Annons:
Etiketthybrider
Läst 1400 ggr
Evelinen
4/9/17, 3:36 PM

Öroninflammation???

Hej! Jag har en dvärghamster som är ca 3 år. Han har gul hård vaxliknande sak som sticker ut genom örat. I samband med att han fick den har det svullnat upp väldigt mycke bakom det örat. Han har inte betett sig anorlunda förutom att han har kliat sig lite mer än vanligt på det stället. Är det en öroninflammation eller vad är det? Kan det vara något farligt och vad ska man göra åt det? Tacksam för svar ♡

Annons:
Tuvas_hamstrar
4/9/17, 4:27 PM
#1

Ingen aning om vad het är. Jag skulle rings och rådfråga veterinär.

UlrikaD
4/9/17, 8:48 PM
#2

Sitter det fast är det troligen en tumörsutväxt. Om det är svullet runt om så växer den även på insidan. Den måste bort så fort som möjligt. Det gör ont på djuret och ofta leder det till spräckt trumhinnan Det är lätt att ta bort om den inte hunnit förgrena sig mycket. Ett litet snitt så är den borta. Finns dock risk att den kommer tillbaka. Oavsett så är det smärtsamt och behöver tas bort direkt. Tillägger återigen att detta gäller ifall det är en utväxt som sitter fast i örat. Detta är tyvärr inte helt ovanligt.

Evelinen
4/10/17, 11:11 AM
#3

Tack för svaren men eftersom att han är så gammal så har jag kommit överens med mina föräldrar om att vi ska avliva honom då det finns en stor risk att han inte överlever en operation och om han gör det så kanske han lever en vecka eller en månad till efter det. Det känns jättetråkigt men han är på sin slutspurt ändå så han ska få somna in. :(

Evelinen
4/10/17, 11:11 AM
#4
HamsternFrasse
4/10/17, 12:02 PM
#5

Det var nog ett bra beslut även om det var tungt <33

UlrikaD
4/10/17, 12:41 PM
#6

Tråkigt att höra. Men gör det snabbt för han har mycket troligt ont. Beklagar:(

Annons:
Meja H
4/11/17, 3:44 PM
#7

Min dvärg fick en såndär tumör förut för (i vintras). Vi lät han somna in<3

Sov gott lille vän❤️

Upp till toppen
Annons: