Annons:
Etikettguldhamster
Läst 515 ggr
Princessss
2/12/18, 6:14 PM

Vad är felet?

Jag har två guldhamsterhanar på ca 1 år. Den ena är väldigt vild medans den andra är väldigt trött. På sista tiden så har jag knappt sätt min ena guldis. Har buren i mitt rum och hör om de är vakna och har nog aldrig sett min ena hamster någon gång. Han går ut om jag prasslar och har med mig advocado eller solrosfrön men annars så sover han hela tiden. Får man väcka honom? Det känns som att han sover hela nätterna också för har gått upp lite då och då på natten och då ligger han och sover. Den andra är det full fart på. Varför sover han så mycket?

Annons:
Kirnzy
2/12/18, 6:24 PM
#1

Bor de i samma Bur..? Ger du dem avocado? Äter och dricker han normalt? Kissar och bajsar? När han är vaken, hur beter han sig då? Aktiv eller bara går upp en kort stund och sen somnar om, osv? Det finns många anledningar till att de sover mycket.. om han sover verkligen hela tiden eller något annat också är konstigt så är det bäst att kontakta veterinär.

91Marran
2/12/18, 7:57 PM
#2

Avokado är giftigt.

Mvh
Mig

UlrikaD
2/12/18, 10:25 PM
#3

Jag funderar också lite över om jag missförstår inlägget. Du skriver buren som i en Bur, men sen guldhamster. Har du två guldhamstrar i samma Bur, eller har du två burar i ditt rum? Eller är det dvärghamstrar istället för guld?
Att en hamster sover väldigt mycket kan betyda att den är sjuk. När den är vaken och ute beter den sig som vanligt då?
Ett ändrat beteende kan betyda att någonting är fel. Men kan också vara nåt så enkelt som att det är mörkt och vinter ute. Har du haft det kallare än vanligt på ditt rum? Det kan vara en orsak till att dom inte går upp, det är kallt helt enkelt. Men om du aldrig ser din hamster och det verkar som om nåt är fel så är det nog en bra idé att kolla upp det hela.
Vet inte om du känt igenom honom, kollat tänder, känt så det inte är några knölar någonstans, att det sitter fast mat i kindpåsen som han inte får ut osv….
Annars kan du ju börja med det.
Sen som tidigare har skrivit ska man inte ge avocado till hamster. Vet inte om du gjort det eller om du bara menade att den kom upp när den kände lukten. I vilket fall som helst ska hamstrar inte äta det.

Pandi00
2/14/18, 7:16 PM
#4

På vinterhalvåret kan de vara tröttare, min ena hamster (dvärg) har jag tur om jag ser när jag går upp 6 på morgonen. Om du har båda i samma Bur så kan det vara att han är deprimerad då de (guldhamstrar) INTE ska vara tillsammans. Kan även vara så att han har blivit dålig av avokadon.

Hur stor är buren? Finns det många gömställen, kan ju vara så att han är rädd för öppna platser. Om buren är stor, försök sätta matskål och vattenflaska nära huset. Om buren är liten så kan det vara så att han tycker den är så tråkig att han hellre sover.

Sen kan det vara som #1 och #3 skrev; att han är sjuk. Hoppas det löser sig och att det inte är att han är sjuk :)

Upp till toppen
Annons: