Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1319 ggr
Ziryen
11/20/17, 3:24 PM

Slänga spån?

Nu har jag haft min hamster i 5 veckor och jag har inte städat buren än. Har en 100x50 Bur med myyycket strö och tanken var att jag tänkte städa ut buren var 4e vecka, men har väntat med det för att han är fortfarande lite skygg och vill att han ska känna sig så hemma som möjligt med dofter och allt. 

Men nu när jag hade tänkt att städa så inser jag att spånet inte alls verkar vara smutsigt, det luktar ingenting, har 15-10cm strö i hela buren och han gräver ingenting i det, kissar alltid i sin toalett och all mat förvarar han i sitt hus.

Det känns väldigt onödigt att slänga allt strö, men undrar om jag ens behöver göra rent buren var 4e vecka eller om jag kan göra det mer sällan och måste jag slänga bort allt strö? Tänkte att jag kanske kan slänga ströet som är vid hans hus och vid hans toalett och sandbad och sen fortsätta använda det gamla)

Annons:
Cireea
11/20/17, 3:31 PM
#1

Städa när det behövs, om det är var 4e eller 8e vecka spelar ingen roll så länge det städas vid behov. 🙂Man kan aldrig säga att en Bur _ska_ städas efter ett viss antal dagar då många faktorer spelar in, exempelvis storlek samt hur grisig hamstern än. 

Om du punktstädar så klarar sig buren ännu längre. Dock bör du såklart städa hela buren noggrant emellanåt också så det inte bildas bakterier eller liknande. För även om det inte syns med blotta ögat kan det finnas några stänk kiss här och där, matrester och så vidare. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Ziryen
11/20/17, 3:38 PM
#2

Ah tack för svaret, lugnade ner mig! Hör ofta att folk säger att det är plågeri att inte städa buren och det kan jag definitivt förstå beroende på just hur smutsigt det är, men kände mig så dålig nu när jag insett att det har gått 5 veckor och jag ännu inte har städat buren.  När jag tidigare hade hamster så städade vi buren 1 gång i månaden men den buren var mindre och  hade inte lika mycket strö!

Men jag punktstädar en hel del så kan tycka att jag kan vänta någon vecka till. Tycker du att jag ska spara något av ströet eller ska jag bara fylla på med helt nytt? :)

Cireea
11/20/17, 3:41 PM
#3

När du storstädar tycker jag att du ska byta ut allt strö, men mellan storstädningarna räcker punktstädning gott och väl. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: