Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 4194 ggr
[Romek]
2017-10-08 07:25

Frågor kring hamsterhjul och aktivering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har precis skaffat två långhåriga guldhamstrar, hanar, de är i var sin Bur. Jag undrar när de kan börja använda hamsterhjul? Hur gamla bör de vara? Och vilken storlek på hjulet är ok? Märker även att de behöver aktivering, den ena började klättra i taket, är detta vanligt? (Se bild) Vad kan man ge dem förutom hjulet så att de kan aktivera sig lite? Tacksam för svar!

Annons:
Kex!
2017-10-08 08:26
#1

1. Att klättra/ gnaga på galler kan betyda att din hamster är uttråkad och försöker aktivera sig själv på något sätt, dom kan även göra det om buren är för liten eller om det är en hamster som har dålig vana att göra det.  

2. För att aktivera hamstern så kan man använda ett Hjul, tunnlar, äggkartonger, grenar mm mitt tips är att om du ger grönsaker som färskfoder kan du ibland sätta fast dom ute på grenar så får hamstern kämpa lite för maten, eller en sån här: 

javascript:nicTemp();  

Man kan även ta och ha torrfodret utstrött över hela buren i stället för en skål, då får hamstern leta mer efter maten som i det vilda! 

3. Hjul, olika personer har olika uppfattningar när man ska ge ett Hjul till sina hamstrar! Jag hade iallafall ett i min hamsters Bur sen han var fem veckor, under den första tiden satt han mest bara i den och kanske gick nåt steg då och då men inte så mycket alltså. Nu på senare tid hittar jag honom relativt ofta på kvällen när han springer i det (Inte hela tiden, typ efter han har vaknat). Så min var väldigt liten när han fick det, men började inte använda det ofta på en gång :) Andra personer tycker att man bör vänta minst fem månader (Det var ungefär den åldern min hamster började använda sitt). 

4. Storlek på hjulet bör minst vara 28 cm i diametern! Detta för att dom inte ska få rygg problem! Sen så ska man ju satsa på ett Hjul som inte har nät som underlag eller som pinnar, det ska vara ett icke ihåligt underlag! här är mina två tips! (Till en långhårig är dom i trä bäst! 

javascript:nicTemp();                                            javascript:nicTemp();

Dessa var mina tips!  (Är inte en expert!)

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Kex!
2017-10-08 08:28
#2

ignorera länkarna dom verkar inet funka! 

Försöker lägga in dom här :P 

(Trixie frukt och grönsaks hållare) 

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/skalar_vattenflaskor/matskalar/342960

(trixie motionshjul för smådjur(plast)) 

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/hamsterhjul/279213 

(trixie motionshjul för smådjur(trä)) 

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/hamsterhjul/609446

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Kex!
2017-10-08 08:29
#3

Andra länken funkar ej 😭

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

[KatarinePierce]
2017-10-08 08:33
#4

De bör ha ett Hjul på minst 33 diameter

[Romek]
2017-10-08 08:51
#5

Vad bra! Tack för tipsen! Dessaburar de har nu är bara tillfälliga, för har inte hunnit få de glasburar jag beställt från zooplus än. Länk här: http://m.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/skyline_burar/279185?gclid=Cj0KCQjw9uHOBRDtARIsALtCa942ht3f5XU4vgBYpgCIlP2SuN5ec_nbNFwCWB_A4odLeb3OHrFiSW4aAg5ZEALw_wcB Är de bra tror ni? Och om hamstrarna skulle springa i hjulet mycket/hela tiden, vad ska man göra åt det då? Är det bra/dåligt? Kan jag ge dem grönsaker trots att de inte är så gamla än? De är 8-9 veckor

[KatarinePierce]
2017-10-08 08:59
#6

Oh,den buren är ju bra,men det bli ju bara enklare och billigare att köpa 130L samla låda? :) Ja du kan ge grönsaker/frukt

Annons:
[KatarinePierce]
2017-10-08 09:00
#7

Och en annan sak ta bort trävip grejen som kommer med. det är farligt

[Romek]
2017-10-08 10:19
#8

Men den lådan från Ikea/samla lådan som vissa använder som Bur är väl inte så transparent? Vill gärna se hamstrarna i buren :) Du menar den gungbrädan?

[KatarinePierce]
2017-10-08 10:23
#9

#8 Jo den är transparent och man ser hamstrarna väldigt en annan grej är att hamstrar kan få panik ifall dem ser igenom glaset. Och ja jag men gungbrädan

Kex!
2017-10-08 10:41
#10

Buren är helt okej, använder själv terrarium, akvarium så den liknar ju dom! Har aldrig haft problem med att hamstrar får panik pga dom speciellt om dom har det från en relativt ung ålder vänjer dom sig :) 

Självklart kan du ge dom grönsaker, unga hamstrar äter samma sak som äldre! och grönsaker är bara nyttigt för dom (undvik för mycket gurka och isbergssallad bara då dom nästan bara innehåller vatten) 

Samla lådorna är en bra Bur och billig, man ser igenom dom bara inte lika bra som på en akvarium eller terrarium! det finns artiklar hur man gör om dom till bra burar! 

man borde nog ta bort gungbrädan från buren, men man kan kanske använda den om man vill träna lite agility (har testat en gång, det är svårt hehe, men övning ger färdighet antar jag :P) :3

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

[KatarinePierce]
2017-10-08 10:50
#11

#10 Men hens hamstrar är ju gallergnagande? :O Då kommer ju de försätta gnaga på gallert

Cireea
2017-10-08 12:16
#12

Tycker Kex givit rätt så bra svar. 

Angående hjulet så kan du sätta in ett när du ser att behovet finns. Allra helst unga hamstrar har mycket överskottsenergi, då är hjulet perfekt att ha som hjälpmedel. Hjulet ska däremot inte ersätta tid utanför buren. Angående storlek så  är 28cm - 33cm bra för guldhamster. Så länge dom springer med rak rygg är det rätt. 

Vilken Bur som funkar för just dina hamstrar är högst individuellt. Vissa trivs jättebra i akvarium, andra gör inte det. En del avskyr Samlan medan andra älskar den. Du får prova dig fram. 🙂

Angående den som klättrar i taket. Ja det är ett rätt vanligt beteende hos hamstrar som når upp till gallret i taket och som är lite uttråkade.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Kex!
2017-10-08 13:46
#13

#11 men i denna Bur når dom väll inte upp till gallret om hon inte har hög inredning, och på samla brukar man på nåt sett ha galler

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Annons:
[KatarinePierce]
2017-10-08 14:59
#14

#13 okej

[Romek]
2017-10-08 20:29
#15

Tack! Har ni även nåt bra tips på hur man gör de mer tama? Just nu kan jag knappt hålla dem utan att de smiter iväg. Ska jag börja med att bara sticka ner handen i buren?

[KatarinePierce]
2017-10-08 20:31
#16

#15 Tålamod,visa också att du är där

Cireea
2017-10-08 20:36
#17

#15 Du skriver i ditt ursprungsinlägg att du precis skaffat hamstrarna. Låt hamstrarna vara de första dagarna, en flytt kan vara väldigt påfrestande för små hamsterungar när dom lämnar allt det trygga. 

Sedan krävs det tålamod. Börja med att prata runt buren och var där utan att försöka lyfta dom. Sedan gör du små framsteg utifrån det. Låt dom lukta på händerna, lyft bara några cm ovanför burbotten och sätt ner igen, lyft med hjälp av en mugg eller liknande och lär hamstern att du är något bra. 

Exempelvis kan du lära hamstrarna att mugg  betyder tid utanför buren. Tillslut kommer dom lära sig att du och muggen är något positivt. Slutligen kan man utesluta muggen och lyfta ur dom med händerna. 

Notera dock att detta bara är grova drag och ett exempel. Finns oändligt med sätt man kan göra, du får hitta det som passar dina hamstrar.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Romek]
2017-10-08 20:55
#18

Tack för tipsen. Kan man även skaffa en hamsterhage/Valphage och sitta i den med hamstrarna så att de vänjer sig vid att vara nära mig utan att jag tar upp dem?

Cireea
2017-10-08 20:56
#19

#18 Ja 🙂 Se till att ha dom ute en i taget bara.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Romek]
2017-10-09 06:39
#20

Funderar på att ha en gallerhage, men klättrar inte hamstrarna över då? Har ni nåt tips på en bra rymlig hage för hamstrar?

Annons:
[KatarinePierce]
2017-10-09 07:24
#21

#20 Nej,jag har aldrig varit med om att dem har klättrat över

Ziryen
2017-10-09 11:44
#22

#20 Jag har hört talas om jättemånga som har hamstrar som klättrar över, det gäller nog bara att ha koll på dem när de är i hagen! :)

Annars har jag sett att många får sina hamstrar tama genom att sätta ner en filt i badkar (om du har det hemma) och så sitter de där med hamstern.

Cireea
2017-10-09 13:53
#23

#20 Antar att du menar dom gallerhagar som säljs för hamster? (Bild på hagen jag tänker på). Dom brukar oftast inte fungera då hamstern lätt klättrar över. 

Du kan självklart köpa en och testa, jag har haft två men använder numera gallret när jag gör lock till mina SAMLA-lådor då hagarna var värdelösa. 😛


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Romek]
2017-10-09 19:50
#24

Tack! Har även en fråga ang att byta Bur, de har varit i sin Bur sen i fredags . Har nu fått de två andra större glasburarna som de egentligen ska ha. Kan jag flytta över dem dit redan idag eller bör jag vänta med det?

Cireea
2017-10-09 19:53
#25

#24 Du kan flytta över dom till de större burarna 🙂 Behåll gärna bomaterial från de andra burarna så de har en liten trygghet i den nya buren, mest eftersom dom nyligen kommit hem till dig och kan behöva det lilla extra trygga.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Romek]
2017-10-09 20:13
#26

Tack för snabbt svar och all hjälp med mina frågor !

[KatarinePierce]
2017-10-09 20:15
#27

#26 En fråga varför har du så söta hamstrar XD <3

Annons:
[Romek]
2017-10-09 23:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#28

Så här blev burarna !

[KatarinePierce]
2017-10-10 07:44
#29

Sö fina och nöjda hamstrar :) men dem verkar inte har värst mycket aktivering

Majaa12
2017-10-10 18:00
#30

#28 Vad fint det blev! Du kanske redan fixat mer saker, annars skulle det nog vara lite roligare för dom med mer inredning. Det behöver inte vara leksaker man köper utan gamla kartonger och sånt brukar funka bra. Mina älskar pringlesrör🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Upp till toppen
Annons: