Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1189 ggr
[Chicrest]
8/18/17, 11:07 AM

Para diluted

Hur fungerar det om man parar en svart bärare av diluted med exempelvis normalfärgad eller liknande? Bleker den ner alla färger eller måste det finnas diluted i dubbel upplaga för att det ska blekas? Är det en osynlig "regel" att man inte parar dilutedbärare med andra färgkategorier? 😊

Annons:
[KatarinePierce]
8/18/17, 12:04 PM
#1

Skulle inte rekommendera att göra det Men du kan alltid fråga uppfödare

Cireea
8/18/17, 1:09 PM
#2

#1 Varför skulle du inte rekommendera det? 

Om du parar en blåbärare (D1)  med en icke blåbärare så blir ungarna D2, men ingen blir dd (blå). 🙂Med andra ord så bleks inte avkommorna, nej.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Chicrest]
8/18/17, 1:27 PM
#3

Svårt att förklara hur jag tänker men ska försöka förklara 😊 Om jag parar en svartbaserad blåbärare med en cinnamon på blir ju ungarna bärare. Om jag sedan säljer vidare ungarna och någon parar sin kanske cinnamon som är bärare, med en annan diluted, kan det förstöra mycket? Är det dåligt ur avelssynpunkt med många dilutedbärare?

[KatarinePierce]
8/18/17, 1:32 PM
#4

#2 hade läst på någon sida

Cireea
8/18/17, 2:11 PM
#5

#3 Det beror helt vem du frågar. 🙂För de som inte avlar på blått så vill man såklart undvika att para två blåbärare  medan de som avlar blått såklart vill hitta och använda genen. 

Din parning i sig skulle inte förstöra någonting.  Däremot skulle det vara mindre bra om man sedan parar en Cinnamon D2 med en annan bärare där det kan komma andra färgkategorier då det skulle komma andra färgkategorier än svartbaserat.

Diluted bleker och kan "förstöra" färger för de som färgavlar inom andra kategorier. Nu skulle ju ingen uppfödare som färgavlar exempelvis Sobel eller Cinnamon medvetet para två bärare av blått med varandra. 

Är det dåligt ur avelssynpunkt med många dilutedbärare? 
Ja, om alla skulle avla på blåbärare skulle det tillslut inte finnas djur utan dilutedgenen och det skulle såklart förstöra för de som inte vill avla blått. Däremot är det högst osannolikt att det skulle hända då majoriteten av de som har diluted i sina linjer någonstans aktivt väljer att inte avla diluted alls. 

----

Jag vet inte hur mycket du kan om genen och hur man använder den i stamtavlorna hos SHF? 🙂 SHF har ett system där alla djur efter en dd (blå) får en siffra, ju högre siffra desto mindre chans att hamstern bär på blått.

D1 = 100% bärare
D5 = 6,3%
D10 = 0,2% 

När man kommer till generation 11 så försvinner "D#" ur stamtavlan helt.

#4 Jag var bara nyfiken 😉Säger inte att du har fel.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[KatarinePierce]
8/18/17, 2:15 PM
#6

#5 Nejdå. Alla vi kan vara nyfikna ibland 😋

Annons:
Upp till toppen
Annons: