Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1546 ggr
Chinesecrestedlover
6/2/17, 2:13 PM

Hjul-frågor :-)

Hejsan!

Har planer på en guldhamster och funderar kring hjulFunderar

Tänkt mig Trixies hjul ( https://vetzoo.se/images/products/large/tyst-hamsterhjul-DdQier.jpg ) men ska man satsa på det som är 28 cm eller 33 cm? Finns det någonstans man kan välja vilken färg man vill ha? Vill ha det grå/svarta eller möjligen det röda… men helst grå/svart.  Har ett 20 cm Trixie hjul till mössen (dock misstänker jag att jag måste köpa ett nytt, för det är otroligt trögt, köpt begagnat och vet ej vad som hänt med det). 

Wodent wheel ( https://www.tropicalattitudepets.com/wp-content/uploads/2014/01/Wodent-Wheel-collection-265x265-265x265.jpg ) och The Carolina Storm Wheel ( http://www.carolinastormhedgehogs.com/uploads/2/8/0/8/2808963/s316768604068141_p14_i1_w1100.jpeg ) verkar också bra, men går de att få tag på i Sverige?

Skulle även vilja ha ett lila Flying saucer  ( http://i67.tinypic.com/2zp3xv4.jpg ) i största storleken (large/30 cm/12 inch) , men var hittar man det? Jag har bara sett Trixies variant (grön/blå) men jag är ute efter originalet och ett lila. Har ett sånt till mössen (storlek medium) men vill ha ett till hamstern också, bra som omväxling i lekhagen. Mössens tefat köpte jag begagnat så därför vet jag inte var jag kan hitta dessa. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Yuuuhanna
6/2/17, 5:03 PM
#1

Jag kan inte svara på alla dina frågor men ska försöka så gott jag kan. Jag vill påstå att vilket Hjul man har inte är så noga. Bara det är stort nog så mår hamstern bra.

Jag har flera trixies 28cm Hjul och jag tycker det räcker bra. Min erfarenhet säger att dom kan bli utslitna ganska fort om dom används väldigt mycket. En fördel är att dom är lätta att tvätta ur jämfört med ex trähjul. 

Tefat har jag inte använt själv men tycker att det känns som att dom tar upp onödigt mycket plats i buren.


Cireea
6/2/17, 6:17 PM
#2

#1 "Jag vill påstå att vilket Hjul man har inte är så noga. Bara det är stort nog så mår hamstern bra." 

Jag vill påstå att du har fel.🙂  Ett Hjul i metall (exempelvis dessa: Hjul 1 och Hjul 2) är inte alls bra för hamstern oavsett storlek. Det kan skada deras små tassar och ben rätt ordentligt. 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Yuuuhanna
6/3/17, 9:19 AM
#3

#2 Ja, det har du rätt i! Jag tänkte inte så långt. Metallhjulen fanns inte alls med i min hjärna när jag skrev det där, dom är så självklart uteslutna för mig att jag glömde av dom. 😮


Cireea
6/3/17, 1:14 PM
#4

#3 Ja, metallhjul är uteslutet hos de flesta kunniga hamsterägare. Men tänkte att det var bra att vara lite övertydlig och påpeka att metallhjul bör undvikas 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
6/3/17, 3:38 PM
#5

Köp det på 33cm. Har det till min dvärg och det är precis lagom till honom. Så minst det till guld. :-)

Mvh
Mig

Chinesecrestedlover
6/4/17, 2:09 AM
#6

Hej och tack allihop för svar! 

Skulle aldrig ens komma på tanken att använda ett metallhjul, vill bara få det sagt så det inte blir några missförstånd eller så. Livsfarliga och hemska saker tycker jag.

Jag fick med ett Hjul när jag "blev med hamster" (omplacering, ca 3 månader gammal) idag😃…eller rent tekniskt så är det väl i går eftersom klockan passerat midnatt med några timmar, haha. Jag skrev att jag hade planer på att skaffa hamster, för jag var orolig att något skulle hända. Ville inte skriva någonting definitivt innan jag var säker på att hon skulle anlända och må bra (det var nämligen bestämt att jag skulle få hem en hamster i slutet av maj, men en vecka innan hon skulle komma hit, så fick jag reda på av dennes ägare att hon plötsligt avlidit, det var även det en omplacering). 

Tyvärr "fel" färg på hjulet (den färg jag inte ville ha) men nu har hon ju ett Hjul och det är väl egentligen huvudsaken. "Rätt" färg får bli en senare fråga. 

Jag har dock fått ett problem…hjulet är inte tyst för fem öre, rädd att grannarna ska störas (och då är det inte ens lyhört). Det liksom "skakar/vobblar/dundrar" (inte något gnissel). 

Först hade jag det stående direkt på/i ströet men då grävde hon så att det tippade och dunkade i akvariet. 

Då testade jag att lägga i ett lock (från en plastlåda) som platta under för att det skulle stå stadigare, men det låter fortfarande sjukt mycket. 

Hon står i mitt sovrum så…blir "aningen" irriterande; svårt att se på film för jag hör knappt någonting och lär ju inte bli så lätt att sova (och då har jag ändå sovit med diverse djur i sovrummet förut och i nuläget har jag ju råttorna och mössen i sovrummet = inga problem…men hjulet, gah)…tips på vad jag kan göra?  Jag kan höra det även om dörren är stängd och jag är i ett annat rum, så det låter mycket. 

En annan hjulrelaterad undran: Jag kom just på att jag har läst att man inte bör ha Hjul till hamstrar under fem månader, stämmer detta? Ska jag ta ut det? Hade från början inte alls tänkt ha Hjul i buren, läst om beroenden och tänker på risken med eventuella ryggsmärtor/ryggproblem m.m. Jag tänkte bara ha Hjul i lekhagen…men nu är jag lite kluven, hört så mycket olika…i skrivande stund vill jag dock verkligen ta ut hjulet för fy vad det låter…suck…men hon är sjukt söt när hon kutar som tusan 😍

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Upp till toppen
Annons: