Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1679 ggr
Amanda.Gothe
11/17/17, 8:12 AM

Dvärghamster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

HJÄÄÄLP! Jag är ny här! Jag har en dvärghamster på 4-5 månader som jag vill para men min nya hane! Han är 3-4-5 månader! Men han är jätte sprattlig men honan är jätte lungn hon är inte tjock och inte för smal! Kan jag para de? Jag har läst en del! Men ska jag bara sätta i hop de i ty 2-3 dagar eller hur ska jag göra? HJÄÄÄLP!!

Annons:
Cireea
11/17/17, 8:47 AM
#1

Har hamstrarna stamtavla?
Har du läst på om avel och vet vad som krävs? 
Har du en Budget som klarar ett eventuellt akut besök hos veterinären utifall honan inte får ut ungarna?
Har du plats för ungar som inte blir sålda?
Vad är målet med parningen? 

Utifrån ditt inlägg tycker jag att det låter som att du inte är redo för avel. Det finns massor att läsa på om, exempelvis parningsålder, dräktighet och födsel som är viktig kunskap att besitta INNAN eventuell avel. 

Att ta en kull är ett enormt ansvar, och det säger jag inte för att avskräcka utan det är faktiskt sanningen. Att bara sätta ihop två djur för att det är kul eller för att dom är söta är inte tillräckligt bra anledningar. Dina djur ska främja arten, avkommorna ska alltså vara snäppet bättre än föräldrarna. Man ska vid varje parning ha ett tydligt mål med kullen. 

Har djuren inte stamtavla eller annan dokumenterad anser jag som uppfödare att det bara är att glömma allt vad avel heter. Har man ingen dokumenterad bakgrund vet man ingenting om vad som finns bakom djuren, vilket är oerhört viktigt. 

Läs på mer och sen läser du på en vända till.
Alldeles för många hamstrar avlas fram utan att ägaren tänkt till några varv. Andas och fundera över om det verkligen är en bra idé att sätta ihop just dina djur. Alla djur är inte lämpliga för avel bara för att dom är trevliga eller söta.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: