Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1154 ggr
Jennifer-157
3/12/18, 9:26 PM

Tråkig bur, vad kan jag ha?

Hej! Min Bur är alldeles för tråkig, men jag har inte mycket plats. Jag har en duna mini, men jag ska byta till något större (vilken Bur tipsar ni förutom DETOLF?). Jag lägger in en bild på buren, så kan ni skriva vad jag mer kan ha. Jag lade in en pappersrulle precis och hon sprang igenom den några gånger. Jag vill veta vad jag kan ha i buren som man har hemma. Jag vill fixa en roligare Bur ikväll, så att hon får lite roligare inatt. Inredningen hon har just nu har hon haft i sitt förra hem, alltså är det ingen skillnad, men jag vill ändå fixa något roligare. Hon springer i sitt Hjul HELA tiden när hon är vaken, alltså är hon uttråkad. Skriv tips fort :D

Annons:
Jennifer-157
3/12/18, 9:31 PM
#1

Glömde bild, här kommer den :D

Jennifer-157
3/12/18, 9:31 PM
#2
Ziryen
3/12/18, 9:32 PM
#3

Jag har haft in mjölkkartonger som jag klipper upp på sidorna och gör mellan 1-3 ingångar i, pringlesrör och grenar. Sen sprider jag ut fröblandning i ströet så han får leta och gräva lite. Du kan placera så mycket som möjligt och göra det "trångt", då blir det lite mer aktivering när de måste leta efter sätt att ta sig runt i buren. 

Hoppas du förstår vad jag menar! :)

Jennifer-157
3/12/18, 9:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
Jennifer-157
3/12/18, 9:35 PM
#5

#3 Jag har sätt folk som ställer in för mycket saker, så att det inte finns plats för att springa runt. Jag tycker att det är för trångt, själv hade jag fått panik.

Ziryen
3/12/18, 9:39 PM
#6

Tänk att ute i det vilda så lever hamstrar i gångar under marken, så din hamster kommer inte få panik av det. Men eftersom din hamster ändå mestadels springer i hjulet tror jag inte att det gör något om hon inte har lika mycket markplan att springa på, du kan ju alltid pröva och se om hon tycker om det! Annars kan du ju pröva något annat, kostar ju inga pengar och är lätt att göra. :)

 Sen borde du också linda in hjulet med silvertejp eller något för att täcka igen gallret, tassarna kan fastna och det kan gå riktigt illa till tyvärr. :(

Annons:
EmiCar
3/12/18, 9:39 PM
#7

Hjulet är väldigt farligt! Hamsterns klor och ben kan fastna, hamstern kan också få en fot infektion som kallas för "bumble foot".

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

EmiCar
3/12/18, 9:41 PM
#8

Det första du kan göra är att skaffa ett större hus i trä, det du har är ej laglig och har väldigt dålig ventilation. Du skulle ju kunna ha en bytta med jord? Kanske fler tunnlar, någon typ klätter leksak? 🙂

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Jennifer-157
3/12/18, 9:43 PM
#9

#6 #7 Jag vet om det. Jag skrev i mitt förra inlägg att jag ska köpa ett nytt Hjul. Det här hjulet följde med buren när jag köpte hamstern :)

EmiCar
3/12/18, 9:46 PM
#10

#9 Ja juste! Haha, mitt fel. :)

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Jennifer-157
3/12/18, 9:53 PM
#11

Jag ska fixa en ny Bur, jag tänkte på BILLY överhyllan. Jag kan köpa buren när som helst, men jag vill helst att Vilda ska bo i sin gamla Bur ett tag, för att hon ska känna sig trygg med sin gamla Bur. Jag tänkte kanske sprida ut lite knäckebröd i buren, går det bra? Jag sprider ut Foder i ströet. Jag behöver tips!

ivanhoe81
3/12/18, 10:04 PM
#12

#8 på vilket sätt är det huset inte lagligt undrar bara, då jag hade dvärghamster så valde de det huset framför ett i kartong som jag gjorde åt mina

Jennifer-157
3/12/18, 10:09 PM
#13

Jag ska fixa en liten låda med jord nu. Tur att mamma köpte jord till sina blommor igår :)

Annons:
Jennifer-157
3/12/18, 10:33 PM
#14

Tycker era hamstrar om att bada? När min hamster var på golvet idag, så gick hon i kattens vattenskål flera gånger. Hon verkar tycka om det :D

IsabellsHamsterhem
3/13/18, 1:37 AM
#15

Hamstrar ska inte badas :) blir de blöta så blir de lätt förkylda och en förkylning kan leda till död.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

A: Marsvin
3/13/18, 6:48 AM
#16

Ha inte huset på plastet. Det är inte skönt

[[Lovemyselff]]
3/13/18, 8:08 AM
#17

#12 Det uppfyller inte måtten

Jennifer-157
3/13/18, 9:29 AM
#18

#16 Hur kan det inte vara skönt? Huset nuddar inte marken. #15 jag skulle aldrig bada hamstern, det är hon som badar sig själv. Ska jag ta bort vattenskålen varje gång hon är på golvet? Hon tycker om att vara i vattenskålen.

AnAnd20
3/13/18, 10:16 AM
#19

#9 (#6) Angående hjulet så tycker jag inte att du ska tejpa det med silver tejp temporärt. Det är mycket bättre att sy fast ett tyg istället, då det inte är klister på tyg. Dock är detta bara tills du har köpt ett nytt Hjul🙂

#11 Jag har gjort lite beräkningar på hur stor bottenytan blir bara för att jag tyckte att det var en kul grej. Jag kommer inte riktigt ihåg om den extra hyllplanen i Billy serien fanns i olika storlekar.  Jag vet att det finns i två olika storlekar om man köper bokhyllan. 

Det här är det jag har kommit fram till:
Mini duna bur: ca 2145 cm2
Den mindre Billy hyllan: 936 cm2
Den större Billy hyllan: 1976 cm2
Samla låda 65 l: ca 1650 cm2
Samla låda 130 l: ca 3384 cm2
Detolf vitrinskåp: ca 7009 cm2

**Föreskrifter enligt Jordbruksverket säger att en hamster ska ha.
**Minsta  tillåtna måttet  för en guld hamster 1200 cm2
Minsta tillåtna måttet för dvärghamster 900 cm2

Hoppas att det här hjälper dig att välja din nya Bur. Själv så tycker jag att om du köper en Billy hylla borde du minst ha två stycken, vilket då kommer att ge en större Bur än vad du har idag till din hamster. 😎

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

AnAnd20
3/13/18, 11:05 AM
#20

Jag lägger in de sista beräkningarna också som jag har gjort, så allt är samlat på ett ställe. Det här är för de som som gillar duna burar. Det andra är sånt som går att köpa på Ikea förutom duna buren förstås .  😛
Stor duna: ca 3266 cm2
Maxi duna: ca 5098,5 cm2

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

Annons:
Jennifer-157
3/13/18, 1:13 PM
#21

Jag har funderat på Duna fun large, men jag tror att det kan bli svårt att få tag på hamstern ifall den är längst ner. Jag får se vilken Bur jag köper, det lutar åt Billy.

[[Lovemyselff]]
3/13/18, 2:29 PM
#22

#21 det blir instängt i trähus

EmiCar
3/13/18, 3:03 PM
#23

#12 Huset är för litet enligt lag.

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

[[Lovemyselff]]
3/13/18, 3:04 PM
#24

#21 Fast,då bör du ha två billy

EmiCar
3/13/18, 3:05 PM
#25

#22 Absolut inte! Trä hus är det som har bäst ventilation.

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Kirnzy
3/13/18, 3:46 PM
#26

#22 Om du menar som du skrev (att "trähus" blir mer instängda) så stämmmer det verkligen inte, som #25 säger har trähus bra ventilation medans tex plasthus inte andas. Om du däremot menar träbur så håller jag helt med om att det blir väldigt instängt, dåligt med ljus mm- om man inte ersätter en del med en glasskiva eller liknande. #18 Ja, ta bort vattenskålen när hon är på golvet, oavsett om hon tycker om det eller inte så är det inte bra om hon håller på och badar hela tiden (speciellt inte i antagligen kallt vatten).

[[Lovemyselff]]
3/13/18, 3:54 PM
#27

Oj menade plasthus :)

Annons:
[HamsterFan]
3/20/18, 5:47 PM
#28

Du kan ju lägga in lite toarullar och kanske ett till litet hus eller varför inte hämta nån pinne från naturen och sen lägga in

Upp till toppen
Annons: