Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2324 ggr
Daenerys
2017-09-11 17:41

Inredningstips 3 månader gammal hamster

Hej!

Jag är hamsterägare för första gången och tänkte be om lite tips för min snart 3 månader gamla Guldhamster. Hon har tidigare bott i en stor samlabur med Hjul men nu har vi byggt egen ny Bur som har måtten 80x35x56 (breddxlängdxhöjd) och är två våningar. Vi tänkte ha kvar samla buren som en "aktivitetsbur" som vi har i vardagsrummet när vi vill umgås med henne på senkvällar (den permanenta nya buren ligger i ett arbetsrum). 

Vi har kommit fram till lite funderingar, eftersom hon fortfarande är under 3 månader så borde hon inte ha Hjul hela tiden väl? Sen hon fyllde 2 månader har vi satt in ett Hjul cirka 10 minuter åt gången kanske 3 gånger per kväll för att se hur det funkar och nu senaste veckan har vi haft i hjulet hela tiden som test (då hon verkar lite understimulerad) men det är vi inte jättenöjda med då hon springer jättemycket och sen lägger sig bredvid hjulet helt utmattad i cirka 10 minuter efter. Så vi tänkte ha hjulet i aktivitetsburen istället men när är det man ska ge de tillgång till Hjul dygnet runt, är det när de är 5 månader? Finns det andra bra leksaker som kan stimulera henne förutom Hjul, just nu har vi bara broar och gnaggleksaker. Hur stort hus ska de ha i sin Bur? Just nu har hon detta huset som vi tycker är lite stort. Vill påpeka att även om hon bara snart är 3 månader så är hon i princip fullväxt och större än de flesta fullvuxna guldhamstrar till och med (Uppfödaren sa direkt från början att hon var en stor hamster). Vi har ett mindre hus vi kan byta till, är det okej med ett mindre hus då?

Tack i förhand för tips

Annons:
Cireea
2017-09-11 17:51
#1

Det är en myt att hamstern måste vara 5 månader för att få ha tillgång till hjulet dygnet runt. Så länge hjulet är stort nog och hamstern springer med rak rygg ser jag inget problem.
Unga hamstrar ha mycket energi och finns behovet för ett Hjul bör de också ha tillgång till det för att få utlopp för sin energi. I det vilda springer de långt och länge, därför är det inget konstigt om en hamster använder hjulet i flera timmar. 

Huset ska enligt lag vara minst 15x15x10


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[KatarinePierce]
2017-09-11 18:07
#2

Huset är för litet

Daenerys
2017-09-11 18:16
#3

Haha oj då är huset jag använder nu alltså 2 cm för högt enligt lag om det måste vara exakt 15x15x10.

Problemet i att ha hjulet i dygnet runt nu är bara att vi känner att hon springer sig själv utmattad och att det kanske inte är normalt att hon ska ligga i 10 minuter efter att hon har sprungit och inte orka röra sig alls men det kan va att hon behöver jobba upp konditionen.

Daenerys
2017-09-11 18:17
#4

#2 Huset är ju tydligen 2 cm  större än vad det måste vara?

[KatarinePierce]
2017-09-11 18:18
#5

#3 Men ditt hus är ser ut såhär: 15x12x10 detta uppfyller då inte mini måtten minsta mini mått för ett hus är 15x15x15

Cireea
2017-09-11 18:20
#6

#3 Det är minsta måtten på huset 😉Om det är större gör det ingenting så länge hamster känner sig trygg. 

Det är inget måste att ha Hjul till sin hamster heller, bara om behovet finns. 🙂 Hjulet är antagligen nytt och spännande, vilket gör att hamstern använder det mer än nödvändigt. Ha bara hjulet i buren det några timmar på kvällen när hon är vaken om du känner att dygnet runt blir för maffigt för henne. Sedan kan du längre fram öka tiden och se hur det fungerar.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[KatarinePierce]
2017-09-11 18:21
#7

#6 Har du några tips på Hjul?

Daenerys
2017-09-11 18:21
#8

#5

Minimått: 15x15x10

Mitt hus: 15x15x12

15=15

15=15

12>10

> betyder att siffran innan är större än siffran efter. Från detta kan vi se att huset jag använder är större än minimått. Vad är oklart?

[KatarinePierce]
2017-09-11 18:24
#9

#8 Nehe  du försök inte ditt hus är: 15x12x15 alltså har du ljugit nu genom att byta ut platsen på siffrorna!

Daenerys
2017-09-11 18:28
#10

#9 ursäkta?

Om du kollar på bilden på huset i länken jag skicka så ser man klart och tydligt att bredden av huset är längre än höjden av huset. Tänker man efter lite då så kanske man förstår att höjden inte är 15 cm då utan mindre och därför är 12 cm och huset alltså är kvadratiskt med bredd och längd på 15 cm var. De har i annonsen inte haft siffrorna på samma plats Cireea hade och DÄRFÖR ändra jag om de för att matcha det så att det blev enklare att förstå. Förstår du bättre nu eller måste jag seriöst ta en bild för att du inte kan tänka logiskt?

91Marran
2017-09-11 18:30
#11

#9 Har du bara godkända hus? Inga små kartonger som kan användas som hus. Till och med kan en toarulle enligt en djurskyddsinspektör räknas som ett hus.

Mvh
Mig

91Marran
2017-09-11 18:30
#12

#9 lätt hänt

Mvh
Mig

[KatarinePierce]
2017-09-11 18:30
#13

#10 På bild kan det fångas olika. Och ditt hus är för litet.

Annons:
Cireea
2017-09-11 18:42
#14

#10 Ignorera det. Du vet vad som är rätt, det är det enda som betyder något! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Guldisar
2017-09-11 20:32
#15

Alltomhamstern, hur gammal är du egentligen? Du beter dig inte på ett speciellt trevligt sätt. Tänk på hur du skriver då det kan uppfatta väldigt drygt och med en negativ ton. #13

[KatarinePierce]
2017-09-11 20:38
#16

#15 Cireea Berättade faktisk hur hen tänkte :)

Upp till toppen
Annons: