Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1076 ggr
kitte94
2017-11-02 17:39

Djuraffärsdrömmar

Jag är 23år ung och vet fortfarande inte vad jag vill göra. Det enda jag vet är att jag vill hålla på med djur och har gymnasieutbildning i djurvård. Efter att ha praktiserat i både en vanlig djuraffär och nu i en stor gårdsbutik så växer mina tankar om en egen djuraffär. Låt mig måla upp en bild så ni förstår innan att hugga mot mig.

En djuraffär med lite mer fokus på smådjur(men även katt och hund) och kunskap. Affären skulle inte sälja skadliga saker och skulle ha infokvällar och lite roliga event för barn för att utbilda. Skulle inte sälja djur, inte ens fisk. Men skulle ha dagaktiva djur som är mina egna djur tex några möss eller gerbiler som man kan titta på. Men på behörigt avstånd så inte djuren blir stressade. Skulle ha ett register med uppfödare av olika arter som jag kan rekommendera och skulle hålla koll om det finns planerade kullar för att kunna informera intresserade kunder direkt. En omplaceringstavla skulle också finnas. Där får ingen seriös uppfödare annonsera om kullar. 

Varför delar jag detta då? Jo för jag vet att jag inte klarar det 😢 Jag har asperger syndrom, dvs högfunktionerande autism, och de gör att jag är till och från osäker och blir lätt stressad. Svårt med det sociala. Jag deppar ner när jag förlorar en diskussion eller om jag får kritik. Men de sociala är bättre när jag gör något jag älskar och när det gäller att ge information. Att fixa ekonomi…. Jag är klok när det gäller pengar och tänker både tre och fyra(och hundra) gånger innan jag köper något. Men siffror…. Det är jobbigt.

Hoppas nån orkar läsa. Vet inte vad jag vill med detta inlägg men ville bara få ur mig detta nånstans. Att drömma om det omöjliga är rätt jobbigt och jag har svårt att släppa taget.

Annons:
91Marran
2017-11-02 17:56
#1

Låter som en superbra idé. Anställ mig om du kommer igång. Haha Vet att det är svårt att släppa sina drömmar. Du har en väldigt bra dröm. Vart bor du? En liten djuraffär i min stad är till salu.

Mvh
Mig

Drakellen
2017-11-02 18:10
#2

Om det är något jag har lärt mig under min gymnasieperiod så är det att man aldrig ska låta sina diagnoser hindra en. Jag känner många med asperger och har umgåtts mycket med människor med autism och alla är ju väldigt olika. Så jag tycker inte att du ska definiera din möjliga framgång efter din diagnos. Jag tror att det kan gå jättebra, och om du inte vill prata super mycket med kunder så kan du ju alltid anställa någon som står i kassa eller liknande. Det är ju så super med att driva eget, man får göra som man vill! Jag  önskar att jag visste vad jag ville så som du gör, allting är ju möjligt! Kör på och om du öppnar så måste du skriva så att jag kan komma dit och göra mig fattig ;)

Herveaux
2017-11-02 18:18
#3

Jag har varit företagare (inom en helt annan bransch dock) och det är så otroligt roligt, utmanande…och jobbigt. 

Det verkar vara en galen kamp om kunderna mellan djuraffärerna idag (iaf i min stad) men jag tycker inte du ska ge upp din dröm! 
Din diagnos behöver heller inte vara ett oöverkomligt hinder, trixet är att hitta en strategi och arbetssätt som funkar för just dig. 

Det där med siffror är pest…bokföring…bläää. Tur att det finns folk som jobbar med sånt som man kan anlita.😉

Du har inte funderat på att anordna eventkvällar och liknande åt andra butiker?
Kunskap kan man inte banka in i folks huvuden för ofta. 
Tänk som en "festfixare", fast "smådjurs-event-fixare".

Sluta aldrig drömma!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

kitte94
2017-11-02 19:08
#4

Blir så glad över era fina ord. Kundkontakt är nog inga problem. Kanske när jag har en dålig dag. Men att prata med kunder ger mig en kick av självförtroende. Minst en anställd är rätt självklart. En som jag kan lita på att den brinner för djur precis som jag. Ja visst finna set dom man kan anställa för ekonomin. Men känns som att de kostar lite mycket. Just nu finns inte planen att starta. Måste va säker att jag klarar minst halvdagar på min praktik först. Just nu har jag tre timmar två dagar i veckan plus tre timmar på ett annat ställe en annan dag. Idag jobbade jag fem timmar och tre va väldigt mentalt krävande med barn och pyssel. Jag höll på att somna så fort jag satte mig. Men de va mycket givande och jag kommer somna med ett stort leende ikväll.

kitte94
2017-11-03 14:36
#5

Har funderat lite på smådjursevent inatt. De jag ser som problem är nog att stå och informera om skadliga saker tex saltsten och vadd och så säljer affären det. Där jag jobbar säljer dom saltsten och det kryper i mig och jag vill bara fråga varför. Men när jag frågade på min förra praktik om vadd fick jag svaret ” vi har det i våra start kit. Vi vet att det är farligt, men eftersom vi säljer det i våra kit måste vi använda produkten åt djuren i butiken.” Det blir lite att dra affärer i smutsen och vem litar dom okunniga på mest? En djuraffär med diplom för utbildningar eller en privatperson som bara kan säga att den gått en djurvårdsutbildning. Bara för man gått utbildningen betyder inte det att man kan mycket om djur. I mitt fall kan jag mycket men det har jag inte lärt mig i skolan. De lärde jag mig efteråt.

kitte94
2017-11-03 14:36
#6

Har funderat lite på smådjursevent inatt. De jag ser som problem är nog att stå och informera om skadliga saker tex saltsten och vadd och så säljer affären det. Där jag jobbar säljer dom saltsten och det kryper i mig och jag vill bara fråga varför. Men när jag frågade på min förra praktik om vadd fick jag svaret ” vi har det i våra start kit. Vi vet att det är farligt, men eftersom vi säljer det i våra kit måste vi använda produkten åt djuren i butiken.” Det blir lite att dra affärer i smutsen och vem litar dom okunniga på mest? En djuraffär med diplom för utbildningar eller en privatperson som bara kan säga att den gått en djurvårdsutbildning. Bara för man gått utbildningen betyder inte det att man kan mycket om djur. I mitt fall kan jag mycket men det har jag inte lärt mig i skolan. De lärde jag mig efteråt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: