Annons:
Etiketterguldhamsterinredningburardvärghamster
Läst 1491 ggr
Djurvännerna1
2017-10-28 09:06

Hamster, tänka på

Hej, vi tänker på att skaffa hamster! vi har även några frågor här nere som ni gjärna kan svara på.

1. Ska vi ha dvärg eller guldis?

2. Hur bygger ni säkra tak till detolf eller samla lådor som skyddar från andra djur 

3. Är Hjul bra och vilket rekommenderar ni (både guld och dvärg)

  • Redigerat 2021-05-28 20:19 av Herveaux
Annons:
Rainbooow
2017-10-28 10:36
#1

1. Det beror ju på vad ni vill ha. Dvärghamstrar ska ju bo ihop två o två, medans guldhamstrar ska vara själva. Personligen så gillar jag nog guldhamstrar mest, de är lättare att hålla eftersom dom är större o sen tycker jag att dom är mysigare än dvärghamstrar. 2. Jag har aldrig haft samlalådor eller detolf så det får någon annan svara på. 3. Hjul borde du ha, tänk på att köpa ett tillräckligt stort så att inte ryggen skadas! Dvärg bör enligt mig ha större än 10 cm o guld bör ha större än 15 cm. Köp inte gallerhjul bara eftersom de kan fastna med tassarna. Vissa plasthjul kan ibland låta rätt mycket så tror att trähjul är bra. Men det väljer du ju själv.

91Marran
2017-10-28 10:38
#2

33cm vilket från djurmaxi passar både guld och dvärg. Du ska helst inte ha mindre Hjul.

Mvh
Mig

Rainbooow
2017-10-28 10:42
#3

#2 Ja så stort som möjligt är självklart bäst!

Cireea
2017-10-28 13:44
#4

#1 Guldhamster ska ha över 22cm för att kunna springa med rak rygg, gärna runt 28-33cm. Ett Hjul på exempelvis 17-18cm skulle aldrig fungera för en vuxen hamster. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Rainbooow
2017-10-28 14:07
#5

#4 Ojdå tänkte fel! Du har helt rätt, menade minst 22 cm för guld.

haushinka
2017-10-28 17:30
#6

Mitt detolf-lock är gjort av:

"Foder"-lister som finns på Krauta, byggmax etc. Två långsidor och två kortsidor. Minns ej måtten, men det är ju bara att mäta buren.

Skruvplattor i hörnen.

Stålnät som fästes med häftapparat. Tänk på att köpa ett "stelt" nät så att det inte går att gnaga sönder eller töja ut hålen.

Annons:
Kirnzy
2017-10-28 18:01
#7

1. Säger som #1 där. Jag tycker bäst om guldhamstrar, men kolla vad som skulle passa dig bäst :) 2. Vad för andra djur ska det skydda mot? De flesta locken som folk har är inte svåra att flytta för en tex en hund eller katt, kan tyvärr inte ge något tips utan att ha gångjärn och lås om ni har något djur som skulle vara intresserad av hamstern. Sen skulle jag inte ha något väldigt intresserat djur (tex de flesta katter) så att dom kan vara runt hamsterburen. 3. Jag gillar de här https://www.petsexpert.se/products/52216-trixie-hamsterhjul :)

Cireea
2017-10-28 18:19
#8

#7 Det där hjulet är min favorit också 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Rainbooow
2017-10-29 00:02
#9

#7 Dom hjulen är jättebra!

Mini.Kiwi
2017-11-04 00:42
#10

Jag har ett trähjul till min lilla dvärghamster. Innan hade jag plast, men drog inte ut med det gnisslande ljudet natten lång så köpte ett trähjul :))

Djurvännerna1
2017-11-04 12:44
#11

Tack för svaren, jo vi har 2 katter, men om vi nu skaffar hamster så tänker vi på detolf så hamstern får så stor yta som möjligt, så tips på säkra tak vore bra 

:)😛

Pandi00
2017-11-04 18:43
#12

1. Det är väldigt individuellt från hamster till hamster hur de är. Jag har en guldhamster som är väldigt livlig och sitter inte still mer än 2s. Idag fick jag hem en dvärghybrid som självmant gick upp i handen när jag träffade henne första gången. Jag tycker själv dvärg har ett sötare utseende men pga att guld är större så är de enklare att fånga. Guld behöver större leksaker, så som Hjul och hus vilket kan leda till högra kostnader. Men vad du än väljer så får man en söt liten kompis som man älskar 2. Har en samla låda och om du borrar hål högt upp på sidorna och skär ett hål i locket där du sätter fast galler så funkar det. Finns att köpa sånna så att locket sitter fast bättre. Det finns att hitta videos på Youtube, sök bara på "DIY bincage" 3. Hjul är bra, tänk bara på att de bör vara 5 månader när de får det första gången då deras kroppar har växt klart. Jag har ett 33cm plasthjul till min guld och till dvärg har jag tänkt ett 23cm trähjul då hon inte är så stor. Och det snurrar lätt. Båda hjulen är köpta från djurmaxi.

Kex!
2017-11-05 09:03
#13

1. Jag skulle definitivt säga guld, Jag tycker dom blir liksom lite mer att hålla i och ja dom behöver större saker än dvärgar (jag vet inte hur det är med kinesiska hamstrar) men… dvärgar ska man alltid ha minst två och även två då av all inredning så jag tror inte att det blir speciellt mycket dyrare. 

2. https://hamster.ifokus.se/articles/56e70b048e0e74141f001370-gora-egen-bur-eller-transportbur?discussions-1  eller  https://guldhamster.ifokus.se/articles/587fe72e8e0e7446150001ea-sa-bygger-du-en-bur-av-samlaladan?discussions-1 

3. Jag rekommenderar dessa: http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/hamsterhjul/609446 

Jag har använt Hjul sen min var fem veckor, Min hamster sprang dock inte mycket i sitt Hjul tills han var några månader! när han var liten satt han mest i den :)

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Annons:
Djurvännerna1
2017-11-18 08:26
#14

Om vi nu skaffar hamster behöver vi ett stensäkert lock/tak så andra djur inte kommer in, vi har 2 katter, en av dem är den som inte gillar andra djur och är mera lugn och vill sova medans den andra gillar att skoja och jaga, så om ni har tips så tar vi gjärna emot dem

Kirnzy
2017-11-18 08:46
#15

Rekomenderar att ha hamstern i att annat rum än kattern isåfall. Även om locket är säkert så kan hamstern bli väldigt stressad om en katt är väldigt intresserad..

Jollan1208
2017-11-18 21:42
#16

Tänk på att när ni gör locket till detolfen, sätt nätet på ovansidan av trälisterna. Vi häftade fast det under och hjulet var så högt (även om det stod längst ner på botten av buren under bottenmaterialet) så nuddade hjulet vid nätet så hamstern fick det jättetrögt att springa så jag fick göra om hela locket. Bara tips så att ni slipper samma misstag som jag fick :)

Upp till toppen
Annons: