Annons:
Etikettcampbells
Läst 1824 ggr
Klaaraa
1/1/18, 1:29 PM

Beroende av hjulet

Hejsan!

Jag funderar på om min dvärghamster är väldigt beroende av sitt Hjul? Jag kan upptäcka att hon flera gg om dagen bara springer i sitt Hjul i säkert någon timma medan hennes syster sover. Det ända hon gör när hon är vaken är att springa i sitt Hjul känns det som :/ Detta tycker jag även har gjort så att hon har gått ner i vikt. Är detta normalt? Bör jag ta bort deras Hjul?

Annons:
Cireea
1/2/18, 1:16 PM
#1

Tänk på att en hamster i det vilda springer många många många kilometer om dagen. Därför är det inte alls konstigt om hjulet används flitigt i flera timmar. 

Det är när hon slutar äta, göra sina behov, sover eller liknande som du ska bli orolig. Så länge hennes allmäntillstånd inte påverkas är det ingen fara.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Klaaraa
1/2/18, 4:41 PM
#2

Hennes syster Elise springer i hjulen i mycket mindre utsträckning och är därmed kraftigare. Jag är rädd för att Eivor gått ner i vikt på grund av att hon "missbrukar" hjulet, och pågrund av detta glömmer bort att äta och sover för lite.

Men eftersom att hennes syster Elise inte "missbrukar" hjulen, så är jag osäker på om jag gör rätt om jag tar bort hjulen. Men dem har en stor Bur och gott om inredning/leksaker så dem kanske aktiverar sig ändå?

Cireea
1/2/18, 5:40 PM
#3

Testa ta bort och se hur det går. Sedan använder hamstrar Hjul olika mycket, vissa behöver det mer än andra.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Fame2018
1/2/18, 6:25 PM
#4

Jag tycker inte man ska ta bort hjulet helt och inte låta dem använda det alls men hellre begränsa tiden som hamstrarna har tillgång till hjulet varje dag. Ta ifrån dem det några timmar om dagen.

IsabellsHamsterhem
1/2/18, 11:01 PM
#5

Beroende på vad för Bur du har, så kan du ge hamstern en bra och stimulerad miljö utan Hjul.

Jag har flera hamstrar som missbrukat eller som vägrar använda Hjul som därav är utan :) Så länge man ger dem en stor och väl berikad miljö så funkar det utmärkt :)

Har du inte en stor Bur så sätt in hjulet någon timme varje kväll och låt honom springa av sig. Det negativa med att begränsa hjulet utan att ha en väldigt bra berikad miljö är att hamstern oftast börjar med väldigt dåliga olater. Såsom gallerbitande eller hoppande mot glas.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Upp till toppen
Annons: