Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 2321 ggr
Eioo
2017-04-10 23:30

Sår på magarna, infekterat..

Hej.

Jag hade 3 hamstrar, som jag tagit över från folk som ville avliva dom pågrund av tristess. Alltså äldre hamstrar.
Hamstern jag haft längst, den minsta, (2år) gick bort för några dagar sedan.

De andra hamstrarna, två hybrider, börjar väl närma sig det nu också. Dom fick jag för inte så länge sedan. Dom är inte från samma kull, eller ens samma föräldrar, men båda har ända sedan jag fick dom varsit sår precis på magen. Ungefär där naveln skulle sitta. Jag har tvättat och hålt rent, och fått ta bort var som varit där. Den ena har läkt jättefint. Den andra.. är svart i kanterna nu, sen någon dag tillbaka, och läcker ständigt var. Han verkar ömm. Jag antar att det är infekterat..

Iom att min andra hamster gick bort, tog jag dom till vet för att kolla, då ena även har fått ett rött öga. På telefon sa vet att jag måste komma då det lät seriöst. Gick dit, dom kollade i ungefär 3 min, sen sa dom att det inte går att göra något åt hamstrar då dom är så små. Dom fastställde inte ens vad som var fel. Sen fick jag betala 550:-, ungefär det sista jag hade.

Jag vet inte vad jag kan göra. Jag har försökt hålla det rent, men nu ser jag ju att det verkar som att det bildas var under huden. Han verkar ömm, och det läcker, och är svart. Jag har inte råd med ännu ett vetbesök denna månad.

Vad kan jag göra?

Annons:
Eioo
2017-04-10 23:34
#1

Var lite oklar, men den andra hamstern som gick bort hade inte sår på magen. Hon var gammal.

Niseeu
2017-04-11 00:40
#2

Du är skyldig enligt djurskyddslagen att ge din hamster vård om du inte gör det begår du ett brott så jag rekommenderar dig att låna pengar av någon till ett veterinären besök för det är din skyldighet som djur ägare att se till att ditt djur får vård din hamster lider och har man inte råd att ha djur ska man inte ha några alls.

Eioo
2017-04-11 00:53
#3

#2 Ursäkta? Jag har tagit honom till veterinär, som inte kunde göra något. Vänligen läs hela innan du kommenterar…
Jag har redan kollat up hos vet, jag har gjort så gott jag kan med att sköta om det. Jag vet inte vad jag ska göra mer???

Niseeu
2017-04-11 01:16
#4

Du skrev att du inte har råd att åka en gång till en veterinär som din hamster måste få komma till nu. Du får du gå till en annan veterinär det låter dessutom som att du kommit till en väldigt oseriös veterinär veterinären som såg ett sår du beskriver har var under huden. Han verkar ömm, och det läcker och är svart hade det varit mitt djur hade jag åkt in akut på engång och krävt hjälp och jag hade verkligen ifrågasatt veterinär du var hos först.. Jag känner folk med smådjur och dom har aldrig haft problem att få hjälp hos veterinär och din hamster värkar inte ha små problem heller din hamster lider och måste få hjälp nu som du inte kan ge. Har du inte råd för du låna pengar för din hamster kan vara påväg mot en plågsam död och du som ägare är skyldig enligt lag att ta din hamster till veterinär.

Eioo
2017-04-11 01:27
#5

Jag skrev inte att jag inte har råd. Jag skrev att det var i stort sett det sista jag hade, jag åker självklart in till en till om det är akut, men han äter och springer som han ska fortfarande.

Jag ville bara kolla vad ni hade att säga, iom att veterinären jag vart hos inte sa att det går att fixa hamstrar. Jag förstår inte den dåliga attityden för jag ber om hjälp? Att hota om brott och antyda om att jag inte är en bra djurägare för jag ber om hjälp?

Niseeu
2017-04-11 01:49
#6

i inlägg #0 skrev du jag har inte råd med ett till veterinär besök denna månad. Jag skrev att det är brott mot djurskyddslagen att inte ge sitt djur den vård den behöver för att det är sant och det är djurets ägares ansvar att se till att djurets får den behandling den behöver.. Du skriver att din hamster är svart i kanterna nu, sen någon dag tillbaka, och läcker ständigt var. Han verkar ömm. Jag antar att det är infekterat… Du skriver även men nu ser jag ju att det verkar som att det bildas var under huden. Han verkar ömm, och det läcker, och är svart. Det är självklart att din hamster behöver veterinär vård omgående. Du har tvättat såret på båda hamstrar och det har gett resultat på den ena men inte den andra? det finns inget mer du kan göra än att ta din hamster till veterinären. vart i mina inlägg har jag hotat dig och kallat dig dålig djurägare?

Annons:
UlrikaD
2017-04-11 03:42
#7

Det är troligtvis doftkörteln på magen som blivit infekterad. Det är ganska vanligt på dvärgar men ser man det tidigt så brukar det gå att tvätta rent med en tops och ljummet vatten. Om det gått längre tid och varit smutsigt kan det vara så att hamstern även behöver en kur antibiotika. Då ger man droppar i munnen 7-10 dagar, beroende på vilken sort man får. Tvättar man samtidigt så brukar det i dom allra flesta fall bli fint och bra igen. Det är ju helt omöjligt att säga om din hamster behöver antibiotika eller inte. Men om det inte blir rent och besvärsfritt när du tvättar så är det nästa steg du behöver ta. En veterinär får aldrig skriva ut recept utan att ha träffat djuret först. Men du har ju faktiskt redan varit hos en veterinär. Jag hade ringt till den veterinären du varit hos och sagt att du inte ansåg att du blev hjälpt och att du borde få antibiotika till din hamster. Det får han ge dig ett recept på per telefon om han är vettig. Vägrar han så är det tyvärr ny veterinär som gäller. Du kan ju isåfall prova med att berätta över telefon att du redan varit och inte fått hjälp. Det är möjligt att dom kan försöka hjälpa dig utan dyrt första besök. Men då bör din hamster bli helt bra igen iallafall:)

MissanTissan
2017-04-11 14:07
#8

#6

Lägger in en tass här då jag själv varit och tittat på hamstrarna. 
Ägaren (TS), gör allt den kan för dessa hamstrar, som kom i extremt dåligt skick till TS. Dessa hamstrar skulle varit döda nu annars och TS har lagt extremt mycket pengar och tid på dom. 

Istället för att trycka ner TS som nu har bett om hjälp och förslag på vad som finns att göra så kan ni då istället på ett fint sätt berätta vad som kan göras där och då. Istället för att påpeka att personen i fråga som klart bryr sig efter att ha försökt med veterinärvård men inte fått hjälp där.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Niseeu
2017-04-11 14:39
#9

Vart i mina inlägg trycker jag ner ts? har vänner som har hamstrar och har själv haft det var dock länge sen. Har det gått så långt att det är svart i kanter sen någon dag tillbaka det läcker ständigt var ts skriver att hamstern verkar ömm ts skriver även att det verkar som att det bildas var under huden. Han verkar ömm, och det läcker, och är svart. Pratade med en vän idag som haft hamster i hela sitt liv för att kolla vad hen tycker och hen skulle åkt in akut och inte åkt hem fören sin hamster fått hjälp. hen tycker också att symtomen inte alls låter bra och att hamster behöver veterinär vård.

MissanTissan
2017-04-11 18:19
#10

TS har spenderat flertal dagar med att tvätta, såfort det syntes att det blev värre bokade TS tid samma dag och åkte in, där sa dom  då att "Det är en hamster, vad ska vi göra" och skickade hem TS med hamstern. 

TS har letat och letat och frågat andra om hjälp då TS vill hjälpa sin hamster.

"Du är skyldig enligt djurskyddslagen att ge din hamster vård om du inte gör det begår du ett brott så jag rekommenderar dig att låna pengar av någon till ett veterinären besök för det är din skyldighet som djur ägare att se till att ditt djur får vård din hamster lider och har man inte råd att ha djur ska man inte ha några alls."

Ja, TS är skyldig vård, men när man försökt ge den just det och ingen vill hjälpa? Utan spenderar sin tid att kommentera att "Du är skyldigt enligt djurskyddslagen" Jag tror TS fattar det. Men TS frågade HUR hon kan ge den vården när veterinären inte ville hjälpa? 

Jag tycker det är onödigt att skriva att någon inte ska ha ett djur, när man inte vet hur det ser ut. Jag kan säga att det är några av dom mest bortskämda hamstrar jag träffat på när jag såg över dom. 

TS har fixat så den ska få Antibiotika nu.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

UlrikaD
2017-04-11 19:30
#11

Skönt att det löste sig med antibiotika. Då ska det nog snart bli bra igen.

MissanTissan
2017-04-11 20:07
#12

Ja :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Upp till toppen
Annons: