Annons:
Etiketthamster
Läst 2582 ggr
💕alizzen💕
9/26/17, 8:31 PM

Något rött under ögat?..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allesammans! Min lilla dvärgis här hemma har fått något rött under ögat. Märkte detta när jag hade tagit bild på honom och satt och tog bort lite bilder osv. Vad tror ni att det kan vara, och kan detta vara farligt? Är lite orolig eftersom att jag inte vet var det är för något. (Lägger upp en bild, titta precis under hans öga). Tacksam för svar! :)

Annons:
[KatarinePierce]
9/26/17, 9:14 PM
#1

Är han köpt på djuraffär? då är det nog någon sjukdom som har följt med

Cireea
9/26/17, 9:20 PM
#2

Tycker det ser ut som en vagel 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

💕alizzen💕
9/27/17, 6:53 AM
#3

#1 ja, han är köpt från djuraffär. Men kollade då att han såg helt frisk ut. Tror ni att detta kan vara farligt? Ska jag åka in till vetrinären med honom? Han äter och dricker som han ska.

Cireea
9/27/17, 12:25 PM
#4

Vaglar försvinner oftast själv och är inte farligt. Blir den däremot större och inflammerad bör du kontakta veterinär. Om du googlar bilder på "vagel dvärghamster" så kan du kika om du tycker det liknar. 

Jag röstar på vagel och att du avvaktar i nuläget. Men det är bara min åsikt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

💕alizzen💕
9/27/17, 3:58 PM
#5

Tack!

[KatarinePierce]
9/27/17, 4:05 PM
#6

Varför köpte du från djuraffär

Annons:
💕alizzen💕
9/30/17, 2:45 PM
#7

Jag hade ingen uppfödare nära mig, och just då när jag skulle ha en hamster så hade jag inte tid att åka långt någonstans. Därför åkte vi till en bra djuraffär.

[KatarinePierce]
9/30/17, 3:14 PM
#8

Inga djuraffärer är bra,dels så kan djuren ha säras från sin mamma förtidigt och haft alldeles hemskt och varit sjuka här ser du en video som visar hur de har:https://www.youtube.com/watch?v=HPJHeftZWqE&version=3 så har oftast djuren det innan dem skickat till djuraffär,så nej att säga att man åkte och köpte från en bra djuraffär att säga: jag åkte och köpte knark från en bra tjuv

91Marran
9/30/17, 4:27 PM
#9

#8 vissa tar in från uppfödare och är kunniga.

Mvh
Mig

Kex!
9/30/17, 4:59 PM
#10

#8 Detta har egentligen inget med inlägget att göra men såg videon….. FY! stackars djur

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Guldisar
9/30/17, 6:03 PM
#11

Alltomhamstern, lugna dig. Det finns många djuraffärer som har ett nära samarbete med uppfödare så att de små djuren har en bra uppväxt fram tills de får en ägare. Finns ingen anledningen att gö på trådskaparen på det sättet du gör.

Kex!
9/30/17, 6:16 PM
#12

#11 håller med! Vi bör kanske hålla inlägget till frågan som #0 hade :)

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

[KatarinePierce]
9/30/17, 6:20 PM
#13

Guldisar men tyvärr är det få. Jag undrar också vad de t ex gör med djur som inte blir sålda för jag har bara sett ungar.

Annons:
[KatarinePierce]
9/30/17, 6:22 PM
#14

Men det är nog vagel och blir det inte bättre så kontaktar du veterinär

91Marran
9/30/17, 6:30 PM
#15

Ser inte ut att vara någon fara. :)

Mvh
Mig

Cireea
10/1/17, 7:01 PM
#16

Håll er till sakfrågan. 🙂Var hamstern är köpt är helt irrelevant.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

💕alizzen💕
10/2/17, 3:53 PM
#17

Hej igen! Vill bara säga att jag köpte från en bra djuraffär där djuren kom från en uppfödare, och i djuraffären så hade hamstrarna bra burar och de bodde tillsammans med minst en hamster till. Hamstrarna hade friskt vatten, bra mat, Hjul och hus. Så oroa er inte för detta. Jag tittade på videon, ushhh vad hemskt! Men på denna djuraffär ver jag att de tar hand om djuren på ett bra sätt, och djuren har som sagt jätte fina burar osv.

💕alizzen💕
10/2/17, 3:53 PM
#18

Hej igen! Vill bara säga att jag köpte från en bra djuraffär där djuren kom från en uppfödare, och i djuraffären så hade hamstrarna bra burar och de bodde tillsammans med minst en hamster till. Hamstrarna hade friskt vatten, bra mat, Hjul och hus. Så oroa er inte för detta. Jag tittade på videon, ushhh vad hemskt! Men på denna djuraffär ver jag att de tar hand om djuren på ett bra sätt, och djuren har som sagt jätte fina burar osv.

[KatarinePierce]
10/2/17, 3:56 PM
#19

#18 Det finns inga bra djuraffär och detta med att den kommer från uppfödare är ren bullshit,dem kommer från grossister! Och jag struntar fullständigt i allt annat just nu men detta att dem har tryckt i dig att den kommer från uppfödare är det värsta

91Marran
10/2/17, 4:05 PM
#20

#19 jag vet minst en djuraffär som tar in från uppfödare. Och är seriös. Hon behöll djuren tills dem dog. Hon skulle dock övergå till grossist då djuren från uppfödare blev lättare sjuka. Uppfödare drog med sig ohyra in också. Hon berättade att man inte kunde färgbeställa djuren från grossist. Kanske grossisterna avlar bort sjuka djur?

Mvh
Mig

Annons:
Cireea
10/2/17, 4:11 PM
#21

Vem som helst kan kalla sig uppfödare, det räcker med att man tar en kull så har du  kalla dig uppfödare. Bara för att djuraffären säger att det är en uppfödare betyder det inte per automatik att det är en seriös och bra uppfödare. 

En seriös uppfödare skulle aldrig sälja till butik, så är det bara. 🙂

Grossister avlivar de sjuka eller missbildade ungarna innan leverans eftersom sjuka och missbildade djur inte kan säljas i butik.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[KatarinePierce]
10/2/17, 4:11 PM
#22

#20 Dem avlivar djur som inte har rätt färg sjuk i en kull så det kanske fanns 14 sen fanns det bara 7 djur kvar. men jag tror iaf inte på att dem är från djuraffärer vet att nästan alla djuraffärer säger det! om alla bara slutade köpa från djuraffär skulle dem inte ta in mera

91Marran
10/2/17, 5:24 PM
#23

Nä som uppfödare är man inte seriös om man gör det. Skulle jag aldrig få för mig att göra. Vågar inte ens sälja mina till någon annan person. Hade tanken på att sälja av några hamstrar för två år sedan men jag klarade inte ens av det. Var kan man hitta mer info om grossister?

Mvh
Mig

[KatarinePierce]
10/2/17, 5:27 PM
#24

#23 menar du att man avlivar? :/ Cireea har en bra text här hittar du den http://hamster.ifokus.se/discussions/59d1c31cce12c44bda002ba4-hamster-fran-djuraffar?discussions-1 bläddra lite längre ner

Cireea
10/2/17, 6:08 PM
#25

#23 Vad för information söker du? :)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
10/2/17, 6:20 PM
#26

Allt från hur djuren bor till hur de sköts. Inte antaganden utan riktig information. Jag tror på det ni skriver men vill ha riktiga källor.

Mvh
Mig

Cireea
10/2/17, 6:37 PM
#27

#26 Det är faktiskt svårt att hitta fakta om just grossister och hur djuren hålls samt sköts. Varför? Därför att de flesta grossister inte tillåter att de som besöker tar kort eller filmar. Om du då tar kort/filmer och lägger ut så har man begått ett brott. Därav att det finns knapphändigt med bevis för hur djuren verkligen lever. 

Men om man tänker efter så förstår man själv att djuren inte alls har stora och mysiga burar där det finns gott om saker att göra. Grossister är företag, dom producerar djur för att tjäna in pengar på det. Resten skiter dom i. 

Tänk också på att de flesta djuraffärer i Sverige importerar djur från större grossister i utlandet. 

Finns många som berättat om sina egna upplevelser (alltså inte hörsägnen) när de besökt grossister samt visat bilder som de smygtagit. På dessa bilder ser man tydligt hur djur legat döda på burgolv medan de andra trampat på dom, honor (möss, marsvin, råttor, hamstrar kaniner etc) som har fullt med ungar i minimala burar där döda ungar också ligger kvar. 

Jag har sett bilder från grossister, och det är inte vackert. Höll på att kräkas när jag tittade igenom dom. 😢 Var fruktansvärt. 

Ska se om jag kan hitta åt den tjejens bilder och text.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[KatarinePierce]
10/2/17, 6:45 PM
#28

#27 du får gärna skaka bild till mig. har lust att spotta i deras ansikte

[KatarinePierce]
10/2/17, 6:53 PM
#29

#26 videon jag länkade är en källa till hur de hanteras och hur de bort :(

💕alizzen💕
10/4/17, 5:16 PM
#30

Okej, okej. Jag trodde verkligen att de var från uppfödare men men. Nu är det gjort, och det går inte att ändra på. (Vill inte låta otrevlig, förlåt isf). Men när jag köpte min lilla dvärgis var jag inte så erfaren av detta, så då köpte jag från en djuraffär. Nu vet jag dock att det inte är bra att köpa från djuraffär, så nästa gång jag köper hamstrar så ska jag verkligen köpa från en uppfödare. ✨❤️

[KatarinePierce]
10/4/17, 5:43 PM
#31

Dem ska också bo två och två

Cireea
10/4/17, 5:45 PM
#32

#31 Hybrider från djuraffär klarar sällan av att bo tillsammans med någon. Det kan fungera ett tag, men majoriteten måste säras på förr eller senare.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[KatarinePierce]
10/4/17, 6:15 PM
#33

#32 det är ju sant

Upp till toppen
Annons: