Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningroborovski
Läst 1273 ggr
[eemilias]
2017-02-13 13:52

Hamster är bara i huset

Efter att ha pratat med mina föräldrar ett långt tag  fick jag i Lördags (11/2) äntligen köpt mig en dvärghamster. 

Men nu har det ju gått ca 2 dagar och han kommer fortfarande inte ut ur buren självständigt. Enda gångerna han varit ute har varit när jag lyft upp och satt tillbaka han. Då har han varit ute i kanske max 5 minuter innan han sprang tillbaka till huset. Har aldrig hört han springa i hjulet  (kan vara så att det inte är det bästa så ska köpa ett nytt) eller dricka. Han har ätit lite gurka och fått i säg vatten så tror det är ganska lugnt än så länge. 

Är detta normalt? När min pappa åker till jobbet vid 5-6 på morgonen har han inte varit uppe heller. Eller när vi gick och la oss vid 23:00. Finns det något bra tips på att få ut han ur buren? Eller handlar det om att han fortfarande är lite ovan med den nya miljön? Alla hjälp skulle uppskattas. 

Och om ni vet något bra Hjul kan ni gärna länka de :)

Annons:
Katthemsmatten
2017-02-13 14:27
#1

Vet i o f s inte något om hamster, men att den skulle skutta runt och verka glad bara ett par dygn efter en flytt tror jag inte du ska förvänta dig. Kan bara jämföra med katt och där kan det ta många veckor innan de känner sig trygga.

Medarbetare Hittekatter iFokus

eemiliae
2017-02-13 16:28
#2

#1 (råkade logga ut ifrån mitt gamla konto som jag skrev tråden på så ja) Ja det är det jag också tror. Har dock nära vänner som har hamster och deras blev tama och trygga efter bara någon dag. Men ja, det är ju olika från hamster till hamster.

-Aida-
2017-02-13 16:40
#3

Det märks inte så mycket om en hamster dricker, det är små mängder och inte speciellt ofta, men gurka är jätte bra att du ger ifall att.
Tror din hamster behöver lite tid att bo in sig, det är mycket nya ljud och lukter som de ska vänja sig vid.
Har du provat att strö ut maten i buren? Då måste hamstern ut och leta och blir upptagen på en naturlig uppgift.

eemiliae
2017-02-13 18:14
#4

#3 Har testat lite men ska lägga ut lite mer. Tack!

HamsternFrasse
2017-02-15 18:52
#5

Hade samma problem när jag köpte min hamster. Jag lockade ut honom med frön och tillslut lärde han sig att när jag börjar fixa i buren så får han komma ut. Har precis slutat med att få godis varje gång han ska komma upp då jag insåg att han skulle bli lite väl rund om magen ; ) Ge den bara lite tid så löser det förhoppnings vis snart <3

issepisse
2017-02-15 19:03
#6

Det är normalt, man ska låta dom vara dem första dagarna så att dem kan vänja sig vid alla nya ljud och lukter, kan ta upp till en vecka för vissa så ha tålamod :) gurka är jättebra att ha i handen så dom vågar komma fram och vänja sig vid den handen!

Annons:
tiger tok
2017-02-25 07:55
#7

Hjul av trä brukar vara bra, kolla på zoo.se!

91Marran
2017-02-25 14:26
#8

Gurka i handen gör att handen luktar gurka och kan leda till onödigt naffsande. Använd hellre Torrvaror.

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: