Annons:
Etiketthamster
Läst 2587 ggr
Anonciada
5/9/17, 10:11 AM

Hur hanterar man ett dödsfall?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min hamster har mått väldigt dåligt de senaste 2-3 dagarna. I morse när jag vaknade och skulle kolla till henne så sov hon, och kommer aldrig mer vakna… Jag fick vara hemma från skolan idag pågrund av detta. I vilket fall så är detta andra gången det händer mig, att en hamster avlider, men vet inte riktigt hur jag ska hantera. Första gången (hamstern innan) åkte vi till veterinären och Bilbo, som han hette, avleds där. Då var jag ju som lite förberedd. Hur ska man komma över detta?😭

Annons:
Tandtrollet
5/9/17, 10:23 AM
#1

Då någon nära och kär dör så blir man ledsen. Saknaden är djup. Man får existentiella grubblerier. Men, man måste gå vidare. Och för en hamster så kanske man kan tänka att … Vill inte verka okänslig, men du kom ju över förra hamstern, så du kommer komma över denna också. Lite tuffare blir det då riktiga familjemedlemmar avlider. Kanske att du i ljuset av denna framtid (som ju kommer att inträffa) kan se en hamsters död i lite mer rimliga proportioner? Ett bra knep för att hantera sorg och livets svåraste motgångar, är att tillåta sig själv att sörja och tycka synd om sig själv mellan man vaknar och stiger upp. Så att man under dagen inte drabbar sina medmänniskor i onödan. Så att man kan jobba, plugga, sköta sina åtaganden trots allt. För de lever ju också med tuffa bördor. (Detta knep beskrivs bla i Tisdagarna med Morrie - bra och lättbegriplig bok med bra strategier för att hantera livets svårare tider. Lycka till med sorgearbetet!

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

Bill&Bull
5/9/17, 1:28 PM
#2

När jag förlora mina hamstrar jag haft har det såklart varit jobbigt. Det är ok att vara ledsen och sörja, man har ju mist sin vän och någon man älskade och delat tid med, det kommer bli lättare men just nu är det svårt att se för man är ledsen. Gråt ut, sakna och tänk på eran tid ni fick tillsammans. 🌷

||My Love For Animals Is Immortal||

Anonciada
5/9/17, 2:35 PM
#3

#1 , #2 tack för hjälpen! Hon ska begravas senare idag så efter det har jag nog inga tårar kvar😕

CamillaS
5/9/17, 3:20 PM
#4

Alla hanterar sorg på olika sätt. Man kan aldrig säga att det bara var en hamster du förlorade och inte en människa. Djur kan betyda lika mycket som en människa. Det är personen själv som förlorat sitt djur som bestämmer hur mycket djuret betydde för den. 
Alla gör som sagt på olika sätt. Jag förlorade min högt älskade kanin för c:a 3 veckor sen. Jag hanterar min sorg på så sätt att jag grät floder, lyssnade på musik som jag kände passade tillfället, tittade på gamla bilder som jag tagit på honom, tände ljus och ville mest vara ensam. Jag gillar även att rita och måla så jag ritade av en bild på honom för att få ett fint minne att hänga upp på väggen.
Men det är min sorg, du måste hitta ett sätt som passar dig så du får sörja din lilla vän och sedan kunna ta en dag i taget. Så småningom kommer det kännas bättre och du börjar kanske tänka att det endå var skönt att hon fick somna in så hon inte behövde ha ont och vara sjuk mer. Hon har det bra i hamster himmelen tillsammans med din andra hamster.

Beklagar sorgen för din fina tjej. 🌺😕

Cireea
5/9/17, 4:16 PM
#5

Jag tycker att andra i tråden givit fina tips och råd! 

Jag är uppfödare av guldhamstrar och har därför varit med många dödsfall, vissa väldigt väntade och andra helt oväntade. Jag har varit med om att både gamla och unga lämnat jordlivet. Man vänjer sig aldrig vid döden, inte ens när man är med om flera dödsfall under samma år. Det går bara inte. 😕

Jag har ju alltid hamstrar kvar som kan hjälpa till att trösta, det är så skönt för mig att sitta ner inne hos hamstrarna och bara gosa och sörja det liv som inte finns med oss längre. En hamster kan aldrig ersätta en annan, men för mig är det lättare att hantera sorgen med de hamstrar som finns kvar. Dom stöttar som på sitt eget lilla vis, utan att dom ens vet om det. 🌺


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Honeymoon
5/10/17, 12:12 AM
#6

Håller verkligen med #5 här! Ett djur kan självklart inte ersätta ett annat, men de kan göra sorgen så mycket lättare att bära. Jag sörjde min hund, som också var min bästa vän under många år, väldigt djupt när hon dog för ett år sedan och grät varje dag under flera månader. Det var inte förrän jag skaffade min hamster som kunde trösta som #5 säger och det hade fått gå en hel del tid som det blev bättre. Kunde inte föreställa mig hur jag skulle kunna leva utan henne och visst är sorgen och saknaden fortfarande stor men det går att leva vidare och jag gråter inte längre varje dag.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: