Annons:
Etikettguldhamster
Läst 899 ggr
hahael
5/10/17, 10:58 PM

Hjälp/tips angående hantering!

Hej! Ni kanske minns mitt inlägg om att jag funderade på att skaffa guldhamster och att “Cireea” föreslog den bra idén att jag kanske skulle ta en äldre hamster. Jag hörde runt med uppfödare i stockholmsområdet och fick tillslut hem en liten kille vid namn Bamse från Curlys hamsteruppfödning. Är otroligt glad över honom och under dem få dagarna jag haft honom har han redan skänkt mig mycket glädje :)

Det jag skulle vilja få råd om är helt enkelt kritik ifall jag gör något fel i min hantering av honom, eftersom det är min första hamster är alla tips och trix varmt välkomna!

Jag tänkte skriva små summeringar av dem fyra dagarna han varit här så blir det lättare att se “framsteg”. Värt att nämna är att han är “egentligen” tam och har dagligen blivit hanterad hos Anna men eftersom vi båda är helt nya för varandra försöker jag ta det långsamt och inte tvinga mig på honom. Innan jag interagerar med honom tvättar jag också alltid händerna och gnuggar dem även i lite av det bottenmaterialet vi fick med i hans reselåda så jag luktar mer bekant.

Dag 1: Tog hem honom och lät honom vara ifred i sin Bur 3-5 timmar kommer inte ihåg exakt tyvärr. Stod sedan och iakttog honom medan jag pratade i mjuk röst utanför buren. Försökte även erbjuda honom en bit morot ur handen (inte liggandes på handflatan utan att jag alltså sträcker fram den till honom) men det var han inte intresserad av men blev lite klättrad på så han verkade inte vara störd av att jag hade handen i buren. 

Lät honom sedan va ifred resten av kvällen men fortsatte prata med honom när han pysslade runt i buren. Under natten var han väldigt aktiv och jag blev lite orolig att han var uttråkad.

Dag 2: Åkte och köpte muta i form av pumpa, solros och linfrön och väntade sedan tills han började vakna till emot kvällen och erbjöd honom sedan ett frö på samma sätt som tidigare dag och han tog det! Eftersom jag blev ängslig dagen innan att han blev uttråkad så satte jag ner lådan han åkte hem i ner i buren och droppade ner lite frön i den och snart kröp han ner där och lät honom sedan springa fritt i en del av vårt badrum i ca 20-30 min under uppsyn. Han verkade tycka det var intressant och satt även i ett hörn och tvättade sig vilket jag läst är ett tecken på att dem känner sig bekväma så det är ju ett gott tecken (ifall det stämmer såklart).

Gjorde samma sak när han skulle in i buren, släppte ner några frön i lådan och väntade på att han skulle klättra in och bar sedan honom till buren på det sättet så lyfte aldrig själva honom. Han försvann in i sitt hus ett tag efteråt men var senare aktiv på kvällen som vanligt.

Klart att laxen ska ha en jolle

Annons:
hahael
5/10/17, 11:01 PM
#1

(Eftersom jag ser att mitt inlägg blev väldigt svårläst och trångt postar jag andra delen här under)

Dag 3: Liknande visa till dagen innan, väntade tills han vaknat till, erbjöd ett frö som han tog och lät honom sedan komma ut med lådmetoden igen. Denna gång verkade han mer säker och tog för sig mer, försökte kränga sig in i det avstängda delen av badrummet bland annat och var mer nyfiken på leksakerna jag ställt ut åt honom. Även i badrummet tog han ett frö från min hand när jag gav honom det. Tog in honom till buren på samma sätt som tidigare. Samma “vilopaus” efter badrums äventyret men aktiv senare mot kvällen.

Dag 4 (idag): Han vaknade till när jag småstädade lite i buren och fick ett frö som han tog emot (hoppas verkligen inte att jag övergöder honom med alla frön haha), fick sedan komma ut i badrummet genom lådmetoden igen. Ännu mer framåt idag, han fick även springa på den delen jag tidigare stängt av (finns inget farligt där ville endast inte överväldiga honom med för mycket yta första gången han fick vara ute) och verkade tycka det var väldigt kul. Efter kanske 15-20 min kröp han även runt mina fötter lite och försökte även ta sig upp på mitt lår då jag satt på golvet denna gång så han kunde komma fram ifall han ville. Försökte försiktigt styrka honom längst sidan när han var nära men jagade inte runt honom utan endast kolla av om han var okej med det. 

När han varit ute i kanske 35 minuter försökte jag med lådmetoden men han tyckte inte den var intressant, var mycket roligare att upptäcka tydligen. 
Försökte med lådan flera gånger men han visade inte minsta intresse, så tillslut lyfte jag honom och placerade honom själv i lådan. Jag kom inte överifrån utan från sidorna och “skopade upp” honom i mina kupade händer och satte snabbt ner honom i lådan igen. Han verkade inte stressad i mina händer men som sagt så är jag nybörjare så kanske inte läste hans kroppsspråk rätt.

Samma "vilopaus" efter utevistelsen men han börjar precis vakna till nu när jag skriver det här. 

Förlåt för långt inlägg men hoppas att jag kan få lite hjälp ifall jag gör något fel, vill inte göra honom obekväm så känner att jag hellre frågar en gång för mycket än en gång för lite.

Klart att laxen ska ha en jolle

Cireea
5/10/17, 11:04 PM
#2

Vad kul att det blev en liten guldis! 😍 Grattis! 

Jag tycker det låter som att du gör helt rätt 🙂 Ser inget fel med din hantering. Har du testat satt ner handen för att se om han självmant kliver upp? Oftast brukar det gå lite lättare vid en flytt för vuxna individer, just eftersom dom är mer van hantering och kommit över själva "tonårstiden". 🙂Nu är det bara ett litet förslag från min sida, annars tar du den tiden du känner att ni båda behöver.

Låter ändå som att han tagit flytten med ro.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

hahael
5/12/17, 7:29 PM
#3

#2 Tack så mycket! Han är bland det sötaste jag sett, smälter lite varje gång jag ser honom 😃

Vad bra! Han har inte direkt stigit upp på min hand för att komma ut, är lite osäker om han kanske inte gör den kopplingen att min hand i buren = komma ut men det kommer säkert. Han fick för sig att klättra ut igår så hjälpte honom att komma upp genom att supporta rumpan och sedan bära honom vilket han verkade va okej med, han fick vara ett tag på min säng och kröp då på min hand och handled när jag försökte hindra honom från att hoppa av från sängen 😉

Klart att laxen ska ha en jolle

Upp till toppen
Annons: