Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningcampbells
Läst 2606 ggr
Miramy5
7/2/17, 11:06 PM

Inte full stam!?

Hejsan! Jo det är så att jag fått hem en svart KH hona från en liten uppfödning i Värmland:) hon är verkligen supersocial o go:) Men saken är att hennes stamtavla ej är full. Utan bara hennes föräldrar:( Jag avlar fram så sociala och framåt hamstrar som möjligt och avlar ej för utställning/avel. Jag har Endast en cremebasserad hane här hemma och såklart så ska dem ej paras. Så jag letar efter en svartbasserad eller en normalfärgad hane. Har mailat runt med uppfödare men dem har svarat med lite arga mail. Vad tänker ni om detta? Kan man ta en kull på min lilla hona?

Annons:
molam
7/2/17, 11:12 PM
#1

Då kan det ju vara vad som helst, kan tom vara djuraffärs föräldrar :o Och eftersom du inte vet hur ledet bakåt ser ut, är det inte en sån bra ide att avla på henne

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lojs
7/2/17, 11:53 PM
#2

Jag håller med #1, okänd stam kan ju innebära vad som helst, kan ju finnas svansknyck eller annat otrevligt bakom när det inte går att släktforska.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Cireea
7/3/17, 12:17 AM
#3

Håller med ovanstående svar.☝️

Eftersom du inte har någon information om vad som finns bakom föräldrarna skulle jag aldrig ta den risken. Att veta vad som finns bakom de djur du avlar på är viktigt oavsett om du avlar för sällskap, avel eller utställning. Man ska alltid sträva efter att avla på djur med bra bakgrund. 

Det kan finnas vad som helst bakom djuren, allt från allvarliga genetiska sjukdomar till grov inavel. Sånt kan du aldrig veta eftersom du har en helt öppen stamtavla bakom föräldrarna. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Miramy5
7/5/17, 2:20 PM
#4

Okej! Tack så mycket!:) Lär att bli att jag omplacerar lilla tjejen och sparar en bebbe från min kommande kull!

UlrikaD
7/5/17, 9:48 PM
#5

Om du har namn och uppfödare på föräldrarna kan du kontakta dom och söka den vägen. Om föräldrarna däremot är från okända hamstrar går det ju inte. Men hon kan ju vara en väldigt trevlig och mysig hamster ändå, även om man inte avlar på henne. Tänkte det du skrev om omplacering av henne. Antar att du visste att hon inte hade full stam när du köpte henne.

molam
7/6/17, 11:50 AM
#6

#4 Man kan ju ändå ha en hamster fast man inte kan avla på den, Jg har en jag inte kan/får avla på trots att det var tänkt att jag skulle avla på han, men han är världens mysigaste, så han får vara kvar som sällskapshamster 😃👍
FÖr jag tycker att djur är djur och inte nått slit och släng, bara för att dom inte blir som man hoppas ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Miramy5
7/6/17, 12:20 PM
#7

Hej! Nej det klart jag inte kommer att omplacera henne till första bästa hem:) Ska jag omplacera henne så gör jag det till en familj som verkar perfa! skulle det ej dyka upp någon bor hon såklart här som sällskap. När jag köpte lilltjejen trodde jag att uppfödaren hade koll på hela släkten. Hennes mamma är iaf från uppfödare:) hon jag köpte henne av jobbar på djuraffär så har jag tur så vet hon om det skulle gå några defekter eller inavel i släkten. Här hemma bor det 9 hamstrar. Såklart får alla komma upp och mysa ett tag varje kväll. Men om hon skulle flytta till en familj tänker jag att hon får komma upp ännu längre!:) så det är ju för hennes bästa. Men då gäller du ju verkligen att vara nogran när man omplacerar henne:) Kram Mira

Upp till toppen
Annons: