Annons:
Etikettrysk-vintervit
Läst 1508 ggr
Hamster❤🐹
1/11/17, 10:43 AM

Min dvärghamster tappar hår

Min hamster är rätt så ny en dvärghamster han är enbart 10 veckor gammal. Han har börjat tappa hår åvanför skälva nosen och den fläcken blir bara större och större så nu är där en bit åvanför hans nos som inte allas har något hår. Och jag märkte fläcken för ett tag sen och den va jätte liten. Behöver jag vara orolig? För jag har läst på många hemsider och det värkar som hatt det inte är positivt att en hamster tappar hår?

Annons:
Honeymoon
1/11/17, 10:59 AM
#1

Bor den i gallerbur och biter på gallret? Det kan i så fall vara en förklaring.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Hamster❤🐹
1/11/17, 11:07 AM
#2

Ja det gör han facktist men han har inte så mycket galler.Har fersökt få han att sluta men han vägrar. Han bitter rätt så mycket på natten har fersökt med det mästa med ättika, blåsa på han och han bryr sig inte ett skit om de. Har du något annat tips?

Honeymoon
1/11/17, 11:31 AM
#3

#2 Det är tyvärr inte så lätt att få dem att sluta när de väl börjat. Om du inte kan göra något åt buren (t.ex. ta bort en våning) så att han inte når gallret, så råder jag dig tyvärr att byta Bur. :( Det är inte så ovanligt att gallerbitande hamstrar skaver av päls på nosen eller får problem med tänderna. Jag hade min hamster i en dunabur (som ju har lite galler) på semestern och det gick så illa att han bröt av sin tand mot gallret.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Hamster❤🐹
1/11/17, 11:37 AM
#4

Okej jag han ta av en våning buren blir mycket mindre men jag antar att det är bättre att att han skadar sig eller tappar en tand som i ditt fall!

Honeymoon
1/11/17, 11:41 AM
#5

#4 Det är absolut bättre skulle jag säga! 😃👍 Jag kommer göra så för att kunna fortsätta använda min dunabur som semesterbur. 🙂

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

sandraHe
1/11/17, 12:59 PM
#6

Om hamstern gnager på gallret så är det för att den är uttråkad.

Tar du bort gallret tar du bara bort symptomet och inte anledningen.

Se till så att din hamster istället får komma ut och springa, gärna fritt i rummet (övervakat såklart). En uttråkad hamster är en olycklig hamster.

Annons:
Cireea
1/11/17, 3:04 PM
#7

#6 Det kan också handla om en fixidé, alltså att hamstern någon gång bitit på gallret och sedan fortsätter den oavsett vad man gör för att låta hamstern ha en väl berikad miljö. 🙂Lite av ett stereotypiskt beteende som när det väl börjat inte riktigt går att få bort, även om hamstern är ute i flera timmar, har en bra miljö i buren osv. 

Det enklaste är att byta Bur så hamstern inte kan bita galler, det är ett skadligt beteende som kan orsaka bettfel eller skador i munnen.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Hamster❤🐹
1/11/17, 9:40 PM
#8

Ja den lilla rackaren brukar vara ute väldigt mycket men det har jag inget imot eftersom att han älskar och vara ute ur buren och han är väldigt social jag tycker tamningen av honom har gått mycket fort han va nästan helt tam och hade slutat bita på mig efter tre dagars hantering. Men jag tycker att jag löst det rätt så bra med buren (har en mini duna fun bur) eftersom att han biter på buren och jag vill hälst inte ta bort gallret med tanke på att jag vill att han ska få mycket luft och jag vill inte ta bort det han mäst gillar i buren som dem där plast rören. Så har jag köpt två stycken långa träbroar som man han byta ställning på så där han gnagar som mäst satt jag upp dem som en väg för gallret så luften ändå kan komma igenom hyfsat bra och han har fortfarande kvar sin favorit del i buren röran. Dem där broarna tror jag att dem kan bita på eftersom att dem broarna är gjorda för dem?

Upp till toppen
Annons: