Annons:
Etiketthamster
Läst 985 ggr
KRFHM
2017-12-04 14:02

Köpa hamster, vad behöver jag veta?

Hej :D Jag funderar på att skaffa mig två stycken dvärghamstrar . Jag hade tänkt att köpa ett DETOLF vitrinskåp och ha som Bur och dela upp blomjord, Sand och spån som underlag. Tänkte även ha Växter,  bark osv för att dem ska få så naturlig miljö som möjligt. Vad bör jag tänka på när jag får hem hamstrarna och vad ska dem få för mat? Självklart vet jag att dem ska ha fri tillgång till Foder men jag tänkte på grönsaker eller sallad. Kan dem få kruksallad varje kväll eller någon grönsak? Morot, banan osv vet jag innehåller mycket socker så det kan dem få någon gång i veckan. Finns det någon sorts sallad som dem kan få varje morgon/kväll? 

Jag vill veta allt för att dem ska ha det så bra som möjligt.

Berätta gärna om misstag som ni gjorde när ni fick hem er första hamster, så jag inte gör samma misstag.

Annons:
IsabellsHamsterhem
2017-12-04 16:07
#1

Läs på om diabetes hos dvärghamstrar :) De ska aldrig äta frukt eller annat sött, t.ex gnagarstänger är uteslutet om man inte köper special utan honung och annat sött. Majs kan de inte heller äta, morot ska de ha väldigt sällan om man nu måste ge det.
Varje dag (med variation) kan de äta bl.a ärtor, pasta, broccoli, blomkål, haricots verts, bladspenat, sallad, gurka, zucchini och paprika.
Tänk på att t.ex isbergssallad innehåller väldigt mycket vatten. Försök ge mer näringsrik mat såsom ruccola eller liknande sallad istället för att få mer näring :) Gurka och zucchini är samma där, ge hellre det lite mer sällan och mer näring i maten du ger :)
Man kan även ge bönor, kikärtor, kött (kokt och inte kryddat eller saltat).

Tänk på att om du ger mycket färskfoder så får du även hålla koll så det inte ligger någon mat någonstans och möglar :) Då de är bra på att ha gömställen ;)

Använd inte hamstervadd.
Tänk på att köpa jord utan konstgjort gödningsmedel. Jag använder torv (helt fritt från gödningsmedel) men det är lite mer jobb då man får blöta det själv och sedan måste det torka lite osv. Dock billigare. Men vanlig ekologisk blomjord utan konstgjord gödning är okej :)

Man kan köpa kattgräs och plantera hos dem om man vill ha lite grönt där permanent :) Dock så brukar det inte överleva länge ;) Man kan även köpa gråsuggor och släppa ner hos dem så kan hamstrarna få jaga lite och äta levande föda :) Krasse kan man även plantera (smidigt då det växer fort). Tänk bara på att krasse är rätt starkt så kan bli för mycket för deras magar att ha hela tiden :)

Lycka till!

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

KRFHM
2017-12-04 16:20
#2

Tack för svar:) Någon mer som har andra tips vid första hamstern? ( jag hade 2 stycken hamstrar för ca 5 år sedan)

Pandi00
2017-12-04 16:36
#3

När du köper två stycken, se till att om de börjar bråka allvarligt att dela på dem. Ha en extra Bur eller något så du har möjlighet att separera dem direkt. Vänta 2-7 dagar innan du börjar hantera dem så de får göra sig hemma i buren Kolla gärna upp på Youtube om tämjing osv. Det brukar vara bäst info på engelska då det finns fler som pratar engelska än svenska. När du har fått hem dem, glöm inte att dubbel och trippelkolla könen i några veckor, ibland månader om du är osäker. Det är viktigt ifall du inte vill riskera en massa ungar :)

KRFHM
2017-12-04 16:52
#4

Tack:D 

Jag vill veta så mycket som möjligt så skriv på bara:)

Ellrose
2017-12-15 16:22
#5

Det finns mycket bra info på Svenska hamsterföreningens hemsida samt så finns det en facebook grupp. Det finns också en hel del hamstergrupper på facebook som man kan gå med i. Samt Dvärghamster iFokus här. Glöm inte att ha två av allt. Hus, sandlåda, Hjul, mm. Så att om ena vill kan den vara ensam.  Och var säker på könet är samma, samt köp från en uppfödare där dom är rena i arten och inte hybrider.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Upp till toppen
Annons: