Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1887 ggr
[Romek]
2017-10-02 06:39

Hamster från djuraffär?

Vad tycker ni om djuraffärer som säljer guldhamstrar/hamstrar? Är det ett bra alternativ? Vad har ni för egna upplevelser av det? Bra eller dåliga? Vad finns det för risker med det om man jämför med att köpa från en privat uppfödare? Tacksam för svar!

Annons:
[KatarinePierce]
2017-10-02 07:47
#1

Djuraffär är inte bra! Dem är oftast sjuka,kolla in denna video,då kommer du se hur dem har det hos grossisterna https://www.youtube.com/watch?v=HPJHeftZWqE&version=3

Cireea
2017-10-02 13:05
#2

Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[KatarinePierce]
2017-10-02 13:09
#3

#3 den tänkte inte ens jag på .-.

Cireea
2017-10-02 13:25
#4

Trots att jag diskuterat ämnet tusen gånger här inne så kan jag ge min ståndpunkt i ämnet. En del av min kommentar har jag kopierat in från mina tidigare svar i andra trådar, mest för att jag inte orkar skriva ihop allt igen. 😃

Djur hör inte hemma i butik, oavsett bakgrund. 
Tyvärr är hamstrar i en djuraffär oftast från grossister eller annan okontrollerad avel. Det spelar ingen roll om personalen säger "vi föder upp själva" eller "vi tar in från en lokal uppfödare" - det är 9/10 gånger ren bullshit. 

Grossistavel är bland det vidrigaste som finns. Man låter alltså en hona föda kull på kull på kull tills dess att hon dör eller avlivas för att hon inte orkar producera fram ungar längre. Man har noll kontroll på defekter, sjukdomar eller inavel. Det enda som betyder något är kvantitet, inte kvalité. Man kan alltså räkna med att få hem ett djur med grov inavel bakom sig.
Innan djuren sedan skickas till vidare från grossisten till butikerna så brukar man "rensa" kullarna. Vad innebär det? Jo man avlivar sjuka och missbildade djur eftersom dessa inte går att sälja i butik. I en kull på 7 kan det alltså från början varit 14 men hälften av ungarna var allvarligt sjuka och en del missbildade på grund av den grova inaveln som ligger bakom dem. Det är den aveln man stödjer när man köper djur från en djuraffär. 

Sedan kommer vi till det här med privata uppfödare.
Bara för att djuraffären säger att det är från privata uppfödare så säger det ingenting. Man räknas som uppfödare så fort man tar en kull, men är man seriös bara för att man kallar sig själv uppfödare? Tyvärr inte. 

En "privat uppfödare" kan lika gärna ha köpt två djur från en djuraffär och sen parat dem. Det kan alltså handla om avel på grossistdjur eller till och med djur med hög inavel då personalen knappast håller isär kullar och deras bakgrund, eftersom dom oftast inte ens har någon. 

Det kan även handla om någon som köpt en hamster från en butik och sedan fått hem en dräktig hona, en hona som alltså blivit parad med sin egen bror i butiken och sedan fött ungarna. "Uppfödaren" till denna kull säljer sedan ungarna till en butik där två syskon råkar para sig igen och så upprepas detta ytterligare en gång. 
Låt säga att du skulle vilja avla och köper från djuraffär, då finns en stor risk att du redan får hem djur med en del inavel bakom sig.

Och då är inavel något milt i de första generationerna. Det kan lika gärna handla om att de avlat på djur med svansknyck eller andra "defekter" som inte behöver visa sig nu men som kan förstöra linjen framöver.

Samma sak gäller de djuraffärer som avlar själv.
Dom har då inte köpt in några fina stamtavle-djur för 400 kr styck för att avla. Personalen påbörjar sin avel på två djur de fått in, oavsett bakgrund. Dom kan lika gärna avla på ett par syskon, eller en pappa med sin dotter. Det vet man aldrig eftersom dom inte har någon kontroll över linjerna. 

-

En seriös uppfödare avlar för att främja djurens psyke, hälsa och typ. Vilket många "privata uppfödare" struntar blankt i eftersom de inte för någon som helst stam. En stamtavla/härstamningsbevis är viktigt för att kunna hålla koll på sina linjer. Har man en dokumenterad bakgrund kan man också spåra sjukdomar eller defekter längre bak och hitta gemensamma nämnare. 

Jag skulle säga att en seriös uppfödare är någon som _inte_ säljer till en djuraffär. En seriös uppfödare för stam på sina djur och följer även upp de kullar de fött fram. En person som säljer till en djuraffär kan omöjligen följa kullarnas utveckling, och därmed förlorar de även viktig information om hur djuren utvecklas i linjen. 

Köper man från en seriös uppfödare får man en hamster med stamtavla, alltså en god dokumenterad bakgrund där man vet vad man avlar på. Man får ett djur som är hanterad sedan ung ålder. 

Köper man från en butik är det ett lotto, du kan få en mysig hamster eller en hamster som bits och skriker så fort du visar dig vid buren. Du vet inte någonting om hamsterns bakgrund, du vet alltså inte om linjen bakom hamstern är frisk eller full av sjukdomar och defekter.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[KatarinePierce]
2017-10-02 14:15
#5

#4 det är bara hemskt att dem avlar tills honan inte klarar mer,det är också stressande för djuren i djuraffären,det är också som att köpa lotto antigen vinner man eller förlorar man med det menas att man får en underbar hamster eller sjuk hamster. Dem lever oftast i små burar

[KatarinePierce]
2017-10-02 14:22
#6

Om alla bara slutade köpa från djuraffär skulle kanske dem inte köpa in djur

Annons:
Cireea
2017-10-02 14:23
#7

#6 Så är det helt klart, enda anledningen till att djuraffärer tar hem djur är för att det finns en efterfrågan. Om det inte finns efterfrågan på djur skulle djuraffärer sluta köpa in dom.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[KatarinePierce]
2017-10-02 14:36
#8

#7 det är så hemskt! En gång var jag i en djuraffär som sålde hamstrar tydligen heter dvärghamster guldhamster istället har jag missat något?

Kex!
2017-10-02 16:32
#9

Har många gånger vart på djuraffärer och sett personer som ska köpa hamstrar göra allt fel! t.ex för liten Bur, hamster vadd mm men är för feg för att säga till :C

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

[KatarinePierce]
2017-10-02 16:33
#10

#9 Jag med men jag har sagt till

Upp till toppen
Annons: