Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

00. GULDHAMSTER ALLMÄNT 01 --- Avel, Genetik, Uppfödning 02 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 03. CAMPBELLS ALLMÄNT 04 --- Avel, Genetik, Uppfödning 05 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 06. KINESISK ALLMÄNT 07 --- Avel, Genetik, Uppfödning 08 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 09. ROBOROVSKIS ALLMÄNT 10 --- Avel, Genetik, Uppfödning 11 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 12. RYSK VINTERVIT ALLMÄNT 13 --- Avel, Genetik, Uppfödning 14 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 15. HYBRIDER ALLMÄNT 16 --- Avel, Genetik, Uppfödning 17 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 18. HAMSTER ALLMÄNT 19 --- Burar och tillbehör 20 --- Bildtrådar 21 --- Utställningssnack - Träffar 22 --- MH & Veckotävlingar 23 --- Minneslunden 24 - Andra Djur 25 - Off Topic 26 - Frågor till värdar / Om sajten 27 - Säljes, köpes och erbjudes 28 - Nyfiken i en strut
00. GULDHAMSTER ALLMÄNT

Hamsterboll?

2017-05-28 12:23 #0 av: Moast

Hej!
Om jag har förstått rätt så ska hamsterbollen vara minst 28 cm som med hjulet men jag kan inte hitta något så stort.
Det största jag hittar är en råttboll som är 25cm.
Skulle 25 funka eller är det skadligt för ryggen?

Anmäl
2017-05-29 18:33 #1 av: Josefinpersson

Vet inte men, tror inte att hamsterbollar är så jättebra oavsett faktiskt.. Eftersom hamster kan få panik o inte kan ta sig ut, den kan ju inte berätta vad den vill så det kan ju lätt se ut som att den springer runt o har det roligt medans den igentligen i panik försöker hitta en väg ut. Men det är ju såklart bara min åsikt, inte meningen att låta otrevlig eller något!

Anmäl
2017-05-30 00:53 #2 av: issepisse

Jag har aldrig köpt en hamsterboll av just den anledningen i kommentaren ovan, men funderar på att göra det då jag läst att vissa hamstrar självmant går in i bollen och vill springa och tycker det är roligt, man få helt enkelt läsa av hamstern, kanske låta den springa runt i 5 min sen släppa ut sen och se om den går in självmant tex, men om storleken är jag inte säker, det beror väl lite på hur mycket hon/han kommer springa, 3 cm skillnad lät inte så farligt :)

Anmäl
2017-05-30 11:03 #3 av: Josefinpersson

Jaha okej då förstår jag, vet inte riktigt men antar att störst är bäst så inte ryggen svankar bara :)

Anmäl
2017-05-30 20:51 #4 av: Mirre395

Om du har möjlighet till en lekhage där hamstern kan springa eller kanske i ett helt rum, så skulle det (enligt mig) vara mycket bättre än en boll. Då kan hamstern signalera om den vill upp och den kan röra sig mer fritt! 

Om du inte har så mycket plats så kan du ju bara ha en mindre plastback med spån och leksaker i, som lite omväxling bara!:)

Anmäl
2017-05-31 18:35 #5 av: 91Marran

25 kan nog fungera. :-)

Anmäl
2017-06-08 11:25 #6 av: Moast

Tack för svaren!
Får se hur hon gör, skriver åt en kompis :)

Anmäl
2017-06-09 20:55 #7 av: Cireea

En hamster går självmant in i det allra mesta, det betyder inte per automatik att det är något bra. Om hamstern självmant klättrar in i ett kylskåp, trivs den där då? Mår den bra av att vara där? Nej. Dom är nyfikna djur som oftast gillar att utforska.

Bollen är ett stressmoment då hamstern inte kan gå ur bollen när den vill. För att inte tala om hur stor skada det kan göra då hamstern rusar full fart rakt in i en vägg, ett bord eller ett element. Ledsen

En miljöberikad lekhage är att föredra. 

Sajter: FilmGuldhamster, Datorspel, Minecraft, Twilight & Sydkorea
⎿Uppfödare på Eyos Hamsteruppfödning
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

Anmäl
2017-06-10 21:32 #8 av: Miikaeela

#7 mycket konkret och bra skrivet! :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.