Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1150 ggr
Ifokus.elsa
2018-01-11 13:40

Göra hamstrar dräktiga

Jag har två honhamstrar och min kompis har två hanar (alla fyra är från samma kull och bodde med varandra i 1,5 månad och nu är de typ 2 månader) kan jag para min ena hona med hans ena hane och ha kvar den andra honan i buren medans första honan är dräktig och har barn eller måste jag dela på dom? Om jag måste dela, kommer det gå att få dom att bo tillsammans igen sen? (dvärghamstrar om det spelar någon roll)

Annons:
UlrikaD
2018-01-11 13:50
#1

Om dom är från samma kull är dom ju syskon och ska absolut inte paras!
Hade dom inte varit släkt hade dom ändå varit för unga för parning.
Ska du ge dig in på hamsteravel se till att hamstrarna har bra stamtavla, bra sjukdomshistorik och läs på innan.
Och para inte bara för att du "råkar" ha djur av olika kön. Det är ingen anledning till att sätta djur till världen.

EmblaZ
2018-01-11 13:58
#2

Hur länge har du hållit på med hamstrar? Som #1 säger, skulle du vela ha barn med din bror? :D Jag har haft hamster när jag var liten och vill skaffa hamster igen, jag vill ta en kull. Hur länge ska man ha hållit på med hamstrar innan man kan ta en kull?

UlrikaD
2018-01-11 14:32
#3

#2 Finns väl ingen som bestämmer hur länge man ska ha hållit på med hamstrar innan man tar kull.
Det som betyder någonting är väl hur mycket man vet.
Finns folk som "hållit på" med hamstrar i många år som kanske har mindre koll än folk som hållit på ett halvår. Man ska ju vara villig att lära sig.
Att köpa två hamstrar av olika kön enbart i syfte för att ta kull som många gör tycker jag är lite sådär.
Tycker väl mera att det ska vara så att man haft hamster ett tag, insett att det är ett underbart djur, har någon som har alla dom egenskaper man vill ha i en hamster och en passande partner, och går vidare därifrån.
Sen tycker jag att man ska ha haft sin hamster från start. En del köper en hona i "parningsklar" ålder för att det ska gå så snabbt som möjligt.
Då köper man ju inte den hamstern för dess egen del utan bara för att den kan få ungar. Det känns lite fel tycker jag. Om man har haft den sen den var liten, känner den och vet hur den beter sig vanligtvis, då har man också större chans att upptäcka om någonting är fel under dräktigheten och födseln.
Men detta är bara min åsikt, man behöver inte hålla med:)

Cireea
2018-01-11 17:05
#4

Tycker UlrikaD givit bra feedback och tankar kring avel. 👍
Ta inga kullar enbart för att hamstrarna är söta eller för att man råkar ha djur tillgängliga. Att avla kräver mycket planering och kunskap. 

Sen att hamstrarna är släkt gör detta till ett ännu större "no no". Självklart ska du inte avla på syskon! Om djuren dessutom är utan stamtavla vet du inte heller hur mycket inavel som redan finns bakom dessa djur. Kanske är linjen full av inavel. 

Läs på och fundera på om avel är något för dig innan du bestämmer dig för att ta en kull. Om du sedan tycker att en uppfödning är något du absolut vill satsa på; köp djur från en seriös uppfödare.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: