Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1890 ggr
grreta
12/29/17, 10:20 AM

Mjölmaskar äckligt?

Köpte en burk torkade mjölmaskar i julklapp åt lilla hamstern så hon skulle kunna få ett läckert proteintillskott någon gång ibland, men absolut oätligt enligt henne…

Finns något sätt att locka henne att smaka? Doppa masken i något gott kanske? Eller bara att slänga?😕

Annons:
[Smulan94]
12/29/17, 11:46 AM
#1

Du kan ju pröva att doppa i yoghurt tex, men om hamstern inte äter så kan du slänga ut mjölmaskarna till fåglar:D

[Smulan94]
12/29/17, 12:00 PM
#2

Men eftersom hamstrar är känsliga mot laktos så kan du doppa i Barnmat.

grreta
12/29/17, 2:59 PM
#3

#1 och #2  Tack, jag ska pröva ikväll om det går bättre med Barnmat. Jag som hade trott att mjölmask var riktigt namnam för en liten hamster!

Novachan
12/29/17, 6:26 PM
#4

Jag skulle testat att bara lägga 1-2 maskar i matskålen och se om hon äter upp dem - inte bara att testa att ge henne från handen. Jag har visserligen ingen hamster men möss och det är något jag har gjort och det har fungerat för alla utom en könstig pöjk som är kräsen generellt. Var få som ville ta masken direkt från handen, men så fort de hade smakat på dem i matskålen tog de dem från handen.

grreta
12/30/17, 1:21 PM
#5

Tack för tipsen 🙂Hon åt upp den! Först en halv mjölmask rullad i fruktmos serverad i en skål och en stund senare åt hon den andra halvan direkt från min hand utan "smaksättning"🙂

 Nu kan jag tack och lov ge det lilla sötgrynet❤️ en mumsig torkad mjölmask som lördagsgodis i fortsättningen! (Till hamstrar jag haft tidigare odlade jag själv mjölmaskar och gav dem levande men det är skönt att slippa hantera det.)

HamPaw
12/30/17, 9:39 PM
#6

#5 MUMS!(enligt hamster då! Jag tror inte att jag skulle gilla mjölmaskar)

Annons:
grreta
12/30/17, 10:37 PM
#7

#6 Snart lär man riskera att få malda mjölmaskar i människomaten🤢 Livsmedelsindustrin ser det i alla fall som en möjlighet i syfte att få fram en billig bra proteinkälla verkar det som. Tack, men nej tack, lämpar sig bäst för hamstrar tycker jag. Säkrast att i framtiden lusläsa innehållsförteckningar för det man själv ska äta…

HamPaw
12/31/17, 10:07 AM
#8

#7 håller med, hamstrarna kan behålla sina mjölmaskar :)

Upp till toppen
Annons: