Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 932 ggr
vendelay
1/13/17, 5:20 PM

Mängd bottenmaterial

Hur mycket Bottenmaterial har ni? Vi tänkte testa med alspån (dammfritt och antar att det är lätt att gräva i?) men hur mycket ska det vara? 1 cm? 10 cm? 🤐 Jag har ingen aning.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Tuvas_hamstrar
1/13/17, 10:42 PM
#1

Ju mer destu bättre! Men jag tycker 5 cm eller mer är ett måste. Skulle rekomendera 10-15cm

vendelay
1/14/17, 10:38 AM
#2

Okej, tack! Hur får ni hjulet att stå stadigt i allt spån?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honeymoon
1/14/17, 11:37 AM
#3

#2 Jag brukar ställa hjulet på botten, alltså inget spån under. Och så fyller jag upp med spån runtomkring. Hur mycket Bottenmaterial man behöver ha är väldigt individuellt. Om jag hade en hamster som tyckte om att gräva så skulle jag kanske ha 10 cm men min bryr sig inte så jag nöjer mig med mindre spån.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

vendelay
1/14/17, 1:00 PM
#4

Noomie gillar att gräva så jag vill ha mycket spån. Har inte fått hem grejerna än (ny Bur, Hjul osv) så kan inte testa än men tycker det känns som att det borde bli ganska ostadigt om det ska stå på spånet? Vad tror ni?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honeymoon
1/14/17, 2:33 PM
#5

#4 Jag tror det blir ostadigt. Kan du inte ha massor av spån i buren, och så lite mindre precis runt hjulet och inget under?

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Tuvas_hamstrar
1/14/17, 5:03 PM
#6

Jag brukar "gräva ner" hjulet lite. Annars brukar jag ställa hjulet på en våning som jag har i buren

Annons:
vendelay
1/14/17, 7:42 PM
#7

Jag funderar på om jag kan ha en massa spån och så en uppochnervänd låda i plast där hjulet står? med spån runt om och ovanpå och lite för att gräva ner hjulet så det står stadigt. Vad tror ni om det? 

Eller är det kanske bättre att ha mycket spån i ena delen av buren och mindre spån vid Hjul och vatten osv?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tuvas_hamstrar
1/15/17, 4:35 PM
#8

#7 Det går nog om det är hårdplast men jag skulle rakomendera en Kartongbit eller en bit trä

-Aida-
1/15/17, 7:21 PM
#9

Jag ställer hjulet på spånet, det står still, använder också al spån, de är bara att platta till med handen så står de hur bra som helst.

vendelay
1/15/17, 8:25 PM
#10

#9 Hur mycket alspån har du?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

-Aida-
1/15/17, 8:58 PM
#11

#10 nån centimeter bara så de täcker botten, min hamster gräver inte, har istället kartonger fyllda med spån ifall han skulle få för sig.

Namiko
1/15/17, 8:58 PM
#12

Ju mer desto bättre gäller. Jag har just över en halvmeter Carefresh i en del av Teds Bur och hon klagar fortfarande över att det inte är djupt nog :P Resten av buren har 10-20 cm djupt, lättströ, torv och Sand i olika delar. Har ett flygande tefat istället för Hjul och det står stadigt på lättströ.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

vendelay
1/15/17, 9:32 PM
#13

#12 Jag har ett Hjul men funderar på ett tefat också. Men flyger inte en liten dvärghamster ur dem? 🤐

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Miikaeela
1/16/17, 12:20 AM
#14

Jag använder också lättströ/hampa och har lite mindre strö vid hjulet och trycker ner ströet lite under hjulet. :) #13 nej de lär sig väldigt fort hur ett sådant Hjul fungerar! Så länge man inte tar det största tefatet till en dvärg så borde den inte flyga ur. Var jätte rädd att min guldhamster skulle flyga ur sitt tefat men det har hon aldrig gjort. Hon lärde sig dessutom ganska snabbt att bromsa hjulet med tassarna :)

vendelay
1/16/17, 6:53 PM
#15

Tack för alla era svar och idéer!

Vi har ju beställt en större "bur" (jag ska visa bilder när allt är klart) som antingen kommer nu i veckan eller i början av nästa (förhoppningsvis i alla fall!) men från ett annat ställe hade jag beställt lite andra grejer. Bland annat alspån och ett trähjul. Noomie blev helt tokig! Egentligen var hon jättetrött och medan jag städade buren sov hon i ett hörn av rummet men så fort hon hamnade i buren med allt spån att gräva i och all mat jag gömt så blev hon helt till sig! Sen blev hon nog för trött och tog med sig en massa mat in i sitt hus och somnade. Haha 😍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: