Annons:
Etikettcampbells
Läst 3931 ggr
Hanzivafan
2017-08-07 08:38

Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte en hamster på en djuraffär för ngn dag sedan å de fanns ingen information alls, allt jag vet är att de är en hona. Undrar om någon see vad för hamster det är? Ras ocj vad färgen kallas. :) Första gången jag skaffar hamster. Haft gerbiler förut!

Annons:
[TLC]
2017-08-07 10:38
#1

Ser ut som en söt Guldhamster i färg mörkgrå 🙂. Gerbiler och hamstrar skiljer sig en del åt - bla vad gäller dygnsrytm. Hamstern önskar ostörd vila på dagen (om den väcks ständigt kan det göra den vresig och även förkorta livslängden) - när den väl vaknar framåt kvällen är den redo för äventyr. Läs gärna artiklar om hamstrar etc så du kan ge din nya vän ett fortsatt bra och friskt liv ❤️

91Marran
2017-08-07 15:32
#2

Minska mängden färskfoder. Man ska inte ge för mycket, då blir det helt fel med värderna i fodret.

Mvh
Mig

91Marran
2017-08-07 15:34
#3

Kan vara silvergrå i färgen men är inte så duktig.

Mvh
Mig

Kex!
2017-08-07 17:34
#4

ser ut som en guldhamster :) dock så är det en art och inte en ras! Bara två frågor :) visst använder du inte hamstervadd? och är inte den där buren väldigt liten? 🤔

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Josefinpersson
2017-08-07 21:22
#5

Om du vill uppgradera buren till en som din hamster nog kommer uppskatta mer, rekomenderar jag vitrinskåpet "detolf" från Ikea, lagd på sidan utan hyllorna i osv. Jag och många fler har den och är supernöjda! :) Ett tips är att ge lite mindre portion Färskmat men gärna varje dag, romansallad är också nyttigare än isbergssallad. Vad söt hon är! Lycka till. :)

Hanzivafan
2017-08-09 20:38
#6

Det är en temporär Bur. Håller på att bygga en egen. Och la in lite olika färskfoder första dagen för att se vad hon tog ocj inte tog :) och nej inge hamstervadd. Har läst på om hamstrar, mat,boende osv. Men inte "ras/art" ocj färger.

Annons:
Hanzivafan
2017-08-09 20:39
#7

Går det att sätta in en hane till henne? Eller blir de kaos?

Hanzivafan
2017-08-09 20:39
#8

Vet att dom vill leva ensamma, men tänkte om de går att sätta in för att få en kull och sedan ta ut hanen?

Saffran2017
2017-08-09 21:04
#9

Inte för att vara sån men du visste inte ens vad för hamsterart du köpt så är inte så klokt att ta en kull då. Plus att hamstern kommer från djuraffär vilket betyder att det mest troligt kommer från en grossist och dem avlar för att tjäna pengar och inte för att få fram bra och friska individer. Så jag tycker att du ska läsa på mer om hamstrar, köpa en hamster från en seriös uppfödare som avlar på friska och trevliga individer och sen kan du ta en kull.

Hanzivafan
2017-08-09 22:20
#10

Men bara för att jag vill veta betyder inte att jag ska göra något sånt nu? Jag frågad ju för att lära mig, för Google gav inget svar. Otrevlig behöver du inte vara. Usch.

Saffran2017
2017-08-09 23:03
#11

Var inte meningen att vara otrevlig. Här kan du läsa om avel http://www.hamsterforeningen.se/våra-arter/guldhamster/avel-1920373

91Marran
2017-08-10 13:00
#12

#10 Hon var inte alls otrevlig. Hon vågar skriva det alla tänker.

Mvh
Mig

91Marran
2017-08-10 17:20
#13

Inser att det inte ska stå alla utan många.

Mvh
Mig

Annons:
Wellcraft
2017-08-11 12:24
#14

#10 Lär dig att ta kritik. Du har redan stöttat grossistaveln och köper ett djur du inte vet vad det är eller hur det sköts. 
Folk försöker ge dig info för djurets skull.
Sätter du in en hane i honans Bur lär han åka på spö. 
Honan måste brunsta och de ska då träffas på neutral mark, men du ska absolut inte ta en kull på en grossisthamster.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Josefinpersson
2017-08-11 15:40
#15

Alla har vi varit nya i hamstervärlden, bra att du skrev o frågade istället för att chansa. Ibland tar en sin stolthet före djurets bästa när någon ger tips, något att tänka på iallafall! :) (Vi alla har saker kvar att lära)

Hanzivafan
2017-08-11 22:42
#16

Så jag visste inte att de va en hamster? Måste man ha sån stor koll på exakt vad för hamster för att ha det som ett husdjur? Vet jag inte hur det ska skötas? Lägg ner med skitsnacket och prata riktigt innan du ens kommenterar. Och kritik kan jag ta, men att svara som pajaser är väl onödigaste man kan göra till någon som är ny och vill veta det som frågas, jag frågar om det jag inte vet helt enkelt.

KentHjärta
2017-08-12 15:50
#17

Att ta kull på en hamster vars du inte vet bakgrund eller beteende på är väldigt oansvarigt. En hamster från en djuraffär är inte avlad för att få fram så friska och tama ungar som möjligt. Du kan inte veta vad hamstern har för sjukdomar från äldre generationer och du har inte haft hamstern tillräckligt länge för att bedöma temperament. Vilket kan göra att du avlar fram avkomma som strider mot det många seriösa och engagerade uppfödare försöker att motverka.

Hanzivafan
2017-08-12 21:14
#18

Tack för ett bra svar :)

Meja H
2017-08-13 22:52
#19

Kan hon dricka från vattenflaskan när äggkoppen är ivägen?

Granja Del Toro
2017-08-14 14:44
#20

Mörgrå är färgen, hon är för mörk för att vara silvergrå…och ja, det är en guldhamster…

Stjärnor Host Of Stjärnor

BlommaArabiska Fullblod | EkologisktBlomma

Annons:
[KatarinePierce]
2017-08-14 21:17
#21

#19 undrar också det!

Hanzivafan
2017-08-20 19:14
#22

Hon flyttade runt äggkoppen själv lite hit och dit.

Hanzivafan
2017-08-20 19:26
#23

Jag vet att ingen av er gillar att man köper från djuraffär, men något sådant visste inte jag förrän jag skrev detta inlägget,har aldrig hört talas om sådan uppfödning här omkring där jag bor och när man va liten så va alltid djuraffär allt alla pratade om. jag vet det nu och blir se någon mer hamster framöver så blir det från uppfödning. Men jag ångrar absolut inte mitt hamsterköp för hon är världens goaste och keligaste. :) tänkte visa bild på nya buren som vi byggt åt henne där hon trivs mycket bra :)

Hanzivafan
2017-08-20 19:26
#24
Hanzivafan
2017-08-20 19:26
#25
Hanzivafan
2017-08-20 19:26
#26
Hanzivafan
2017-08-20 19:26
#27
Annons:
Hanzivafan
2017-08-20 19:26
#28
Hanzivafan
2017-08-20 19:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29
Hasmsteridolen
2017-08-20 20:17
#30

Åh vilken otroligt söt och fin guldhamster! En jättefin Bur ni har byggt där trivs hon nog mycket bättre .:) bra jobbat 👍

Josefinpersson
2017-08-20 20:59
#31

Vilken fin Bur ni har byggt åt henne! :) Det är ingen fara att du köpte henne därifrån, njut av tiden med henne och tänk på det till nästa gång, som du själv skrev. :)

[KatarinePierce]
2017-09-09 14:41
#32

Hjulet är för litet

Twix741
2017-12-18 20:16
#33

Hjulet rekommenderas att vara större, 28cm högt för en guldhamsrer minstq

lillablomman
2017-12-21 13:23
#34

Nu måste jag också flika in lite här, lite OT men känner att jag ändå vill 😊

(Förlåt om jag har fel men) Antar att TS inte är så gammal och kanske precis skaffat sin första hamster. Tänk på att alla har vi någon gång varit nybörjare. Något som kan vara viktigt att tänka på när man lägger fram kritik är att fundera över HUR man lägger fram den. Vi vill inte avskräcka någon från att faktiskt ta hjälp av det här fantastiska forumet där så mycket kunskap finns. Hellre 1000 frågor än skadade hamstrar och oönskade kullar kan jag nog tycka. Nog om det.

Tycker buren du byggt är jättefin och din hamster är ju urgullig! 😍

Hoppas du och din hamster får en underbar tid tillsammans!

//Geraldine, Tut, Ernst-Hugo, Svensson och Gunwald

Blomma Spreading love over the internet Blomma

Annons:
karlsson-peter
2017-12-21 19:22
#35

Jag har alltid köpt i djuraffär, senast igår.
Alltid fått fina ej sönderavlade hamstrar.
Så fort nån nämner djuraffär här i forumet, vaknar alla uppfödare, som tar överpriser på sina så kallade bättre hamstrar.
Lägg ner era attityder mot de som vill handla i butik,

Kex!
2017-12-22 08:51
#36

#35 

För det första så tar dom inte överpriser! 350 - 400 kr är inte alls för mycket för ett levande djur! Det kostar faktiskt pengar att födda upp hamstrarna på ett bra sätt. 

För det andra så finns det faktiskt anledningar till att uppfödare och även andra pålästa personer är emot grossist uppfödning. här kan du läsa på lite om varför: https://hamster.ifokus.se/articles/53ea85838e0e747e56003cf7-djuraffarshamster?articles-2  

För det tredje, detta är ingen svar fråga på personens frågor i inlägget så om du vill skapa en diskussion om detta kan du göra ett eget inlägg :)

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Klaaraa
2017-12-22 09:49
#37

#35

Du är säkert jätteduktig med hamstrar och jag är säker på att dem har det toppen hos dig :) Men att stödja djurbutiker är inget att rekommendera. Bara för att du och vissa andra som köper djur från djuraffärer  ger djuret ett toppenliv, betyder det inte att alla får det liv dem förtjänar.  I djurbutiker har personalen sällan den kunskapen som krävs för att ta hand och sälja djuren. De säljer djuren som varor till vilka kunder som helst, utan att veta alls vart dem kommer att hamna. 

Nu vet jag inte om det forfarande är lagligt i Sverige att ge levande djur som föda åt sina ormar. Men man får räkna med att flertalet av djuren blir ormmat, andra till familjer som inte har rätt kunskaper och så ett fåtal till såna som dig, dessa som ger hamstrarna bra omvårdnad.

Skulle alla bara sluta att köpa från djuraffärer skulle djuren få det så mycket bättre. Uppfödare avlar på friska djur, med bra temperament och är noggranna med vilka de säljer djur till. De säljer djuren för en dyrare päng för att dessa är friska, uppfödda på rätt vis, har stamtavla osv. 

Djur är inga varor, utan livs levande varelser precis som du och jag. 

Jag är säker på att du ger dina hamstrar ett kärleksfullt liv, men innan du kritiserar uppfödare, bör du läsa på lite innan.

Helena1978
2017-12-29 00:15
#38

En viktig sak att tänka på när man håller på med avel är att det inte alltid är lätt att hitta nya hem till ungarna, och tänk på att inom loppet av 8 veckor kan du stå där med 14 ungar som alla behöver egna burar. Du bör ha en extra Bur redan från början, då du behöver skilja honor och hanar åt vid 3.5-4v, hanarna ska inte sättas med pappan.

Som uppfödare bör du vara väl påläst om arten och kunna ge support till blivande ägare under hamsterns livstid.

Jag vill inte skrämma dig till att inte föda upp hamstrar, men läs på ordentligt först, för allt som verkar gulligt och mysigt med en hamsterkull kan också bli det motsatta, om något går fel, och veterinären måste kontaktas. 

Hamstrar från zooaffärer kommer från grossister och det är många som är mot zoohamstrar just för att man gynnar en grossist som inte bryr sig om hamstrarna,  som en uppfödare gör. Som uppfödare är man noga med vilka hamstrar man väljer ut som föräldrar, man lägger sedan ner mycket tid på att utfodra dem rätt och näringsriktigt, man tar sig tid att göra dem handtama, man vet vilka föräldrarna är och deras bakgrund flera generationer. Om man förstår hur mycket arbete som ligger bakom att föda upp hamstrar med stamtavla så förstår man också priset på djuren.

Min erfarenhet är att Zoobutiker inte är särskilt kunniga på de smådjur de säljer, vet inte hur många gånger jag sett djur med för små Hjul, gerbiler i gallerburar etc, ja listan skulle kunna göras lång. En zoobutiks främsta mål är ju att sälja, sedan att det kan handla om skadlig hamstervadd eller annat onödigt lägger de ingen vikt på.

Mer info om det mesta som gäller hamstrar hittar du på: http://www.hamsterforeningen.se/

Upp till toppen
Annons: