Annons:
Etiketthamster
Läst 1310 ggr
Moa0107
2017-04-03 17:53

Skaffa dvärghamster

Hej! Jag har funderat ett tag på att skaffa en dvärghamster men eftersom jag kan så lite om dem så ligger det inte på listan än! Vad tycker ni är en bra storlek på Bur och om man vill bygga en själv, vad kan man bygga den av och är det billigare än att köpa en Bur? Vad är ett bra Foder att ge till en dvärghamster. Ska man ge pellets att köpa i affären, göra egen mat, isåfall av vad? Hur mycket ska man ge och vad finns det för goda "snacks" som är okej för dem att ge? Kanske någon grönsak dvärghamstrar verkligen älskar? Vad är bra leksaker att göra eller köpa själv? Vad är bäst att ha? En hona eller en hane? Och vilken art passar bäst till någon som är ny med just dvärghamstrar. Har haft möss, råttor och guldhamstrar innan men det var längesen med guldhsmdtrar och möss och råttor tror jag inte man sköter liknande. Helst vill jag ha av det könet som tenderar till att vara lugnast. Ska man ha flera dvärghamstrar ihop? Jag har läst att det går men ifall att det inte går så måste man ha en till Bur och jag vet redan nu att jag aldrig kommer att få ha två stycken burar hemma. Hur mycket pengar kostar det att operera eller avliva en dvärghamster ifall den blir sjuk, jag vill inte att min hamster ska må dåligt :c Jag antar att det är som med de första smådjur att de inte ska utsättas för vinddrag. Jag antar att jag isåfall inte kommer kunna ha mitt fönster öppet på natten :/ En sista sak är vad jag ska ha för underlag, pappers pellets typ "toalett" hur mycket kostar det? Eller ska jag vanligt spån? Allspån? Tidningspapper? Jag vet själv att jag kommer ha svårt med allspån då det är så hemskt dyrt (Jag är endast 15 så har ju inte sådär tip top med pengar, jag skulle inte köpa en dvärghamster ifall jag inte har råd med leksaker och Bur osv men det finns ju billiga sätt att få en fantastiskt bra Bur! Sist men inte minst, tycker ni att det är lämpligt för mig att skaffa en dvärghamster? Jag tänker ju inte köpa någon precis nu men kanske mer mot sommaren, sen vet jag inte om mina föräldrar är okej med det då jag hade möss i höstas som tyvärr avled, köpta i butik något jag aldrig tänker göra igen. Ifall jag inte kan hitta en bra person att köpa en dvärghamster ifrån så kommer jag inte att köpa någon, jag vill inte stödja butiksköpta djur som från djuren från dåliga uppfödare. Ett till problem jag har är att jag inte vet vart jag ska få tag på en dvärghamster, jag bor i Bor, nära Värnamo men jag vet inte hur jag ska hitta någon som säljer dvärghamstrar (Inte en från butik). Förlåt för att jag frågar mycket men jag vill att min hamster ska må så bra som möjligt, och jag vill kunna mycket om dem innan jag köper en.

Annons:
vendelay
2017-04-03 18:35
#1

Jag kan absolut inte tillräckligt för att våga svara på någon av dina frågor men vill ändå poängtera en viktig grej:

Be INTE om ursäkt för dina frågor! Det är ansvarsfullt och omtänksamt av dig att ta reda på så mycket som möjligt innan för att ge hamstern det bästa tänkbara livet.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Meja H
2017-04-03 20:03
#2

BUR:   Om du vill bygga en Bur själv så skulle jag rekomendera en Bur i billyserien från ikea. Erins Animals har en diy video på den Blir250 + silicon som är till för akvarium

 ( https://www.youtube.com/watch?v=Qy-GKabRQdY )

Annars skulle jag rekomendera gamla billiga akvarium (finns tex på blocket) och samla låda 130 liter från ikea 150 kr 

MAT:    Hamstern ska ha fri tillgång till mat. Finns även hamstergodis såsom drops mm. Grönsaker gillar nog alla slags hamstrar. Man kan ge gurka,sallad mm.

LEKSAKER: De mesta leksakerna är väl bra. Dom brukar älska egengjorda leksaker tex toarullar, kartonger saker av glasspinnar. Finns också massor på djuraffärer.

HONA ELLER HANE: Själv så gillar jag hanar mest. Vet inte varför men tycker att dom är lugnare och snällare (enligt mig). Finns ju också snälla och lugna honor. Rysk vintervit dvärghamster är nog den vanligaste sorten av dvärghamstrar.

1 ELLER 2: Om du inte får ha mer än 1 Bur så ska du bara ha 1 hamster.Om dom bråkar måste man ha dom i egna burar. Så ha bara 1 hamster.

AVLIVNING: Hos mig (bor i uppsala) kostar 1 avlivning 350 kr om man tar hem den och begraver den själv annars 750 kr. Men det är olika på olika ställen. Att operera hamstern går inte. Har den brutit benet kan man inte göra något mer än att låta den sommna i och slippa lida. Att söva en hamster är inte att rekomendera.

ÖPPET FÖNSTER: En hamster ska stå på en dragfri plats. Annars riskerar du att den i värsta falla kan bli förkyld och dö. Men om du vill ha öppet fönster får du ställa buren och hamstern i ett rum utan öppet fönster

UNDERLAG: Ha vanligt spån. Det brukar vara ganska billigt. Tidningspapper får du inte ha. Det är högt tryck i det och om hamstern äter det så kan den dö.

Tycker absolut att du ska skaffa dig en hamster om du klarar av det och kan ha den hela ditt liv och inte tröttnar på den. Blocket brukar ha hamstrar till salu. Du kan också kolla på svenska hamster föreningen.

Om du har fler frågor så kan jag svara på dom

zoo.se har hamstersaker att sälja och även skötselråd att kolla in.

Saker du inte ska köpa till din hamster:
Hamstervadd är livsfarligt (Använd toapapper i huset istället)

Metallhjul kan bryta hamsterns ben

mm.😃

Moa0107
2017-04-04 06:58
#3

Tack! ☺

Kex!
2017-04-05 10:41
#4

Är ingen expert på dvärgar men ska ge alla tips jag kan :) 

1.  Vet inte så bra på hemma byggda burar men här är några tips! 130 l samla låda från Ikea! ett större akvarium eller en detolf 

2. Kan tyvärr inte torrfoder så braså kan inte svara på denna fråga :)! 

3. Mitt största tips på hemma byggda leksaker som jag använder till min hamster är att ta en toarullar och klippa den till typ flera ringar och sedan sätta dom i varandra tills dom blir som en boll! kolla på erinsanimales tror jag att hon heter! sen så kan du använda både toarullar och pringels rör som tunnlar! 

4. Har aldrig haft dvärg så kan inte ge tips på hona/hane 

5. Hos dvärghamstrar ska man ha minst två hamstrar! Då dom ska alltid ha chansen att ha en vän! vilket jag till och med tror det är lag på! 

6. vet inte om öppet fönster eller avlivnings pris 

7. underlag tycker jag lättströ från granngården då man får 20 kg för typ 170 kr. eller carefresh fast det är dyrare!

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Meja H
2017-04-05 15:17
#5

#4 det är bara vissa raser som måste bo tillsammans :)

Kex!
2017-04-05 15:25
#6

#5 är det inte alla svärghamster arterna? liksom guld och kinesiska ska väl leva ensamma men dom är inga dvärgar

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Annons:
Meja H
2017-04-05 15:27
#7

#6 Nä.

Och hon har ju dessutom inte plats för 2😃

Honeymoon
2017-04-05 16:15
#8

#5 Det är ju dock som #4 säger lag på att dvärghamstrar ska bo tillsammans.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

91Marran
2017-04-05 17:38
#9

Dvärghamstrar skall bo minst två och två. Enligt vissa inspektörer måste man testa med flera om det inte går med de som man har köpt. Ta hjälp av en uppfödare för att få två bra individer. Eller har de kanske en som måste leva ensam.

Mvh
Mig

Klaaraa
2017-04-06 08:27
#10

#2

Ge inte dvärghamstrar (särskilt campbells) drops. Extremt onyttigt och dvärghamstrar har ofta känsligare för att få diabetes.  Jag använder pelletsen Complete och varierar med lite vanlig hamsterblandning. Mina får färskfoder några gånger i veckan. Mjölmaskar är också bra att ha hemma. Torkade mjölmaskar finns att köpa på zooplus.se :)

Dvärghamstrar ska bo två och två enligt lagen. 

Jag personligen rekommenderar inte kutterspån till dvärghamstrar eftersom att det dammar mycket. Hamstrarnas luftvägar är ganska känsliga mot damm.  Hampa- eller lättströ tycker jag är toppen :)

91Marran
2017-04-06 23:49
#11

#2 gurka och sallad är bara tom utfyllnad för hamstern om man nu inte vill komma åt vattnet. Drops är onyttigt och bör inte ges. Tidningspapper går numera att använda. Inget illa menat även att det kanske låter så. Du har annars många bra tips.:-)

Mvh
Mig

Ellrose
2017-04-11 18:21
#12

Jag tycker inte du har för många frågor. Det är bra att du ställer dom och får svar, är alltid bra att vara förberedd.

Bur:  Ikea har bra burar/andra saker man kan ha till Bur, detolf (vitrinskåp) och samla( förvaringslåda)  Sen kan man hitta gamla akvarium på typ Blocket mm.

Hona eller hane?  Jag har både honor och en hane och tycker att hanen är mer framåt och vill kela. Men det är helt beroende på djuret.

En eller flera: Jag har två honor i två burar då dom började bråka efter att dom blivit runt 10-11 månader helt plötsligt. Sen har jag en ensam kille efter att hans brorsa tyckte att han inte skulle få bo med honom så han började jaga och bita honom, han bor själv och är den som är mest framåt och vill kela.  Jag skulle råda dig att ta kontakt med en uppfödare som kan hjälpa dig med att ta ut två individer som kan bo ihop eller om det finns någon som hen har att sälja då den inte kan bo med sitt syskon. Kolla också på blocket då många lägger ut annonser där med. Samt facebook där det finns många olika hamster grupper så som svenska hamsterförenningen, och många andra där finns det också uppfödare att hitta.

Mat jag skulle köra på en bra blandning. Jag kör på två olika fröblandningar här hemma som jag tycker är bra. Kolla på Svenska Hamsterföreningens Hemsida så hittar du vad dom rekomederar. Jag har kört med dom också är jättebra.

Spån: Jag kör med Carefresh blandat med spån. jag köper Carefreshen på Animail där det kostar 199kr för en med 60Liter. Är nog det billigast stället att köpa från. 

Sen tycker jag att du ska självklart skaffa dig en hamster om du vill och kan. Men se till så att dina föräldrar kan hjälpa till i olika situationer som kan komma och gå.

Tips. Läs mycket på svenska hamsterföreningens hemsida om info, gå med i deras grupp på facebook, och det  finns också många andra grupper på facebook om hamstrar. Samt olika hamster böcker med ta inte all info som en linje så som hamstervadd det är FARLIGT och ska INTE användas.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Kex!
2017-04-11 19:13
#13

#7 om man inte har plats för två borde man inte alls skaffa dvärghamstrar

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Annons:
Meja H
2017-04-11 19:15
#14

Jag ber om ursäkt att jag hade fel. Har aldrig haft dvärghamstrar tillsammans.😕

Upp till toppen
Annons: