Annons:
Etikettrysk-vintervit
Läst 983 ggr
Eelliiee
2018-01-28 20:24

Hon springer bara i hjulet

Min hamster springer jättemycket i sitt Hjul. Hon gjorde det också hos förra ägaren men undrar om man måste ha ett Hjul? Har 130 L samlarlådan med pinnar, hus, stenar i osv. Det känns som att hon inte har så mycket att göra då hon springer i sitt Hjul, går ett varv i lådan och så in i hjulet igen. Finns det några andra slags leksaker som man kan ha till de? Så hon börjar intressera sig av andra saker än sitt Hjul.

Annons:
EmiCar
2018-01-28 20:44
#1

Testa att ta ut hjulet. Du kan låta henne ha hjulet en eller flera timmar per dag. Det kan vara så att hon är under stimulerad och kanske behöver flera leksaker eller möjligtvis en större Bur! :)

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Eelliiee
2018-01-28 21:40
#2

Nu när vi tagit bort hjulet så springer hon omkring som en galning och ställer sig mot väggarna. Trivs hon inte? Hon hade ju en betydligt mycket mindre Bur innan.

Eelliiee
2018-01-28 21:46
#3

Blir så orolig och ledsen för hon ställer sig på sitt hus och sedan mot väggen och försöker hoppa upp. (Höga kanter dock) Hon gjorde inte detta innan vi tog ut hjulet. Kan tillägga att vi fick henne igår hehe.

Pyttelite
2018-01-28 21:49
#4

I det fria springer en hamster ungefär en mil om dagen - hon behöver få röra på sig. Jag skulle ge henne hjulet tillbaka.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


EmiCar
2018-01-28 23:39
#5

#2 Hon kanske är stressad? Ni kan ju ge henne tid och se vad som händer. Om hon fortsätter att bara springa i sitt Hjul så kanske ni skulle kunna testa en större Bur som exempelvis en Detolf? Det kommer förhoppnings vis lösa sig!

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Eelliiee
2018-01-29 07:00
#6

Vi har tyvärr ingen plats för en större Bur på något sätt :(

Annons:
Eelliiee
2018-01-29 07:33
#7

Den förra ägaren sa att hon var väldigt livlig. Men är det att hon är stressad?

Eelliiee
2018-01-29 07:43
#8

Hon bajsar, kissar och dricker inte så mycket. Blir jätteorolig för henne. Vad ska jag göra?

91Marran
2018-01-29 13:33
#9

Hamstrar dricker väldigt lite. Märks knappt från dag till dag. Skaffa en platta annans och se om det hjälper. Ha många krypin, så hon känner sig trygg.

Mvh
Mig

Eelliiee
2018-01-29 15:17
#10

Har både flaska och en liten skål med vatten till henne. Hon äter men har inte sätt något bajs i hennes Bur :( Inget kiss häller men har toa-lätt som underlag så det är kanske därför.

91Marran
2018-01-29 15:52
#11

Ja kisset är svårt att se på toalätt när det sugits upp ett tag.

Mvh
Mig

[Forest]
2018-01-30 10:15
#12

Är det en guldhamster? 

Fakta på det du säger 4, alltid bra med fakta :)

Dottern har haft guldhamstrar och ena var aktiv krabat, hon kunde springa i hjulet som du bekskriver. Vad jag fick läsa mig till var en del nyttigt, en hamster kan bli beroende av sitt Hjul. Och det är inte ett dugg nyttigt. Så vi bytte tog ut hjulet och lät henne ha den viss tid och börja aktivera henne mer med annat.  Hon var dagligen ute i stor lekhage (staket av lackhyllor hon kunde inte klättra över) även hamsterboll fick hon springa i som hon älskade. Hon upptäckte hela lägenheten på 125 kvm med sin boll, hundarna och katten var rädda för henne i bollen så det var säkert när hon gick fram i sin boll.   Vi bytte ut en del saker i buren, och köpte även en större plastlåda och koppla ihop dessa med ett plaströr . På så vis hade hon större boende och med nya saker i, vi hade hel enkelt en leklåda med saker som vi byte ut då o då. Vi börja med sluta ge all mat som var köpt i matbutiken,hon fick maten mer utspridd för leta efter maten. Gav mer grön sluta köpa billig sockrad hamstermat. Det är en del man kan göra så en pigg lien sak inte får en massa socker som ger onödig energi=ännu mer stress i hjulet. 

Vi kan klassas som helt normala icke kunniga men med lite billig peng kan man göra mycket roliga saker till sin hamster, vi tog in stenar, grenar mm så vart det gratis saker i buren.

Pyttelite
2018-01-30 14:04
#13

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Eelliiee
2018-01-30 17:02
#14

Tack för tipsen! Det är en dvärghamster :)

Yuuuhanna
2018-01-30 19:01
#15

Den har nog bara mycet energi. Hur gammal är hamstern? Dom brukar lugna sig lite med åldern. Försök ha den ute så mycket du kan varje dag så att den får upptäcka saker utanför buren.


Eelliiee
2018-02-03 09:59
#16

Hon har lugnat sig nu efter någon vecka :) det var nog bara att allt var nytt för henne.

Pyttelite
2018-02-03 10:08
#17

Så skönt att hon har anpassat sig till sitt nya hem. Lycka till båda två! :)


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: