Annons:
Etikettguldhamster
Läst 538 ggr
sosvn
2018-02-22 19:49

Orolig för ny hamster

Hej! Köpte en guldhamster från en uppfödare i förra veckan, lät henne vänja sig vid sin Bur några dagar innan jag försökte plocka upp henne. Väl uppe är allt hon tänker på att rymma! Oavsett om jag placerar henne i en hage med leksaker eller en stor plastlåda med massa jord att gräva i så bryr hon sig inte om något annat än att försöka rymma. Känns jobbigt att se hur mycket hon vill ta sig ut när jag har henne uppe så har faktiskt fått mig att känna mig lite elak som tar upp henne. Sen så sover hon VÄLDIGT mycket, eller håller sig i sitt lilla hus länge. Ofta kommer hon inte ut förrän runt 23:00 o trots många leksaker o pinnar att gnaga på känns det som hon är uttråkad, då hon helst av allt biter på gallret när hon är ute ur sitt hus. Känns som hon är rädd för mig, då hon ofta kommer ut när jag lagt mig o går och gömmer sig när jag går upp på morgonen. Skulle plocka upp henne nu ikväll efter att ha ordnat lite nya aktiviteter i hagen, bar ut henne i huset hon gömmer sig i då jag inte vill tvinga ut henne genom att lyfta henne eller så, o när jag la ner henne i hagen så gav hon ifrån sig ett högt, argt ljud. Var lite som ett morrande. Kände att det var bäst att lägga tillbaka henne i buren igen o nu är hon i sitt gömställe o krafsar i toapappret som vanligt. Vet inte riktigt hur jag ska göra för att få ut henne mer ur buren, tänker att hon måste väl vänja sig vid mig lite, men eftersom hon var handtam från uppfödaren vill jag ju inte vänta för länge med att plocka med henne, för då kanske hon blir rädd för händer?

Annons:
Novachan
2018-02-22 19:58
#1

Är inte hamsterägare men, kan du inte testa att umgås mer med henne vid buren? Plocka upp henne kort och låta henne gå ner om hon visar tecken för det, så att hon vänjer sig till dig först istället för dig + nya plats?

Majaa12
2018-02-22 20:00
#2

Vem är uppfödaren? Tycker att det låter som att du har gått för snabbt fram med hanteringen. Låt henne vara i fred och börja om från början med att försöka vänja vid hantering.

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

EmiCar
2018-02-22 20:58
#3

Du kanske inte skulle börjat med att plocka upp henne, utan kanske försökt muta henne med godisar först?

Vilken uppfödare har du köpt från? Jag skulle också rekommendera dig att kanske byta ut gallerburen till ett akvarium eller samla låda.

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

A: Marsvin
2018-02-25 13:22
#4

Du kan ju fråga uppfödaren om hjälp. De vet oftast bäst

[[Lovemyselff]]
2018-03-03 21:16
#5

Helt normalt att dem vaknar vid 23:00 ;) De är nattdjur

Upp till toppen
Annons: