Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1163 ggr
Miramy5
2018-02-11 13:03

Färg på hamsterbebis?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har nu en kull på 11 små guldhamsterbebisar, men det är en som är lite ”konstig” i färgen? Hon ser ut att vara svart ds men hon är mer åt det gråa hållet när jag gämnför henne med en annan i kullen som är svart ds. Sen så har hon ett svart streck på ryggen? Sen så har jag en annan liten tjej som jag inte är 100% säker på färgen:) Ser ut som champagne men vill bara säkerhetskålla med er?:) (nyvakna småttingar på bilden,hehe) Mvh Mira

Annons:
Lojs
2018-02-11 13:14
#1

Hur ser stamtavlan ut? Jag funderar på om den svarta kan även vara sköldpadd eventuellt? På en silversvart blir sköldpaddsfläckarna mer gråaktiga än gula. Jag är osäker på den bruna, tycker det är svårt när olika ljus och olika kameror ger olika färgåtergivning. Jag tycker den ser ut att vara lite ljus kring ögonen så jag hade nog snarare gissat på typ mink eller liknande, jag är dock osäker på de crémebaserade.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Novachan
2018-02-11 13:18
#2

Så söta små "grävlingar" ❤️

UlrikaD
2018-02-11 16:15
#3

Lättare om man vet stam på föräldrarna. Om inte hanen är han du skrev om tidigare som inte hade stam. D.s kan ju bli på lite olika sätt. Både stora och små fläckar. Söta bebisar:)

Miramy5
2018-02-11 16:54
#4

Tack så mycket:) Jag har ingen hane utan stam, så pappan har stam:) Jag ser inge gult, men kan ju alltid finnas långt bak i stammen. Mvh Mira

UlrikaD
2018-02-11 17:27
#5

Läste bara ett annat inlägg där du skrev det, därför jag undrade. Om du lägger upp stammen på båda är det lättare att se vad som kan komma. Om ingen är felreggad eller du ser gult i stammen så är det nog inte inblandat. Den svarta kanske är silversvart om nån av föräldrarna är nån silver variant. Jag har svårt att se på min lilla skärm men om det är svartbaserat du parat lutar det väl mer åt mink eller dove.

Miramy5
2018-02-11 19:02
#6

Morfarn till bebisarna är silvermink. Då lär ungen vara mink, och den ”svarta” vara silversvart ds?:)

Annons:
UlrikaD
2018-02-11 21:29
#7

Är nog vanlig svart och mink om inte någon förälder är en silver-variant och felreggad. En av föräldrarna måste vara silver för att en bebis ska bli det. Älskar d.s.❤ Har ett gäng själv hemma. Skicka hitåt….;)

Miramy5
2018-02-11 22:18
#8

Tack för svar! Ja ds är helt underbara! Det vart så roliga ds’ar i denna kull, och en så härlig färgblandning! Känns ändå konstigt att det är en så ”konstig” färg, kanske att mamman är felreggad som du säger. Gissar på att hon är silversvart ds:) Mvh

UlrikaD
2018-02-11 23:24
#9

Det kan du ju se om det ens finns en möjlighet till. Om någon av mammans föräldrar är en silver så kan hon vara silversvart. Är ingen av dom det så kan hon ju inte vara det. Om inte nån av hennes föräldrar är "fel" osv osv. Oftast så går det inte att se skillnad på svart och silversvart utan är det tvivel så kommer det oftast fram vid parning.

Miramy5
2018-02-18 16:12
#10

Antar då att mammsen är silversvart:) Har en till fråga, kan det komma vitt ur två svarta? Har tre småttingar i kullen som jag trodde va offwhitar, men de är så himla vita? Mvh

UlrikaD
2018-02-18 17:31
#11

Det krävs dubbla anlag för silver för att få vitt. Kollade på din sida och tycker det ser ut som r.ö offwhite. Men fick inte upp mer än pyttesmå bilder på telefonen så garderar mig lite;) Däremot såg jag att du skrivit skp/vit på en vilket är helt omöjligt. Då behöver du både en gul förälder och en bandad dessutom.

Miramy5
2018-02-18 20:52
#12

Tack för svaret:) Skp vet jag att det inte är, jag skrev upp det för att komma ihåg en grej med teckningen, jag har inte haft datorn på ett tag så har inte lyckats skriva in ”silversvart”..hehe.

Upp till toppen
Annons: