PM
#35

Jag låser denna tråd då jag finner den väldigt opassande. Samtliga videos är offentliga, det stämmer. Men att skapa en tråd enbart i syfte att hacka och hoppa på BARN är så fruktansvärt. 

Sådana här trådar får inte förekomma.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: