Annons:
Annons:
LittleSaphyrs
2018-01-14 17:52
#1

Hej! Kul att du ska skaffa hamster. Ska du ha guldhamster eller dvärghamster? Tänk på att två guldhamstrar inte ska bo tillsammans :)

Använd absolut inte hamstervadd! Det kan fastna i deras kindpåsar och kväva dem. Strimlat papper är en bättre idé, du kan själv riva lite hushållspapper och ge dem :) Det andra alternativet är också strimlat papper och funkar därmed bra :)

Jag tror (?) att buren är lite för liten, men det lämnar jag till mer erfarna personer att svara.

Lycka till!

Lamina
2018-01-14 18:12
#2

Hej! Buren du har länkat till är alldeles för liten och totalt olämplig för hamstrar på alla sätt och vis. Jag skulle rekommendera dig att titta på större burar. MYCKET större burar.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Kirnzy
2018-01-14 18:13
#3

Guldhamstrar ska inte gå tillsammans, den buren är extremt liten och hamstervadd ska inte användas.

91Marran
2018-01-14 19:09
#4

Den buren är inte alls att rekommendera till varken guld eller dvärg. Man får inte i ett tillräckligt stort Hjul. Fick med en sådan till min förra guldhamster. Den var alldeles för liten. Hon som hade hamstern innan mig blev tipsad att ha den av en uppfödare. Kändes som djurplågeri. Vadd är farligt. Jag har haft utan problem när jag var yngre, men det är alldeles för farligt för att jag skulle använda det igen.

Mvh
Mig

91Marran
2018-01-14 19:11
#5

Guldhamstrar får inte bo två och två även om vissa klarar av det. Det står i lagen att de ska vara ensamlevande

Mvh
Mig

EmiCar
2018-01-14 20:45
#6

Hej, jag vet inte om du skojar? Men! Critter trail buren du har länkat till är absurt liten, och ingen levande varelse skulle kunna leva i den!  Du kanske menade att du skulle köpa dvärghamstrar, men om du menade guld hamstrar så måste du veta att dom kan absolut inte leva med varandra och de kommer att bråka tills någon dör. Om du skulle ha två dvärgar skulle de dock funka, men då måste du ha en MYCKET större Bur än den du länkade! Jag skulle kunna rekommendera en detolf då!

Hamster är jätte farligt för hamster, så du skulle kunna ta lite rivet toalett papper istället! Snälla gör MYCKET mer research innan du ska skaffa en hamster (Om du är allvarlig)

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Annons:
Linn Is The New
2018-01-14 21:07
#7

#6 Onödigt att skriva om hen skojar då hen inte verkar så utbildad i hamster ämnet.

Det första jag kan säga att buren är värdelös tyvärr och att ett terrarium är mer lämpligt. Du kan använda ett akvarium som  är lite större, och det ser ofta väldigt mycket snyggare ut. 

Hamster vadd är ett big no no och ska absolut inte användas trots att det må se mysigt ut. Använd toalettpapper och riv istället, det är säkert och hamstern tycker det är jätte mysigt.

Och sedan skulle jag be dig lite snällt att läsa på mer. Ofta så säljer djuraffärer bara skit för att det är gulligt, men det är inte bra för hamstern. 

Detta ska du helst inte köpa heller: 

  • Saltsten (inte bra för njurar och djuret får salt av maten) 
  • Burar som har metall som "ram" eller som är som den på bilden. 
  • Plasthus med för litet utrymme. Trä andas mycket bättre och det betyder ju såklart att din hamster får mer ren luft att andas in.  Ett trähus ser ofta lite coolare och naturaktig också! 
  • Mat med för mycket roliga färger. I dem roliga färgerna finns det dåliga saker för hamstern som gör att den kan få ont i magen eller inte ge dem vitaminer hamstern vill ha för att vara pigg och lycklig. 
  • Inget grovt hö eller halm

Detta kan du ha: 

  • Toalett papper som jag har nämnt säkert tusen gånger nu.
  • Äppelgrenar/Päron från utomhus så  hamstern kan få gnaga lite. 
  • Större trähus eftersom du ska ha två, och ibland kanske dem vill vara lite ifrån varandra.
  • En stor vattenflaska eller en som rymmer mycket vatten
  • Bra mat. Fråga INTE djuraffären om detta. Fråga någon duktig här eller läs på google om bra och nyttig hamstermat.
  • Leksaker av o-besprutat trä. Det kan hamstern gnaga på utan att få i sig dåliga och giftiga saker.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Linn Is The New
2018-01-14 21:10
#8

http://www.hamsterforeningen.se/

Där är en JÄTTE bra länk som är gjord av dem bästa hamster uppfödarna! Läs där och du får veta jätte bra och nyttiga saker om hamstrar och deras behov.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Pandi00
2018-01-14 21:58
#9

Så som du skrivit verkar det som om du ska ha guldhamstrarna tillsammans, ingen bra idé alls. Det kan sluta med en död och en rejält skadad som du kanske behöver avliva. I "bästa" fall så kommer de bli deprimerade av att leva tillsammans men inte bråka.

Hamstervadd (som vissa skrivit) ska man inte ha även om det står ätbart, kan kväva dem.

Och den buren är väldigt liten, kolla om du kan hitta ett akvarium eller terrarium begagnat. Helst inte mindre än 100x40x40 då du ska få plats med sakerna och ett Hjul som är minst 28 cm och har s.k. hel springyta (inte i metall).

Jag var själv ny för ett tag sedan och kunde inte så mycket, jag köpte hamstervadd men hann aldrig använda det då jag läste om hur farligt det är. Ett tips är att söka om guldhamstrar, kolla lagar på jordbruksverket och fråga om det är något du undrar över. Och lycka till med de små :) Välkommen till den underbara hamstervärlden (snart iaf) :)

EmiCar
2018-01-14 22:22
#10

#7 Hej!

Jag frågade bara om hen skojar bara för att allt lät så fel! Först att hon sa att hon skulle ha en critter trail! Vilket är en GALET liten Bur! Och sen sa hon att skulle ha två guld hamstrar tillsammans? Och hamster vadd! I alla fall, sry. :)

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Upp till toppen
Annons: