Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1041 ggr
Eelliiee
2018-02-07 10:26

Hamster från djuraffär

Hej! Jag håller på att kollar efter guldhamster och undrar hur det har varit om man köper hamster från djuräffärer. Hade isåfall tänk mig arkenzoo eller zoogiganten och isåfall köpa en hamster som är ny i affären. Jag kommer bara ha hamstern som sällskap så är därför inte så intresserad av bakgrund osv.

Annons:
Kirnzy
2018-02-07 10:42
#1

Det finns många anledningar till att inte köpa från en djuraffär, även om man bara ska ha den till sällskap. Läs bland annat den här https://hamster.ifokus.se/articles/53ea85838e0e747e56003cf7-djuraffarshamster och sök runt om du vill veta mer vad andra tycker..

SE*Cosmo's Chinchilla
2018-02-07 10:44
#2

Att köpa hamster från affär stödjer grossistavel där djuren behandlas vedervärdigt och avlas på tills de dör av utmattning. Du kan dessutom få med dig diverse sjukdomar och andra allvarliga fel, därav det är viktigt med en känd bakgrund, inte för att du ska avla eller ställa ut.
En uppfödare avlar på friska, trevliga och lugna djur som inte visar aggressivt beteende eller har några sjukdomar i släkten som kan gå i arv. En grossist avlar utan tanke eller plan - djuret ska producera så många kullar som bara är möjligt på så kort tid som är möjligt så grossisten kan sälja och tjäna pengar. För varje hamster/djur som köps i djuraffär, tar de in nya hamstrar från samma grossist, och så går det runt. 
Enda sättet att få grossisterna att lägga ner sin sjuka verksamhet är att sluta handla, då finns inte längre någon vinst för dem på att avla sönder de små djuren.
Dessutom är hamstern ett nattdjur, och miljön i en djurbutik med starkt lampsken och ständigt liv och rörelse är inte heller optimalt för att hamstern ska bli trygg och må bra, vilket gör att du köper hem en stressad och otrygg hamster som är svårare att få tam.

Att köpa från uppfödare innebär dessutom att du får råd och stöd hela hamsterns liv, och hamstern är hanterad och van vid människor vilket ökar anknytningen er två emellan.

SE*Cosmos Chinchilla
https://www.cosmoschinchilla.com/
CAS - Chinchilla Association Sweden

Upp till toppen
Annons: