Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 939 ggr
[AlZi]
10/23/17, 1:56 PM

Vilka färger kan komma?

(Guldhamster) Om man parar dessa 2 individer, vilka färger kan man räkna med kommer? Normalfärgad och silvergrå samt skptecknat? Något mer som kan dyka upp? 😊 har tyvärr inte stamtavlan än på honans sida. Kan mm få fram svartbaserat? Varför/varför inte? Hona: Silvergrå skp Mormor: Dove Morfar: Silverpearl homozygot Hane: Normalfärgad Gul, normalfärgad ds, cinnamon, silvergrå, Black yellow umb (närmsta släktingar i stamtavlan) längre bak finns svart Detta är alltså inte en parning jag kommer göra utan vill ha förklarat för mig vad som kan komma, varför och varför inte då jag håller på att försöka lära mig hur man får fram vissa färger osv 😊

Annons:
Cireea
10/23/17, 2:24 PM
#1

Normalfärgad + Silvergrå skp

Beräknade färger: Normalfärgad, Silvergrå, Gul, Silverpearl
Eventuella färger: Cinnamon, Silvergrå rö, Honey, Silverpearl rö, Svart, Dove, Black/Yellow, Dove/Yellow, Black silverpearl, Dove silverpearl

Teckningar: Sköldpadd 

Anledningen till att Gul och Silverpearl kommer är då 50% av hanarna blir gula när man parar ej gul hane + skp-hona. 🙂 Eventuella färger beror på om båda bär på svart och rö.

50 % gula hanar
50 % ej gula hanar
50 % skp honor
50 % ej gula honor


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[AlZi]
10/23/17, 2:30 PM
#2

Tack för ett utförligt svar! Kommer med följdfråga 😁 när säger man att hamstern bär på något? Om hanen har svart i 4-5 generation, bär han fortfarande på det eller är det för långt bak?

Cireea
10/23/17, 2:41 PM
#3

#2 Låt säga att hanens pappa är svart, då kan man definitivt säga att hanen bär svart. Annars kan man inte garantera att hamstern bär på svart. Så funkar det med alla recessiva gener. 🙂 Enda gången du kan garantera att en hamster bär en gen är om föräldrarna (en eller båda) har genen. 

Sen kan en gen hänga med väldigt länge. Jag hade en hane som inte hade rex på många många många generationer. Jag fick gå långt bak för att ens hitta en rexhamster. Helt plötsligt dök det upp rex i kullen efter den hanen. 🙂 Så där hade rex hängt med i säkert 8-10 generationer. 

Men som sagt, ju längre bak något ligger desto mindre är chansen att hamstern bär på det. 😉 Därför bör man inte räkna med att en viss gen kommer om den inte finns hos någon av föräldrarna till de djur man parar.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[AlZi]
10/23/17, 2:43 PM
#4

Tack så hemskt mycket! Detta har hjälpt mig mycket 😁

Cireea
10/23/17, 2:47 PM
#5

Inga problem 😊


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: