Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1470 ggr
Moast
2017-05-28 12:23

Hamsterboll?

Hej! Om jag har förstått rätt så ska hamsterbollen vara minst 28 cm som med hjulet men jag kan inte hitta något så stort. Det största jag hittar är en råttboll som är 25cm. Skulle 25 funka eller är det skadligt för ryggen?

Annons:
Josefinpersson
2017-05-29 18:33
#1

Vet inte men, tror inte att hamsterbollar är så jättebra oavsett faktiskt.. Eftersom hamster kan få panik o inte kan ta sig ut, den kan ju inte berätta vad den vill så det kan ju lätt se ut som att den springer runt o har det roligt medans den igentligen i panik försöker hitta en väg ut. Men det är ju såklart bara min åsikt, inte meningen att låta otrevlig eller något!

issepisse
2017-05-30 00:53
#2

Jag har aldrig köpt en hamsterboll av just den anledningen i kommentaren ovan, men funderar på att göra det då jag läst att vissa hamstrar självmant går in i bollen och vill springa och tycker det är roligt, man få helt enkelt läsa av hamstern, kanske låta den springa runt i 5 min sen släppa ut sen och se om den går in självmant tex, men om storleken är jag inte säker, det beror väl lite på hur mycket hon/han kommer springa, 3 cm skillnad lät inte så farligt :)

Josefinpersson
2017-05-30 11:03
#3

Jaha okej då förstår jag, vet inte riktigt men antar att störst är bäst så inte ryggen svankar bara :)

Mirre395
2017-05-30 20:51
#4

Om du har möjlighet till en lekhage där hamstern kan springa eller kanske i ett helt rum, så skulle det (enligt mig) vara mycket bättre än en boll. Då kan hamstern signalera om den vill upp och den kan röra sig mer fritt! 

Om du inte har så mycket plats så kan du ju bara ha en mindre plastback med spån och leksaker i, som lite omväxling bara!:)

91Marran
2017-05-31 18:35
#5

25 kan nog fungera. :-)

Mvh
Mig

Moast
2017-06-08 11:25
#6

Tack för svaren! Får se hur hon gör, skriver åt en kompis :)

Annons:
Cireea
2017-06-09 20:55
#7

En hamster går självmant in i det allra mesta, det betyder inte per automatik att det är något bra. Om hamstern självmant klättrar in i ett kylskåp, trivs den där då? Mår den bra av att vara där? Nej. Dom är nyfikna djur som oftast gillar att utforska.

Bollen är ett stressmoment då hamstern inte kan gå ur bollen när den vill. För att inte tala om hur stor skada det kan göra då hamstern rusar full fart rakt in i en vägg, ett bord eller ett element. 😕

En miljöberikad lekhage är att föredra.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Miikaeela
2017-06-10 21:32
#8

#7 mycket konkret och bra skrivet! :)

91Marran
2017-06-11 18:12
#9

Jag låter mina gå in själva. Sedan får se gå runt på golvet. Börjar de springa så tar jag självklart ur dem. De får göra detta en gång varannan vecka ungefär.

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: