Annons:
Etiketterbeteendehamsterandra-djurallmänt
Läst 2442 ggr
[Towehelena]
3/6/18, 9:28 PM

Hamster eller marsvin? HJÄLP!

Hej! Jag vet inte om jag har valt rätt ''sajt'' för detta inlägg. Men, jag har alltid haft guldhamster, men funderar på om man ska ha marsvin istället till nästa djur? Är det stor skillnad mellan dom förutom att marsvin är större? Vad föredrar ni? :)

  • Redigerat 5/28/21, 8:12 PM av Herveaux
  • Redigerat 6/3/21, 6:04 PM av Cireea
Annons:
Calcifer
3/6/18, 9:43 PM
#1

Ja det är stor skillnad. Tipsar om att läsa på om marsvin och hamster på internet och sedan göra en lista på de största skillnaderna.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Novachan
3/6/18, 10:51 PM
#2

Du kan läsa en massa om marsvin i olika artiklar på marsvinifokus. Jag har varken haft någon av dessa djur men bara av att läsa kan man lätt se att det är stora skillnader mellan dessa djur.

Eelliiee
3/7/18, 8:48 AM
#3

Skulle säga att marsvin är mer sociala och de sover ju inte lika mycket som hamstrar. Dock så är hamstar mycket gulligare skulle jag säga.

Nordanälvens
3/7/18, 11:17 AM
#4

Marsvin är svåra djur. Till skillnad från guldhamstrar måste de vara minst två, ska alltid ha hö i buren, kräver en stor Bur (jbv måtten kan slänga sig i väggen - inget marsvin mår bra på deras mått), måste ha en del C-vitaminrika grönsaker varje dag och drabbas av alla möjliga åkommor så försäkring är ett måste. Att ha marsvin är lite som att vara hypokondriker, för det finns så otroligt mycket de drabbas av. En riktigt bra marsvinskunnig veterinär måste kollas upp (Fågelkliniken, Mälarens djurklinik, Blå Stjärnans Exo har bra marsvinskunniga veterinärer bland annat). MEN de är i mitt tycke myyycket trevligare och socialare än guldhamstrar. De är fantastiska på att kommunicera med människor och andra marsvin! De kan lära sig alla möjliga konster med rätt belöning och har för sig så mycket roligheter. Ett lyckligt marsvin som popcornar iväg är bland det härligaste som finns <3

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

[HazelBelle]
3/9/18, 4:06 PM
#5

När jag hade marsvin så var de väldigt ”sprattliga” när man höll dem och de var inte så sociala heller. Dock så var dem inte jättetama och vi hanterade dem inte ofta. De kan bli mysiga och sociala om man hanterar dem ofta men de kräver en väldigt stor Bur och behöver alltid vara två eller flera. Guldhamstrar är enklare och lugnare tycker jag. Lycka till med ditt val

91Marran
3/9/18, 5:16 PM
#6

Marsvin kräver mycket tid och skriker mycket enligt min uppfattning, men de kan bli väldigt tama och keliga. Det är ett stort djur i en liten kropp. Hamstrar är inte lika mycket gos och prat, men de är underbara på sitt sätt. Hamstrar är nattdjur och marsvin mer dagdjur. Frågan är vad du gör på natten. Sover du då så ska du välja marsvin. Är du uppe lite på natten så kan det funka med hamster.

Mvh
Mig

Annons:
A: Marsvin
3/10/18, 10:21 AM
#7

Jag har haft marsvin själv och det har varit jätte jobbigt. De behöver mycket tid och de låter hela tiden. De kan dessutom bråka och deras Bur luktar jätte illa. Men det är bara vad jag tycker. Jag älskar marsvin men att hålla på att jobba med de kan vara välldigt jobbigt ibland hahaha

[LOVEgerbil]
3/11/18, 12:12 PM
#8

Kanske inte hör till frågan, men jag tycker du ska skaffa gerbiler!

Eelliiee
3/11/18, 12:18 PM
#9

När jag var yngre så hade jag marsvin och de är så mycket mer sociala än hamstar. De kan man också låta springa fritt i ett rum då de inte rymmer som hamstar gör. De är dock jobbigare med marsvin då de äter mycket mer och behöver hur mycket hö som helst. Marsvinen måste ju också vara minst två stycken och behöver en mycket större Bur än vad hamstar gör. Jag tycker dock att båda är lika mysiga och roliga djur men för barn så passar marsvin bättre än hamstrar. Mina marsvin var inte så jättetama men de var ändå väldigt snälla och bits gjorde de inte! Det är ju såklart olika med olika marsvin men de känns som att de är lite snällare än hamstar.

Upp till toppen
Annons: