Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 2486 ggr
Eelliiee
2018-02-06 20:26

Hamster bits

Jag har haft en dvärghamster i snart 2 veckor. Hon nafsar ganska mycket och bits ibland. Idag så gav jag henne solrosfrön och testade sedan att lägga några i handen och lät henne ta de. När hon tagit alla i handen och fortfarande sitter i min hand så naffsar hon lite och sedan så biter hon mig hårt i fingret. Höll kvar länge gjorde hon också. Hon håller på så hela tiden och beter sig som en primadonna. Vad ska jag göra? Jag vill inte längre sträcka ner handen eller ta upp henne helst då hon biter mig. Har kollat på nästan alla ”how to tame your hamster” på youtube och följt stegen men ändå så biter hon mig. Hjälp?

Annons:
Novachan
2018-02-06 20:37
#1

Sådana videos syftar på att man behöver följa dem under en längre tid, så ger det mer tid, ha inte bråttom.

Elsa Lundholm
2018-02-06 21:09
#2

den kanske inte är riktigt trygg med hela flytt grejen och så än som #1 det tar tid med hamstrar. hoppas det blir bättre.

kram från Elsa😍!

Eelliiee
2018-02-06 21:44
#3

Tack för svaren. Så det finns alltså inget mer att göra än att vänta?

SE*Cosmo's Chinchilla
2018-02-07 10:48
#4

Vänta och ge henne tid.
Testa att ta upp henne med hjälp av en låda/skål av något slag, de är oftast revirhävdande och kan då lätt bita i fingrar om man sträcker ner handen i buren. Lyft henne med något annat och ha henne sen i ditt knä och ge lite godsaker, och sitt mycket med henne så hon vänjer sig och vet att du inte är farlig. Ge mycket lek och aktivering så att hon förknippar din hand med positiva saker så som lekhage, godsaker eller vad det nu kan tänkas vara som hon uppskattar mest.

SE*Cosmos Chinchilla
https://www.cosmoschinchilla.com/
CAS - Chinchilla Association Sweden

Eelliiee
2018-02-07 11:35
#5

Hon är väldigt pigg av sig och vill helst inte sitta i knät på en utan springer iväg fort somtusan men ska testa mata henne med hennes älskade solrosfrön i famnen på mig och se hur det går.

Eelliiee
2018-02-07 11:56
#6

Kan man lägga solrosfrön i koppen och sedan ta upp henne? Annars kommer hon aldrig gå in i den. Men om jag ger henne godsaker när jag sitter med henne så kommer hon väl börja nafsa för att jag inte har godsaker? Eller?

Annons:
Eelliiee
2018-02-07 15:36
#7

Jag har själv blivit väldigt spänd när jag håller i henne då jag tror att hon ska bita mig. Har ni något tips för mig som gör att jag kan slappna av? Vill helst inte ha handskar.

Novachan
2018-02-07 15:47
#8

Du kanske inte ska plocka upp henne, utan träna på att låta henne gå upp i handen själv. Gnugga dina händer i en del av hennes strö. Hand/händer kvar i buren med ev. lite godis/mat i handen och låt henne sniffa på handen och gå upp själv och ät mat. Om hon bara vill hämta mat först och hoppa ner direkt, låt henne göra det de första gångerna. Sedan testar du att lyfta upp handen lite några sekunder och sedan sätter ner henne. Och så gör du så lyft längre stund och så högre och till slut i famn/knä. Detta handlar om att du ska göra varje dag, gärna flera gånger om dagen om möjligt men inte gå och väcka hamstern hela tiden, och göra detta i flera veckor. Detta är ingen snabb process, och eftersom hon redan är rädd nu för att du har förmodligen hanterat henne för fort (lätt hänt, jag gjorde det misstaget själv med mina första möss) så kan det ta extra lång tid nu, men inte säkert. Man måste ha mycket tålamod med så små djur, vi är ju jättar för dem.

Eelliiee
2018-02-07 15:51
#9

Det var ju det som jag testade. Hon gick upp i handen och åt och sedan när de var slut så bet hon mig hårt i handen utan att jag rört på den. Tror nästan att det är att hon bara vill vara dum mot mig och att det inte beror på något annat.

Novachan
2018-02-07 15:59
#10

Du har testat en gång, du behöver göra detta fler gånger. Se till att du inte har tagit i mat, som du äter, innan du håller på med hamstern så att inte handen smakar gott också. Tvätt händerna innan. Du kan också ha gott handsvett…

91Marran
2018-02-07 16:42
#11

Den biter eftersom du luktar solrosfrön.

Mvh
Mig

Eelliiee
2018-02-12 13:43
#12

Så fort man sänker ner handen i buren lite så springer hon till den och biter sig fast. Hon bits när man håller i henne också. Hela tiden… Är hon helt frisk?

EmiCar
2018-02-12 15:14
#13

#12 Det kan ju vara så att hon inte vill att du ska ha din hand i hennes revir?

Frisk är hon säkert, dvärgar brukar smaka ganska mycket på ens fingrar och händer. Du får ju tänka på att inte alla hamstrar vill, eller kan bli tama.

Du kan ju också testa att sätta  ner en skål i buren istället för att sätta ner handen när du vill lyfta henne.

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Annons:
Eelliiee
2018-02-12 17:18
#14

Jag brukar sätta ner en kopp till henne och så går hon snällt in i den. Hon brukar tvätta sig när hon sitter i handen på mig så hon borde därför vara tam.

Upp till toppen
Annons: