Annons:
Etikettguldhamster
Läst 2564 ggr
Hamsterb1231
2017-10-17 06:44

Svårt sjuk hamster/ålderdom

Hej. Min guldhamster är ca 2 år. För ett par veckorsen blev han blind och fick svårare för att hålla balansen, så anpassade buren. Nu har han mått extremt dåligt i snart 3 veckor. Han kan inte gå långt utan att ramla (får vända rätt han), han är så smal en hamster kan bli och orkar inget längre. Ibland brukar han äta och dricka lite när han sitter i knät, men inte mycket. Hans ögon är igenväxta och pälsen helt förstörd. Mår extremt dåligt över att se han såhär och vet inte vad jag ska göra. Det som gör mig mest rädd är att han piper hela tiden, började med knäppljud numera pipande och han andas tungt. Hur orkar han? Eftersom att han är så gammal vill jag inte orsaka stress hos veterinär utan att han hela tiden ska vara i sin trygga miljö. Vad ska jag göra? Och varför piper han? Man ser att han vill så mycket. Tex när han fick sallad gick han till den men ramlade och somnade. Är så orolig för min fina hamster :(

Annons:
Kirnzy
2017-10-17 07:19
#1

Han mår dåligt, du måste åka till veterinär.

Majaa12
2017-10-17 07:44
#2

Det låter tyvärr som att du måste ta honom till veterinär omgående för avlivning. Det låter som att han mår väldigt dåligt så jag tycker att du borde boka tid redan idag, senast imorgon :/

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Marr
2017-10-17 08:21
#3

Har han mått så här dåligt i 3 veckor så är det dags att han får somna in redan idag. Det är ju akut. 

Sorgligt & ledsamt 💔 men det är inte bra att han får fortsätta ha det så här…Ta tag i det så fort veterinärer öppnat idag & hjälp din lille vän. Kram till er båda!

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Cireea
2017-10-17 13:42
#4

Det låter helt klart som att det är dags för din vän att somna in! 💔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Hamsterb1231
2017-10-17 16:46
#5

Tack för alla svar Kollade till han imorse och då låg han helt förstelnad och andades lite tyst. Eftersom att det är 7 mil till närmsta veterinär bäddade jag istället ner han varmt i sängen så att han skulle kunna somna in lugnt. Men nu snart 10 timmar senare ligger han fortfarande likadant utan att ha rört sig, försökte med vatten men han är som förstelnad. Vad ska jag göra? Nu är ju allt stängt. När han andas låter det som låga knäppljud. Tycker så extremt synd om han. Har gamla hamstrar så nära slutet kvar sinnet att känna av törst och hunger? Ska jag låta han vila eller vad kan jag göra?

Kirnzy
2017-10-17 16:55
#6

Hur kan man låta det gå så långt..? Du borde åkt till veterinär för länge sen. Är verkligen allt stängt vid 17 på en tisdag?

Annons:
Majaa12
2017-10-17 17:09
#7

#5 Men varför åkte du inte till veterinären ändå? Det hade varit mycket bättre att åka 7 mil än att låta honom ligga och ha ont. Låt honom inte lida mer, åk in akut till närmsta veterinär, nu.

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Josefinpersson
2017-10-17 17:32
#8

Ibland finns det djurambulanser, kolla om det finns någon nära dig. Ring akut veterinär direkt, det är din vän värd och du kommer inte ångra det när du ser tillbaka på denna dagen. Snarare tvärtom, snälla ring! Lycka till nu <3

Hamsterb1231
2017-10-17 17:33
#9

Bor fortfarande hemma och är under 18. Både mamma och pappa är emot avlivning och dom tror att han lider mer av att stressa upp sig. Så hur mycket jag än lider med han har jag ingen möjlighet. Så, vad kan jag göra för att han ska lida så lite som möjligt här hemma?

[KatarinePierce]
2017-10-17 18:01
#10

Du har köpt en hamster= Ett liv! När du köper ett djur ett liv måste du veta att det kommer tillfällen då du måste låta hamstern somna in! Igår somnade min Zingo in. Och är man minderårig måste man ha föräldrarnas ord på att dem ska betala för veterinärkostnaderna! Du kan INTE göra så att hamstern lider mindre,åk till veterinärer och låt hamstern somna in på ett smärtfritt sätt #9

91Marran
2017-10-17 18:17
#11

Be dina föräldrar avliva den själva då. Allt för att den ska slippa lida.

Mvh
Mig

[KatarinePierce]
2017-10-17 18:19
#12

#11 Hur menar du?

Cireea
2017-10-17 18:29
#13

Antingen åker ni in till jourhavande veterinär eller också avlivar ni hemma, om ni har den kunskapen och möjligheten. Har man inte möjlighet eller kunskapen att avliva i hemmet får man vackert åka in. 

Tycker du kan låta din föräldrar läsa den här tråden.🙂

Lagen kräver att man vid sjukdom ger djuret behandling, eller hjälp att somna in som i det här fallet. Genom att låta hamstern lida bryter dina föräldrar mot lagen. Kan vara värt att tänka på.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
91Marran
2017-10-17 18:41
#14

#12 vill de inte åka in så måste de ta sitt ansvar. Lättast är att avliva genom att bryta nacken. Kommer inte ihåg vad det Kallas. Är man snabb så märker knappt hamstern något.

Mvh
Mig

[KatarinePierce]
2017-10-17 19:03
#15

#14 Okej så kan man ju göra fast skulle aldrig klara av det

Cireea
2017-10-17 19:17
#16

#15 Det är inte alla som klarar av det.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[KatarinePierce]
2017-10-17 19:18
#17

#15 Så sant. Skulle aldrig kunna hålla en hemlighet om det! Att jag inte gav den vård som behövdes till djur.

91Marran
2017-10-17 21:09
#18

Det kan vara jobbigt, men anmäl dina föräldrar annars. Jag vet att det inte är lätt och jag hade haft svårt för det. Kan hjälpa dig om du vill. :) Cykla annars till veterinären med hamstern och förklara ditt läge.

Mvh
Mig

Majaa12
2017-10-17 21:37
#19

#18 Cykla 7 mil fungerar nog inte riktigt ;) När min hamster behövde avlivas åkte jag tåg och buss själv. Mina föräldrar är också emot avlivning hos veterinär. Men jag sköter det själv, åkte dit ensam och det var jag som betalade för det. Hellre det än att låta min älskade hamster fortsätta lida. Jag hoppas inte att ni skaffar en ny hamster om dina föräldrar inte ens vill betala en avlivning för 200…

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

91Marran
2017-10-17 21:48
#20

#19 oj sju mil var lite långt.

Mvh
Mig

Annons:
91Marran
2017-10-17 21:48
#21

Vart bor du? Någon här inne kanske kan hjälpa till

Mvh
Mig

karlsson-peter
2017-10-18 16:16
#22

Stackars hamster. Hur kan du låta den lida så länge.

Den har säkert dödsångest och är därför helt stel.

Den har säkert jätteont och kommer få en mycket plågsam död.

Dina föräldrar har väl en hammare, lägg en handduk över och rikta ett hårt slag

[KatarinePierce]
2017-10-18 16:29
#23

Jag hoppas att du aldrig skaffar ett djur förens du är myndig

91Marran
2017-10-18 17:07
#24

#22 ja hammare har väl alla. #23 håller helt klart med dig. Hur hjärtlös får man vara!

Mvh
Mig

[KatarinePierce]
2017-10-18 17:32
#25

När man skaffar ett djur måste man tänka på kostanderna

Cireea
2017-10-18 18:00
#26

Hörni, nu räcker det! 
Jag tror budskapet nått fram, och om det inte gjort det blir det inte bättre av att ni sitter och häcklar TS.  Skärpning! 

Även när ni är upprörda ska ni följa våra Sajtregler.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
2017-10-18 18:22
#27

Hur har det gått?

Mvh
Mig

Annons:
Marr
2017-10-18 19:23
#28

Bra sagt av Cireea!🌺

Nog med attacker på trådskaparen, som ber om råd!

Hon behöver sannerligen tröst & frågar & ber om hur göra som omyndigt barn med medkänsla. Förstör ej detta med elaka attacker. Det blir kanske motsträv av detta. Men ha medkänsla!! När föräldrar är på detta sätt och vägrar avlivning så tror dom nog att det är bra…Guds vilja eller något kanske? Eller ren lathet & egoism…det kan vi ej spekulera i..utan reaktion är bra! Men för skam….ta det lugnt när någon vill ha hjälp!!!!

Nu kan ej Gud hjälpa allt, som ni vet utan vi har eget ansvar! Låt då hjälpa tösa med sin ångest över lidandet hon ej själv kan avsluta för sin hamster…antagligen är det försent men låt oss lära av detta & det har nog ts också gjort..

Ty denna tös är betydligt mer mogen än sina föräldrar, eftersom hon också lider med sin Hamster..föräldrarna ska enligt lag anhållas för djurplågeri! För vill man ha djur av olika art så ska föräldrar läsa på, innan de låter sitt barn få ha hantering över levande varelse. 

Då tänker jag att sådana här föräldrar gynnar sannerligen inte medkänslan eller kunskapen om fortsatt utveckling inom vare sig empati, miljö eller utveckling…dom sover musslor i istid….

Men för Guds skull! Skaffa inga mer djur innan du är myndig & ej har med dina föräldrar att göra!!

Kram till dig för du behöver tröst & ditt djur avlivning. Jag beklagar att du har det så här med dina föräldrar….

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

UlrikaD
2017-10-18 19:32
#29

Att läsa att folk uppmanar en minderårig att slå ihjäl sin hamster med en hammare gör mig mörkrädd!! Är det lösningen även när någon har en sjuk hund? Självklart håller jag med om att hamstern inte slå lida och bör ha veterinärshjälp genast. Men då kanske man ska försöka hjälpa till den vägen istället. Vad händer om ett barn (?) verkligen tar och svingar hammaren och missar? Och sen har en döende halvt ihjälslagen hamster istället. Vilket trauma för framtiden. Säger ingenting om folk som kan avliva på rätt sätt hemma och vad dom gör. Men det här är en helt annan sak.

Hamsterb1231
2017-10-18 19:50
#30

Älskar min hamster mer en allt annat och vet fortfarande inte hur jag ska klara mig utan han. Ringde till min faster förut som är utbildad veterinär. Hon sa att jag skulle lägga han nerbäddad i sin Bur, han är stel och får ryckningar inland men ska enligt henne vara död eller iallafall inte vakna mer eftersom att han andas så sällan och att kroppen bara inte hunnit med.. Köpte han när jag var 13 och visste inte bättre, men han har räddat mig så många gånger och skulle aldrig klara av att döda han själv. Är han likadan imorgon får hon komma hit. Är kanske en hemsk människa. Men vet inte vad jag ska göra. Har varit hemma från skolan 3 dagar och suttit hos han konstant. Kanske får förklara läget lite bättre för mina föräldrar, som annars är världens snällaste och förståede. Dom tror egentligen bara att han är gammal och trycker att han ska få somna i lugn och ro. Förlåt.

[KatarinePierce]
2017-10-18 19:54
#31

#28 Vadå guds vilja? Jag skulle aldrig i hela mitt liv tro på gud! Och att du skriver guds vilja får mig bara irriterad! Jag tycker att det låter som en bra ide att henne faster får komma hit

Cireea
2017-10-18 20:00
#32

#31 Du får ta och lugna ner dig, var och en väljer sin egen tro och har sina egna åsikter. Bara för att du inte håller med behöver du bli förbannad, respektera att andra inte tycker som du. 

Diskussion kring tro hör inte hemma här inne.
Vill ni diskutera detta ber jag er ta det privat eller på en passande sajt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
2017-10-18 20:17
#33

#30 Du verkar försöka göra det bästa av situationen och det är superbra! Kanske skulle du kontaktat henne tidigare, men bra att det är gjort! :-)

Mvh
Mig

Meja H
2017-10-19 10:34
#34

Hur går det?♡

Annons:
Hamsterb1231
2017-10-19 12:29
#35

Precis som min faster sa hade han somnar redan i förrgår, bara att kroppen inte hunnit med. Nu andas han inte längre och ryckningarna har slutat helt. Tack så jättemycket för alla svar, uppskattades verkligen. Tack <3

[KatarinePierce]
2017-10-19 14:51
#36

#35 Han har det bra nu i himmeln! Han väntar på dig där

Upp till toppen
Annons: