Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1603 ggr
annlen68
2017-11-20 16:07

Tar den skada?

Vi ska åka bort i 5 dagar. Vår förra hamster lämnade vi på Djurmagazinet här i stan och det gick bara bra. Den var ju 1 år första gången och alltså vuxen och fullt tam.

Denna gång har vi en hamster på 12 veckor (snart 3 mån) som vi nu haft i 7 veckor, alltså sen den var 5 veckor. Det är en lite försiktig tjej, som inte varit alltför lätt att få tam. Nu har vi dock börjat kunna hantera henne bättre och bättre; och hon har blivit hemmastadd i sin Bur.

Dock är hon fortfarande lite hoppbenägen och upplever fortfarande att vi har en bit kvar till jag kan säga att hon är fullt tam och trygg.

Då kommer min undran; kan det bli ett bakslag för henne att bli lämnad på ett för henne främmande ställe med främmande människor? Är det en nackdel för en så pass ung hamster att efter "bara" 7 veckor komma på ett nytt ställe?

Resan är inget måste; men det är dottern som tycker det är för tidigt att lämna hamstern och hon tror hon kan bli otrygg av det.

Så vad säger ni hamstervänner på sidan? Har hon rätt?

Annons:
annlen68
2017-11-20 16:08
#1

Kan tillägga att vi har inga andra som kan ta hand om hamstern när vi är borta; utan i så fall skjuter vi på resan tills hon blir äldre..

Cireea
2017-11-20 16:09
#2

Ja, det kan bli ett bakslag för hamstern att komma till en ny miljö med nya människor, ljud och dofter när hon inte är helt trygg och tam. Det behöver inte bli ett bakslag, men det finns en överhängande risk för det.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

annlen68
2017-11-20 16:17
#3

#2  Ok, ja det är så vi känner också.  Dem vi skulle till tycker vi är överdrivna när vi resonerar så. Många tycker ju att det "bara är en liten hamster"; men vi bryr oss ju väldigt mycket om henne och magkänslan säger nej.

Där ser man vilka olika personligheter de kan ha, för Thea är ju den första hamstern vi har från uppfödare men om jag inte minns alldeles galet fel så tror jag det gick fortare för vår förra hamster Elsa att bli tam.

Sen är man ju rädd att de, även om de är vana att sköta diverse djur, ska tappa henne eftersom hon kan hoppa till ibland..

IsabellsHamsterhem
2017-11-25 02:29
#4

Känns det inte bra så hade jag inte lämnat :) Det ska kännas bra annars kommer ni bara gå och oroa er!
Det kan bli ett bakslag, jag hade nästan räknat med ett! Det beror även på hur länge ni ska åka bort. Är det värt att utsätta henne för den enorma stressen att flytta dit och tillbaka för bara någon dag?
Jag hade försökt hitta någon som kunde komma hem till er och ta hand om henne, eller som bara hade låtit henne vara så ni iallafall inte går back i att få henne tam :)

Alla hamstrar jag tagit hem eller omplacerat har alla blivit osäkrare när de flyttat. Dock bara de första dagarna innan de vant sig men det är ändå en stor stress och det kommer ju först krävas att hon ska bli lugn hos dem, och sen ska hon tillbaka och bli lugn hos er igen :) Det kan bli väldigt jobbigt för en sådan pass ung hamster :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

annlen68
2017-12-27 22:23
#5

#4  Vi stannade hemma; men om vi åkt hade det varit i ungefär 5 dagar och det känns lite länge att lämna hemma med enbart tillsyn av någon som inte kan något om hamstrar.

Upp till toppen
Annons: