Annons:
Etiketthamster
Läst 4382 ggr
[Kanin_Zingo]
11/12/17, 7:45 PM

Hamster utomhus på dagarna?

Hej! Jag undrar om man kan ha sin hamster utomhus hela dagarna på sommaren? Det funkar ju med kaniner och marsvin så varför inte med en hamster?

Annons:
Randomzz
11/12/17, 7:46 PM
#1

Nej det går inte

[Kanin_Zingo]
11/12/17, 7:50 PM
#2

Varför inte? I det vilda är dom ju ute hela tiden:D

[Kanin_Zingo]
11/12/17, 7:51 PM
#3

Dom kan väll få komma ut 2 timmar på förmiddagen och 2 timmar på eftermiddagen iaf?

Randomzz
11/12/17, 7:52 PM
#4

Nej det är för kallt

Malinolsn
11/12/17, 7:56 PM
#5

#2 Finns inga vilda hamstrar i Sverige, så klimatet är inte anpassat för dem 🙂

Randomzz
11/12/17, 8:01 PM
#6

#5 Bra Sagt! Dem får ju hellre ingen "vinterpäls" så det skulle bara vara plågeri att låta hamstern vara ute så mycket

Annons:
Linn Is The New
11/12/17, 8:06 PM
#7

Det är ett bra sätt, att kanske råka ta livet av dina hamstrar. Hårt sagt, men sant.

Hamstrarna som är i Sverige är ifrån början importerade och är inte födda i klimatet vi lever i. Samt att de har blivit så vana vid värmen inomhus att de skulle utveckla en förkylning som är dödligt i vissa fall. Sen får man tänka på att de kan äta saker som är giftiga, och att rovdjur som vanliga småfåglar skulle vakta dem vilket skulle göra hamstrarna väldigt stressade (hamstrar kan dö av chock!)

Så att slippa dessa följder rekommenderar jag dig att släppa dem i en hage inomhus, och ha en stor Bur med ett stort Hjul.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[Kanin_Zingo]
11/12/17, 8:06 PM
#8

Okej men jag kommer nog att ha de ute 30min på förmiddagen och 30min på eftermiddagen, skönt för de att få komma ut. Kan tilllägga att jag inte köpt hamster än, jag vill göra så bra för dom som möjligt innan jag köper.

vendelay
11/12/17, 8:08 PM
#9

Du kan inte ha marsvin ute hela dagarna heller, de är extremt känsliga för drag och blir lätt sjuka.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
11/12/17, 8:09 PM
#10

#8 Men varför vill du ha dem ute om alla säger att det är farligt? 🤔

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Malinolsn
11/12/17, 8:18 PM
#11

#8 Nej, det är inte skönt för dem att komma ut. Du kan inte sätta dina egna känslor på dem, de fungerar heeeelt annorlunda än vad du själv gör.

[Kanin_Zingo]
11/12/17, 8:20 PM
#12

Jag tror inte att det är så farligt för hamstrar att vara utomhus en kort stund. Dom lever utomhus annars så varför skulle dom inte få se världen utomhus för? Istället för att bara vara i sin Bur och se samma sak varje dag. Jag har haft hamstrar förut och dom fick komma ut 1 timme varje dag, andra har också sin hamstrar utomhus korta stunder.

Kirnzy
11/12/17, 8:24 PM
#13

Hamstrar kan vara ute en kort stund då och då på varma dagar. En timme varje dag är inte en kort stund. Vissa hamstrar uppskattar det och andra inte. Istället för att ta ut dom varje dag är det bättre att du varierar inredningen i buren och tar ut dom i en lekhage en gång om dagen. Om dom bara är i sin Bur och ser samma sak varje dag, så trivs dom nog inte bättre om dom får komma ut någon gång.

Annons:
Malinolsn
11/12/17, 8:25 PM
#14

#12 Vänd på det, vad tror du att de får ut av att vara utomhus? Vad tror du det är utomhus som gör att de "gillar det så mycket"?

Linn Is The New
11/12/17, 8:27 PM
#15

Förlåt, men läste du ens vad jag eller de andra skrev? 

Det är farligt och du tar en extremt stor risk. Du tänker genom dig själv, inte hamstern. Min guldhamster nöjer sig att springa runt lite inomhus, för att sedan få komma tillbaka till sitt stora terrarium. 

Du riskerar din hamsters liv, vilket är extremt själviskt. Hamstern är förmodligen uppfödd tryggt i ett varmt hushåll, låt den fortsätta känna den tryggheten då. 

Skulle du uppskatta att vara så liten, känna varenda liten vindpuff som en stor kall vind mot ditt ansikte samtidigt som en stor jätte fågel som vaktar dig vill äta upp dig? Hamstern kan DÖ av chock, sjukdom eller förgiftning.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[Kanin_Zingo]
11/12/17, 8:28 PM
#16

Dom får komma ut och andas friskluft, dom får äta gräs direkt från marken. Ja dom får leva lite vanligt. Tänk dig själv att sitta i en Bur och aldrig i hela ditt liv få gå ut. Nu avbryter vi den här, får bara negativa kommentarer. Löser det här bäst själv då.

Namiko
11/12/17, 8:29 PM
#17

Hur naturligt är det för en hamster som är nattaktiv att vara utomhus på dagen?

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Kanin_Zingo]
11/12/17, 8:30 PM
#18

Jaja, inga fler kommentarer om ni ska vara så negativa.

Kirnzy
11/12/17, 8:32 PM
#19

#16 Varför skulle en hamster bry sig om att äta gräs direkt från marken? Det är inte en kanin. Hur är det "att leva vanligt" för ett nattaktivt djur att vara ute på dagen i ett helt annat klimat än vad som är naturligt för som?

Linn Is The New
11/12/17, 8:38 PM
#20

Kan säga direkt att hamstern inte kommer kunna slappna av så mycket att den kommer tänka "åh färskt gräs." 

Du kanske kommer ta kål på din hamster, men det är ditt problem. Du frågar kunniga personer och uppfödare, som vet vad som är bäst för djuren. Låt bli att släppa ut hamstern. Kanske någon gång under en vindstilla varm vårdag men inte annars- det är inte friskt att göra så mot ett djur. Kom inte tillbaka sen och gråt om något har hänt. Tråkigt att du utsätter djuret för en sådan stress och risk, men det är ditt val.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
Randomzz
11/12/17, 9:02 PM
#21

Känns som du bara vill få oss upprörda! Du har information men du forsätter att inte bry dig? Det blir ju frost på vintern vadå gräs?

[Kanin_Zingo]
11/12/17, 9:15 PM
#22

Jag pratar inte om vintern Hahah. Jag menar ju självklart att hamstern får komma ut när det är vindstilla och en varm sommardag. Tror ni att jag ska ta ut en hamster nu? Man kan ta ut en hamster och så märker man vad den tycker om det kanske. Ni missuppfattar, ni tror ju säkert att jag skulle ta ut en hamster när det blåser eller är helt grått utomhus. Jag släpper ju ut den på golvet i ett rum nästan varje dag men att ta ut den varje dag förstår jag nu att det inte går ifall det inte är vindstilla osv.

Meja H
11/12/17, 10:43 PM
#23

Får hamstrar vinterpäls? Nån på fb hade sina på ballkongen året om och hon sa att dom fick vinterpäls och att dom hade ca minst 10 grader är det ok?

Pyttelite
11/12/17, 10:58 PM
#24

Här får du lite tips om hur Guldhamstern vill ha det, se länken nedan.

När man läser hur den bor och lever i det vilda känns det onödigt att vi överhuvudtaget har dom som husdjur.

Fundera över måtten på din bur/bokhylla/vitrinskåp en hamster vill gärna ha möjlighet att kunna gräva djupa gångar. Den sover också på dagen eftersom det är ett nattdjur. Den vill också ha fasta rutiner men mer kan du läsa om hur den lever i länken.

Lycka till med dina planer!

http://etologica.se/guldhamster-en-ensamlevande-gravare/

https://www.arkenzoo.se/goda-rad/smadjur/skotselrad-hamster-och-dvarghamster


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[dynamitella]
11/12/17, 11:02 PM
#25

Det är viktigt att du tar åt dig tips även om dina känslor är sårade. Tar du ut din hamster i kylan så den dör, så kommer du få sjuk ångest när du inser att alla här varnade dig.
Alla har vi varit nybörjare och defensiva, men låt inte djuren lida för det, snälla.

Cireea
11/12/17, 11:06 PM
#26

Hamstrar har inget som helst behov av att vara utomhus, oavsett när på dygnet eller året det är. 🙂Vill man ge dom gräs kan man plocka lite och lägga i buren eller deras rastgård inne. 

Tycker majoriteten i tråden täckt upp väldigt bra vad som är nackdelarna med att ta ut sin hamster. Lyssna på det. 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Pyttelite
11/12/17, 11:10 PM
#27

Nu är det nog så att vi som husdjursägare inte tycker att en hamster har behov att vara utomhus eftersom den då skulle försvinna väldigt snabbt speciellt om det är på dagen då det är ett nattdjur och den då borde ligga och sova i någon grävd håla i marken.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
tanglytails
11/14/17, 12:01 AM
#28

Utöver detta så säger ju lagen L80: "19 § Gnagare får inte hållas vid temperaturer som understiger 0°C. De ska alltid ha tillgång till en plats där de kan uppnå termisk komfort." så oavsett skulle det inte fungera året runt om det var tanken. Men nej, kan tänka mig det är väldigt kallt även innan temperaturen når 0°C. då jag själv börjar frysa innan dess. (Klarar inte jag det så klarar inte dom det, tänker jag)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

IsabellsHamsterhem
11/14/17, 1:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Hamstrar kan ju gå in i  hybernation vid 15-18 grader (beroende på hur känslig, ålder, storlek osv). Så att ha den ute året runt är absolut djurplågeri.
Men som vanligt är jag en av de få som går emot strömmen. Jag har haft min ena guld hane ute på sommaren (minst 25 grader ute) i skuggan några gånger. Jag väckte inte honom utan tog ut honom när han själv vaknat och vädret var vindstilla (satt även i en trädgård med staket så det blåste inte alls), vi satt i skuggan och han verkade faktiskt tycka det var väldigt roligt.
Jag hade honom i inhägnad som han inte kunde rymma från, och satt bredvid hela tiden. Han fick max vara ute i 20 minuter och det han gjorde var att gå runt och titta, gräva och äta gräs :)
Han tog absolut inte skada av det.

MEN det är extremt viktigt att kolla så det är tillräckligt varmt, se till att man är i skuggan (direkt sol kan vara farligt), inte väcka hamstern utan enbart om den själv kommit upp och självklart, hålla koll för faror. Fåglar, katter och andra vilda djur kan mycket väl tycka att ens hamster ser smarrig ut. Att hålla koll så det inte är några farliga Växter när man sätter inhägnaden är också väldigt viktigt! Att verkligen ha koll på det!
En dvärg eller en yngre/äldre hamster hade jag inte tagit ut. Detta var en frisk guldhamster på runt 1år.

En väl inredd lekhage med grävmöjligheter, jord/torv med Växter och lite tunnlar osv (leksaker och mycket stimulans) hade helt klart uppskattats mer av hamstern än att vara ute! Men jag ville se om han tyckte om det och han var inte uttråkad eller tyckte det var tråkigt men det finns absolut mer lämpliga saker att göra med en hamster :)

Bilden är på Hugo, min guldhamster hane när han fick vara ute i somras :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Cireea
11/14/17, 12:07 PM
#30

TS finns inte på iFokus mer då hen har tagit bort sitt konto. 
Diskussionen får såklart fortsätta men ville ändå flika in med informationen.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: