Annons:
Etiketthamster
Läst 1856 ggr
KawaiiPoop
1/17/18, 4:31 PM

Hjälp/tips till nybörjare

För nån dag sen så var jag på djuraffären o gick utan anledning in till hamstrarna. När jag kom ut därifrån bestämde jag mig att jag vill ha en hamster.( de var ju såååå söta) Jag gick hem o har gjort ganska mycket research kring hamstrar de senaste dagarna men jag har inte bestämts något än. Men jag har aldrig haft en hamster förut så jag har lite frågor här som ni säkert kan hjälpa mig med. -Vilken hamster rekommenderar ni? Jag har läst lite om det o det verkar som guldhamster är bäst för nybörjare men jag tycker att dvärghamstrar (speciellt ryska vintervita och roborovskis) är så gulliga. Men jag lyssnar gärna på era åsikter om det här. -vilken Bur? Jag har ett akvarium (det står fortfarande igång men funderar på att avveckla det) som är 60x30 (och 30 i höjd) o jag funderar på om det går att ha hamstern i den. Men jag misstänker att det är för litet o sen finns det också risk att de äter på fogarna. Säg gärna vad ni tycker men kom ihåg att jag har inte bestämt nåt än. Om ni har andra tips och trix så dela gärna med er. Också om det är nån speciell mat eller så som ni vet funkar bra.

Annons:
Pandi00
1/17/18, 5:12 PM
#1

Rekommenderar en guldhamster som första. Dels för att de är ofta tryggare i temperament och de ska inte inte va 2 och 2. Har man 2 dvärghamstrar så finns ju alltid risken att de börjar bråka. Även att de har större risk för diabetes så man måste hålla koll på vad man ger dem. Jag skulle försökt hitta en större Bur. Finns en stor duna som är 99x51 eller något som jag tycker är bra. Finns även begagnade akvarium och terrarium man kan hitta billigt. Själv hittade jag ett terrarium 100x50x50 för 200kr för bara ett par veckor sedan. Finns även Detolf vitrinskåp som man lägger ner och får en stor och fin Bur. Hamstervadd ska man ALDRIG använda, finns alltid risken att det fastnar runt deras tänder och att de kvävs ihjäl, använd rivet toapapper istället. Bottenmaterial som jag gillar att använda är spån man köper i djuraffär eller vanlig affär, carefresh eller lättströ från granngården. Carefresh kan bli väldigt dyrt väldigt snabbt, så kan va bra att spä ut det med något annat. Köp djur från en uppfödare du litar på, inte djuraffär. Hamstrar är underbara men kan bli lätt skrämda, låt hamstern va 1-7 dagar innan du börjar hantera den. Börja med att sätta ner handen och låt den komma till dig, ta det i hamsters takt.

A: Marsvin
1/17/18, 5:14 PM
#2

Hej. 🙂
Om du vill vara säker på att din hamster är frisk så kan du köpa den hos en uppfödare.  Uppfödare rekommenderas ofta.  
Burar utan galler är bäst ( Tycker jag )

Jag  har haft 2 guldhamstrar som har varit väldigt snälla men vad som är " Bäst " är helt vad du tycker. 

Om du ska ha Hjul till din hamster så måste det vara ett stort Hjul så att hamstern inte böjer sin rygg när den springer i det men man kan istället för Hjul ha tefat som gör att den inte böjs.🙂

Mina åsikter🙂

KawaiiPoop
1/18/18, 7:57 AM
#3

Tack för era svar! Om det är någon här som har haft sina hamstrar i akvarium, Har ni haft problem med att hamstrarna biter på fogarna? Och isf vad gör ni för att de inte ska göra det.

IsabellsHamsterhem
1/18/18, 8:46 AM
#4

Jag har mina i akvarium :) De gnagar bara om de är uttråkade. Det är något man får ta helt enkelt. Det är inte svårt att silikona om ett akvarium, räkna med att det inte är vattentätt efter att en gnagare bott i det ;)
Men sätter du en hamster i akvariumet så kommer värdet att gå ner. Jag rekommenderar inte att du använder ditt 54L utan att du köper ett begagnat billigt som där kanske redan bott en gnagare i, på så sätt behöver du inte oroa dig om hamstern skulle gnaga på silikonen.
Målet är ju såklart att de inte ska gnaga, men vissa kommer gnaga ändå.

Jag har t.ex en hona som gnagar när jag sitter vid min dator, för då ser hon mig och vill ut. Hon har lärt sig att gnaga = uppmärksamhet = YEEEEEY. Så hon kommer så fort jag sätter mig ;)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

A: Marsvin
1/22/18, 5:33 PM
#5

Jag har hört att dvärghamstrar kan bitas mer än guldhamstrar men det beror ju också på individen

[[Lovemyselff]]
1/22/18, 7:12 PM
#6

Köp absolut inte från djuraffärer

Annons:
Upp till toppen
Annons: