Annons:
Etikettguldhamster
Läst 4234 ggr
djurtjej
10/7/17, 8:43 AM

Skaffa hamster igen

Hej! Jag tänkte skaffa hamster igen och har därför lite frågor?

Vilken Bur är bäst? Eller ska man köpa ett terrarium? Vad är det bästa maten? vilken underlag är bäst?

Annons:
[KatarinePierce]
10/7/17, 8:58 AM
#1

Den bästa Buren är enligt mig 130 L samla låda från Ikea,149 kr. Den är stor du kan ha ordentligt med hampaströ eller vad du nu använder. Den bästa är denna:https://www.arkenzoo.se/tiny-friends-farm-harry-hamster-700g-101601

eller denna: https://www.arkenzoo.se/versele-laga-complete-hamster-gerbil-c72091

Som underlag rekommenderar jag inte spån. Kanske,Toalätt?,Hampaströ,carefresh,safebed,back 2 nature?

Hamsternsara
10/7/17, 9:02 AM
#2

Vad roligt! :) Älskar hamstrar <33 Iallafall, först och främst: vill du ha guldhamster eller dvärghamster? Om du hellre vill ha dvärgis måste du ha minst två stycken tillsammans enligt lag. (Givetvis måste de inte leva tillsammans om de bråkar). Det är mindre risk att de måste hållas isär om de kommer från uppfödare, samt att de brukar vara mycket tamare då redan från början. Ta en titt på Blocket och dylikt också, varje dag brukar folk lägga ut sina hamstrar där och en sådan kan du ju "adoptera". 1. Bästa buren: en stor! Jag skulle rekommendera en 130-liters SAMLA-låda från IKEA. Annars ett stort akvarium som du bygger nätlock till. IKEA har ett vitrinskåp som heter "Detolf" som jag har sett många göra om till en stor Bur. Sök på "Hamster detolf" på Google eller Youtube! 2. Maten de flesta brukar rekommendera är Bunny Hamsterdröm BASIC. Själv använder jag Hamster Complete eftersom mina hamstrar alltid plockar ut de fetaste fröerna och på så vis blir överviktiga av det. Hamster Complete består av pellets som innehåller det en hamster behöver. Men jag säger ändå Bunny Hamsterdröm BASIC, eftersom det är det bästa på marknaden vad jag vet. 3. Jag älskar alspån mest. Mina hamstrar har tyckt att det är roligt att gräva i och det ser ganska snyggt ut. En annan favorit är CareFresh, men det luktar fort och är dyrt. Vanligt spån skulle jag inte rekommendera, det brukar damma jättemycket. Jag använder mestadels Toalätt, eftersom det finns i stora påsar som inte kostar för mycket. Brukar köpa mitt på Coop. Om du vill ha mycket underlag för pengarna tipsar jag om hampaströ på Granngården, där du får en stor "bal" (inte bal som till hästar, men det är en stor förpackning) för bara 149kr. Har använt det själv, det var bra men ganska vasst enligt min mening. Hursomhelst, det här blev ett långt inlägg haha. :) Jag hoppas att det var till någon hjälp! Fråga gärna mer saker om du undrar något. Lycka till med hamstern!

djurtjej
10/7/17, 9:03 AM
#3

#1 Hörde att det fanns något bra som slutade med hamsterdröm. Finns det? Isf vad tycker du om det? Något man borde använda?

djurtjej
10/7/17, 9:05 AM
#4

#2 tack! Ja det var ju länge sedan jag hade hamster så det lär bli ett par frågor :P

[KatarinePierce]
10/7/17, 9:07 AM
#5

#3 Det finns Bunny Hamster dröm Basic dock så är det tillsatta ämnen i det,väldigt dåligt

💕alizzen💕
10/7/17, 9:08 AM
#6

Det funkar utmärkt med ett stort terrarium. Du kan också köpa Detolf från IKEA, men då behöver du kanska stor plats. Ett NYTT terrarium kostar oftast 1000-2000kr eller mer (tror jag, ursäkta om jag säger fel). Och ett NYTT Detolf skåp TROR jag kostar 400-600kr. Du kan också köpa stora fina terrarium på blocket som brukar kosta 300-900kr. Om man vill kan man också köpa ett akvarium och ta bort "locket" så att det kommer in luft. Alla dessa alternativ funkar jättebra, men om du istället vill ha en lite mer "HAMSTERBUR" så finns det Duna Fun Large. De är ca 71cm i bredd. Sedan har de också två våningar (+ bottenplanet) som hamstern kan vara på. Tänk på att ta bort hjulet som du får med i buren isf samt huset. Detta är för att huset är i plats (och då kommer det inte in lika mkt luft som det gör i ett trähus) och hjulet är för litet (enligt mig iaf). Om du vill köpa tillbehör till din hamster (såsom Hjul, hus, leksaker, matskål osv) finns det mkt på djuraffärer men också på Ebay och på Wish. Är du intresserad av buren "Duna Fun Large" så kan du söka på safari: Duna Fun Large. Jag tkr dock denna Bur är för liten för en guldhamster, men för dvärghamstrar passar den bra. Hoppas att informationen gör till nytta! 💖

Annons:
djurtjej
10/7/17, 9:12 AM
#7

#5 okej, jag får avvakta lite med maten då jag gärna vill höra vad flera tycker. Har sett att visa använder detolf som Bur, är det att rekommendera?

[KatarinePierce]
10/7/17, 9:13 AM
#8

#6 Nej nej,Duna fun large har galler=risk för att hamstern börjar gnaga på gallret=skada för tänderna! vad har du för Bur? Detolf kostar 499 kr. Terrarium kan man faktisk inte ta bort locket (iaf det jag vet) Men ska du köpa från djuraffär?

💕alizzen💕
10/7/17, 9:16 AM
#9

Tänkte också svara på dina andra frågor 😂;)). Den mat du köper ska innehålla mycket protein, och du bör också ha en slags mat som innehåller kött. Det är inte så många som vet om detta, men hamstrar äter faktist kött också. Så antingen så köper du en fröblandning OCH en mat som innehåller kött, eller så kokar du själv kött. Som underlag brukar jag använda carefresh, men carefresh är oftast rätt så dyrt. Därför kan man istället köpa alspån elr vanligt spån, som jag tror funkar lika bra iaf.

[KatarinePierce]
10/7/17, 9:18 AM
#10

#9 Nej! Du verkar inte förstå? man ska inte använda spån,kan du inte ta och svara på din fråga vad för Bur har du? :) Man köper en fröbladning så kan också variera genom att ge färskfoder som,barnmat,rå köttfärs,kokt kyckling utan kryddor,banan,kokt pasta och ris. Det finns jätte mycket

djurtjej
10/7/17, 9:21 AM
#11

#6 tack så jättemycket, det får nog bli en detolf :D

djurtjej
10/7/17, 9:22 AM
#12

#8 ska såklart INTE köpa hamster från djuraffär!!

djurtjej
10/7/17, 9:26 AM
#13

#9 när jag hade min gamla hamster så använde jag carefresh, så det får nog bli det igen.

Annons:
[KatarinePierce]
10/7/17, 9:27 AM
#14

1. Som Bur kan du ha en 130 L samla låda. Men undvik burar med galler

2. Burunderlag kan du använda,Carefresh,Safebed,Hampaströ,toalätt,Back 2 Nature typ vad som helst,ekologiskt jord går också bra. Undvik spån bara

3. Enligt lag ska hamstern ha ett hus som är minst 15x15x10 du kan använda ett flingpaket klippa en öppning och ta bort lappar/tejp men när hamstern har gjort Sallad så måste de bytas. Trähus är det bästa alternativet. ( inga plasthus)

4. Hamstern måste också ha ett bomaterial i huset. Hö eller toalett papper, INTE HAMSTERVADD

5. Hamstern behöver ett bra Foder,jag har redan länkat bra Foder.

6. Vattenskål eller vattenflaska,vattnet ska bytas varje dag

7. Hamstern behöver också ett sandbad kanske bauhaus sandlåde Sand? :) I en vanlig glas/plast burk?

8. Matskål behöver inte hamstern ifall du sprider ut maten.

Cireea
10/7/17, 2:17 PM
#15

#5 Vad snackar du om?
Bunny Hamsterdröm Basic är ett av de bästa färdiga fodren på marknaden. 

Det du länkar till själv däremot är inget att ha (Tiny Friends Farm Harry Hamster). Det fodret har alldeles för dåliga värden i förhållande till en hamsters näringsbehov. 

-

Angående Bur så funkar Detolf fint, annars kan man köpa begagnade akvarium eller liknande. SAMLA 130 liter från IKEA funkar också om man vill ha en rymlig Bur till ett budgetpris. 

Bottenmaterial, där kan man ha hampaströ (lättströ) från granngården. 
Spån kan man visst använda, dock brukar det damma mycket vilket kan irritera hamstern i luftvägarna. Hittar man däremot ett bra märke som dammar lite så fungerar det självklart.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Josefinpersson
10/7/17, 2:48 PM
#16

Jag rekomenderar starkt detolf buren! Den är ju billig i förhållande till ett terrarium i samma storlek också. :) Ser att flera skriver om spån är bra/dåligt. Tallspån och cederspån är giftigt för alla djur, det utsöndrar någon slags syra som kan skada djurets luftvägar allvarligt. (Det är det enda jag har hört iallafall, från väldigt många kunniga) Aspspån däremot är okej, iallfall när det gäller om det är gifigt eller inte, men dammet är ju en nackdel också.

Josefinpersson
10/7/17, 2:57 PM
#17

Lägger till i mitt svar om spån nu efter att ha kikat lite, vad jag förstår det som så är det en "naturlig flyktig kemikalie, fenoler. Det kan skada levern kraftigt, så jag skulle defenitivt undvika omärkt spån, samt spån från tall och cederträd. :/

djurtjej
10/7/17, 3:27 PM
#18

#15 #16 tack för att ni säger varför det är bra/dåligt. Blir nog en detolf och carefresh till en början :) Får se hur det blir med maten, måste läsa på lite mer om just det!

[KatarinePierce]
10/7/17, 4:25 PM
#19

#15 Vad snackar du om? Du blir ju bara otrevligare och otrevligare! #18 vill du vara på den säkra sidan blanda eget Foder. Jag har ett recept på ett Foder,kontakta mig via pm så skriver jag receptet. Glöm inte att fixa lock till detolf

Cireea
10/7/17, 5:15 PM
#20

#19 Jag kan faktiskt inte se att jag är otrevlig någonstans i min kommentar. 🙂 Men om du vill tolka det så, varsågod. 

Tycker bara det är fel att du säger att ett Foder som faktiskt är bra är dåligt, sedan rekommenderar du ett med riktigt dåliga värden.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[KatarinePierce]
10/7/17, 5:17 PM
#21

#20 Vi tar och avslutar denna diskussion nu,du har fortfarande inte svarat på mitt pm

Cireea
10/7/17, 5:21 PM
#22

#21 Jag har inget PM från dig, och så vitt jag vet är det väl ändå jag som väljer om jag vill svara på meddelande eller inte?  🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[KatarinePierce]
10/7/17, 5:22 PM
#23

#22 Va? Hur? :)

Cireea
10/7/17, 5:23 PM
#24

#23 Vad var otydligt? 😛Jag har inget PM från dig.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[KatarinePierce]
10/7/17, 5:24 PM
#25

#24 inget,blev typ förvånad eftersom jag skickade pm för ett par dagar sedan

91Marran
10/8/17, 3:42 PM
#26

#19 skicka gärna receptet på Foder till mig. :) Förresten ett flingpaket är inte tio cm högt. Eller har jag fel?

Mvh
Mig

[KatarinePierce]
10/8/17, 3:57 PM
#27

#jo det är det :)

Annons:
[KatarinePierce]
10/8/17, 3:57 PM
#28

#26 jag skickat fodret nu

91Marran
10/8/17, 6:54 PM
#29

#27 spännande att vi inte har samma flingpaket :)

Mvh
Mig

Cireea
10/8/17, 7:07 PM
#30

Aldrig sett ett flingpaket som är 10cm på höjden när det ligger ner.. 😛

#27 Vad köper du för flingpaket?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[KatarinePierce]
10/8/17, 7:37 PM
#31

Lidl

91Marran
10/8/17, 7:40 PM
#32

Då måste jag till Lidl. Har en hamster som gillar kartonger, men kan ju inte använda vanliga om en inspektör kommer och ser.

Mvh
Mig

[KatarinePierce]
10/8/17, 7:41 PM
#33

#32 haha aa

Kex!
10/8/17, 7:52 PM
#34

Hmm… har kommer några tips från mig iallafall :) 

1. Bur! Mina favorit burar är nog antingen ett akvarium eller terrarium! Till ett akvarium är det negativa att man inte kan ta ut hamstern från sidan, och i ett terrarium kan det blir lite krångligare att städa! jag brukar säga att man bör minst satsa på 90 x 40 cm på dessa! En DETOLF är också riktigt bra, har dock förstått att den kan vara lite smal enligt vissa så det är problematiskt med för stor inredning.  SAMLA lådor är också riktigt bra, även fast jag hade lite problem med en sån!  

2. Den bästa maten på marknaden är enligt mig och många andra Bunny hamsterdröm basic, Nu finns det också Bunny Dvärghamster dröm basic och expert, kan endast säga att den första är bra då jag int e vet speciellt mycket om dom andra två! Sen så rekommenderar många Versela-Laga Crispy Muesli hamsters & Co hamsterfoder vad jag vet ska dock Bunny vara bättre!

Länkar till dom olika fodren här: 

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/hamsterfoder/bunny/343223 

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/hamsterfoder/bunny/343203 

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/hamsterfoder/bunny/619733 

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/hamsterfoder/prestige/343208 

3. Till underlag rekommenderar jag Lättströ från granngården då det är billigt för mängden och dammar inte speciellt mycket (Man bör den dock låta stå en stund innan man släpper ner hamstern direkt efter man slängt ner det i buren) Carefresh är annars egentligen bättre enligt mig, fast det är extremt dyrt!

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Annons:
[KatarinePierce]
10/8/17, 8:08 PM
#35

#34 Toalätt är också bra,många tror att det är hårt,fast min dvärghamster gräver så in i skogen med toalätt,men annars är lättströ/hampaströ ett bra alternativ

91Marran
10/8/17, 8:15 PM
#36

Jag tycker inte att carefresh är dyrt. Jag tycker att mina hamstrar är värda det. Föredrar dock safebed.

Mvh
Mig

[KatarinePierce]
10/8/17, 8:16 PM
#37

#36 Har man t ex en detolf så räcker inte 10 L carefresh till fem städningar

💕alizzen💕
10/8/17, 8:16 PM
#38

#10 OKEJ! Varför är du så otrevlig för? Jag kanske hade fel, men ändå. Jag har en duna Fun large och det funkar faktiskt jätte bra! Och varför kan man inte använda spån för?

91Marran
10/8/17, 8:19 PM
#39

#10 nä inte ris. Det klibbar ihop kindpåsarna.

Mvh
Mig

91Marran
10/8/17, 8:20 PM
#40

#38 det är mina hamstrars drömbur! :)

Mvh
Mig

[KatarinePierce]
10/8/17, 8:22 PM
#41

#38 Verkar som att du inte ha lyssnar,spån från tallträd innehåller ett ämne som är Cancer framkallande! Och vart i texten är jag otrevlig,#40 ris går att ge.

Annons:
💕alizzen💕
10/8/17, 8:25 PM
#42

I början, där du skrev "du verkar inte förstå?" #41 men bra att du skrev att det var cancerframkallande, jag ska ta bort min hamsters spån direkt nu :) . Men kan jag ha kvar duna Fun large? Elr måste jag köpa Detolf?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Kex!
10/8/17, 8:28 PM
#45

#35 glömde bort toalätt! #36 Tycker också att mina hamstrar är värda det bästa men iallafall där jag köper carefresh kostar en liten påse 99 kr, vilket inte ens täcker botten på mina burar! Och pga att jag vill satsa mina pengar på andra saker till dom utom undrerlaget t.ex bra mat så använder jag mina pengar till det istället, då jag inte har råd med både och, och lättströ är riktigt bra :)!

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Cireea
10/8/17, 8:30 PM
#46

#39 Ris går utmärkt att ge till hamster! 🙂

#45 Jag tror inte #35 menade något illa med sin kommentar. Givetvis betyder det inte att man anser att sin hamster/hamstrar är mindre värda bara för att man inte har Carefresh som Bottenmaterial

Raderade #43 #44 då dessa var dubbelposter av #42.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
10/8/17, 8:31 PM
#47

#46 tack för rättelsen :)

Mvh
Mig

91Marran
10/8/17, 8:32 PM
#48

#44 ha kvar buren :)

Mvh
Mig

Annons:
[KatarinePierce]
10/8/17, 8:34 PM
#49

#42 Såklart du kan använda Duna fun large! Istället för spån,kan du använda,toalätt,lättströ mm

Upp till toppen
Annons: