Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningcampbells
Läst 1463 ggr
yewi
2017-12-22 13:09

Kön?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Är ny med dvärghamstrar och skaffade tre ”bröder”, MEN jag misstänker att detta rör sig om en hona. Hjälp tack! Vad ser ni?

Annons:
yewi
2017-12-22 13:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Är detta då en syster till?

yewi
2017-12-22 13:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det här känns ju som något annat. Han är betydligt piggare än de andra två och vill gärna springa runt utanför buren

Pandi00
2017-12-22 13:28
#3

De två första tycker jag ser ut som honor och den sista ser ut som en hane

yewi
2017-12-22 13:31
#4

#3 som jag misstänker då :( skit också … jag vill ju inte behöva ha honom ensam! Hur bör jag göra tycker du? De är ca 10 veckor gamla

Pandi00
2017-12-22 13:37
#5

Separera dem, ha de misstänkta honorna tillsammans. Hanen klarar sig själv. Att Sverige har lagen att dvärghamstrar ska ha en kompis är konstigt då det absolut inte är nödvändigt. Skulle du senare se att honorna skaffar sig pung så kan du försöka introducera dem till varandra igen, inte säkert att det funkar. Och det finns en risk att du har en eller två dräktiga honor. Försök läsa på lite om hamster ungar osv för att vara beredd ifall du skulle få en kull :)

yewi
2017-12-22 14:02
#6

#5 Jag bör alltså inte försöka få tag i en hane till? Är risken större att det blir kasst än chansen att det blir bra tror du?

Annons:
Pandi00
2017-12-22 14:39
#7

Jag skulle inte försökt då det kan gå fel när de inte varit med varandra sedan födslen. Det kan funka. Men jag personligen hade inte letat efter en ny hane att sätta ihop med din nuvarande :)

IsabellsHamsterhem
2017-12-26 17:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Är de från uppfödare eller djuraffär?

Om de är från uppfödare så är det större chans att det funkar att introducera en ny hane till honom. MEN när man introducerar ska den ena hanen inte hunnit bli könsmogen. 

Om du ska testa att sätta ihop så kontakta en erfaren dvärghamster uppfödare som kan förklara för dig, hjälpa dig och stötta! :)

Jag har lyckats sätta ihop äldre hanar med unga (som inte blivit könsmogna) utan problem. Men det är en risk så man får vara snabb om de börjar bråka!!
Hamstrarna på bilden är ihop satta. Mandarinen och agoutin är kullbröder medan den vita är 6 månader äldre än dem. De fungerar väldigt bra tillsammans :)

Lycka till!

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Upp till toppen
Annons: