Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1342 ggr
nnathaas
5/3/17, 10:24 PM

Hamster bortsprungen!! Snälla hjälp!

Hej! Jag skulle verkligen behöva eran hjälp o tips, speciellt från en som vart i samma/liknande situation. Ursäkta om de blir lång text men hoppas verkligen ni orkar läsa för är i panik just nu. Det är så att jag har en guldhamster (Bambi) på 8 månader hos min pappa men nu hade jag vart hos min mamma i fem dagar o tanken var då att min pappa skulle mata hamstern och så under tiden (hur det gått vet jag inte) men jag kom tillbaka igår och i vanliga fall så brukar jag hälsa på hamstern men nu började jag bara fixa med annat och sedan åkte vi iväg i ett par timmar, sen fortsatte jag med det jag höll på med och ville inte väcka henne o så. Runt tolv på natten tror jag så gick jag förbi buren och insåg då att jag inte sett henne på hela dagen så jag knackade lite på huset men fick ingen reaktion så jag förberedde mig på att hon ligger där inne livlös så jag lyfte på huset men hon var inte där, jag vände upp o ner på allt i buren, grävde igenom spånet o så men hon var inte där så fattade att hon smitit vilket egentligen borde vara omöjligt då det är en plastbur så hon kan inte klättra ur den, den ända skulle isåfall vara ifall hon efter många om och men lyckats ta sig upp via vattenflaskan som hänger i en stålgrej över kanten (var inga hål i buren). Hon har smitit en gång förut men då tog hon sig ur via sitt Hjul hon klättrade upp på som nu inte stod i buren just på grund av smitningsrisken. Men den gången så hittade jag henne genom min katt som gick fram till henne och dom stod och luktade på varann. Men denna gången så är hon verkligen helt väck, jag har kollat vartenda rum, jag har lagt fram mat och vatten men jag har varken sett eller hört henne, det är lixom knäpptyst överallt så jag börjar bli sjukt orolig och undrar vart hon tagit vägen. Jag tänkte först att hon kunde gått ut genom altanen men det är nästan omöjligt då vi aldrig har den öppen i och med att vi har en innekatt. Jag vet att katten har kunnat ta henne men jag tror inte hon gjort de då dom har hälsat på varann tidigare och dessutom om hon har tagit henne och skadat henne så borde hon väll ligga någonstans? Jag är iallafall panikslagen, jag hade vart lugnare ifall jag hade kunnat höra henne någonstans men är som att hon aldrig vart här. Jag hoppas verkligen ni kan hjälpa mig, ge mig tips eller liknande 😭

Annons:
Candela
5/3/17, 10:37 PM
#1

Har haft hamstrar som rymt ibland, och de lyckas alltid hitta dolda utrymmen i väggfasta garderober, under frysen, bakom elementet eller på liknande ställen. Är typ omöjligt att hitta dem om de inte gör något ljud (som när min hamster satt och gnagde så det ekade i hela garderoben 😃).

Mitt tips är att sätta ut "fällor" åt den. Jag tog en hink som var för hög för henne att klättra ur, lade ett tjockt lager mjukt strö i botten och en massa mumsig mat. Från golvet och upp till kanten på hinken lade jag en list som jag klickade ut Barnmat på, som fick fungera som en stege. Nästa morgon hade hon klättrat upp på listen och sen hoppat ner i hinken 👍 

Eftersom det är omöjligt att veta hur länge din hamster har varit på rymmen så är det svårt att göra en uppskattning av hur hon mår (om hon är uttorkad, hungrig, uppäten eller nått annat hemskt 🤐), men jag föreslår att du sätter ut en fälla i varje rum och avvaktar.

nnathaas
5/3/17, 10:55 PM
#2

Tack för tipsen! ska leta upp några hinkar eller liknande, vet bara inte vad jag ska använda som lockbete, har ingen köttfärs, Barnmat eller så hemma 😕

Jag såg att baksidan på min garderob hade gått sönder (väggfast garderob) men vet inte om hon kunnat ta sig in där då garderoben är smockfull men vet ju att dom kan göra sig väldigt små och smala så har hon gjort det så har hon ju kommit in i väggen 😕 önskar bara jag kunde höra henne så jag iallafall visste vart hon var och att hon var okej så hon inte ligger livlös någonstans. Är ju svårt att typ rubba spis, kyl o allt sånt för att kolla bakom 🤐

Jollan1208
5/3/17, 11:55 PM
#3

Ååh va jobbigt!:( Lägg ut några solros frön eller något du vet att hon tycker om i varje rum och se om hon tagit något. Jag hade en hamster för några år sen som alltid rymde och vi hittade honom alltid i skafferiet. Men hoppas ni hittar henne :(

UlrikaD
5/4/17, 4:49 AM
#4

Vet din pappa när han såg hamstern senast? Tänkte om den rymde långt innan du kom dit.

nnathaas
5/4/17, 1:30 PM
#5

#3 Jaa, jag får lägga ut lite mat på golvet, just nu står det bara skålar i alla rum där dörrarna går att stänga. Men är bara orolig att hon inte kommer fram :( #4 nä, vad jag vet så fyller han bara skålen och ställer ner den i buren och buren står på mitt rum. Men jag åkte här ifrån på onsdag eftermiddag och då hade jag matat henne osv och då var hon framme sedan kom jag tillbaka i förrgår (tisdag) och då var hon borta så hon kan ha varit borta ett tag :( Men det konstiga är att verkligen ingenting hörs och jag ser henne inte någonstans så då blir det svårare att hitta henne :(

Candela
5/4/17, 2:04 PM
#6

Vilken tid brukar hon vakna? Kanske är hon vaken så sent att du hunnit gå och lägga dig och därför inte hör? Nu när det snart är helg kanske du kan vara uppe på natten och lyssna.

Annons:
nnathaas
5/4/17, 11:51 PM
#7

Hon brukar vakna och låta vid tolv kanske, och just nu är jag inne i en period då jag vänt på dygnet så jag somnar kanske vid fyra sen så brukar hon komma ut ur sitt hus när jag går förbi 😔 Men det jag är mest rädd för är att vi bor på bottenvåningen och ifall hon lyckats smita ut via altanen då hon är snabb o hamstrar är ju inte så stora 😔

Hogstedt
5/16/17, 5:14 PM
#8

Nu vet jag ju inte hur tam hon är, men mina hamstrar har alltid kommit på tilltal, har du testat att typ ropa lite på henne, eller typ göra "pussljud" eller liknande, som du brukar göra när du hälsar på dem? Mina kommer även om man knackar på golvet. 

Har dörren till altanen varit öppen, och isåfall hur länge? 

Mina hamstrar har förresten en tendens att alltid ta sig till diskmaskinen när de rymmer. Det kanske är lukten av mat eller något som lockar dem, men köket brukar alltid vara ett intressant ställe för dem! 

Brukar hon få gå ute ur buren ibland, och isåfall vart? Isåfall skulle jag ställa hennes hus i ett hörn eller längst väggen där hon brukar hålla till. 

Och vart hittade du henne förra gången hon rymde? Kan ju hända att hon tar sig till samma ställe.

Upp till toppen
Annons: