Annons:
Etikettguldhamster
Läst 770 ggr
Chiquita_animal
1/10/17, 10:10 AM

Guldhamster eller dvärghamster?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej! Jag har tidigare haft två stycken dvärghamstrar som gick bort förra året. Det tog lite tid för mig att komma över det men nu känner jag att jag är redo att adoptera en/eller flera små sötnosar. Fast nu har jag länge börjat fundera om jag kanske ska testa med en guldhamster. Jag har gjort väldigt mycket research för att få mycket information om guldhamstrarna men fortfarande så undrar jag, vad för stora skillnader är det mellan guldhamstrar och dvärghamstrar tycker ni? Jag skulle gärna vela kunna gosa lite mer med min nya hamster (eller flera om det är dvärg). Eftersom mina förra dvärgisar var köpta i djuraffär och ville inte gosa så mycket. Vill guldhamstern gosa mer än dvärghamstern? Jag har också tänkt adoptera från uppfödare för då är ju hamstern tam från början. Tidigare var jag inte medveten vad det innebar att adoptera från djuraffärerna. Dessutom så har jag ju tidigare hamsterbur som mina dvärgisar bodde i som jag tyckte var väldigt bra. Frågan är om jag skulle skaffa guldhamster, skulle den då kunna bo i samma Bur eller är det för litet? Jag själv är lite tveksam för jag måste ju självklart köpa större Hjul osv och då blir det mindre plats. Så guldhamster eller dvärghamster? Vad tycker ni?


Annons:
Honeymoon
1/10/17, 11:36 AM
#1

Jag tycker att en hamster ska få bo så stort som möjligt och buren på bilden ser ut som Miniduna Fun (?). Jag tycker att du borde skaffa en större Bur (ex detolf eller samla eller akvarium) om du har en guldis, min blir väldigt rastlös om han bor för trångt. Jättebra att du vill köpa från uppfödare! Hur mycket en hamster vill gosa är individuellt och beror på hamsterns personlighet, men du får garanterat en mer tam hamster om du köper från uppfödare! :) Lycka till!

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Chiquita_animal
1/10/17, 1:10 PM
#2

#1 Tack så mycket. Jo, jag vill gärna köpa en ny Bur men min mamma tycker det är synd att vi inte kommer använda den buren jag har. Mina två dvärgisar trivdes då det fanns många våningar och ett rör. Jag har funderat och tänkt över om det blir guldhamster eller dvärghamster. Och jag tror faktiskt det blir dvärghamstrar.


Honeymoon
1/10/17, 8:57 PM
#3

#2 Kul! Se till att hitta en bra uppfödare och ställ dig i kö i tid bara! :) Vilken sorts dvärghamster tänkte du skaffa?

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Chiquita_animal
1/10/17, 10:44 PM
#4

#3 Det är just det jag inte tänkt ut än. Mina förra dvärgisar var vinter vita. Roborovski är uteslutet eftersom jag tycker dem är alldeles för små. Men hur är det med campbells? Hur är dem?


Honeymoon
1/11/17, 12:25 AM
#5

#4 Jag har aldrig haft campbells, så hoppas någon som haft det kan svara på det :) Men jag tycker att de är sjukt söta 😍 om jag skulle skaffa dvärghamstrar skulle det garanterat bli campbells! Men om du vill läsa mer om dem och se om det är något för dig rekommenderar jag Svenska Hamsterföreningens hemsida :)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

[LittelInferno]
1/11/17, 8:45 AM
#6

Skulle jag säga mina tankar så första med skillnaden mellan dvärg och guld skulle jag säga att dvärg är med social för dom lever vanligen i grupp då guld är mer om man vill ha nått lugnare man bara kan klappa som inte springer runt så mycket de är vad jag upplevt av mina sen kan ju andra ha upplevt raka motsatsen.

Sen tror jag inte att köpa privat, hoss uppfödare eller i butik spelar nån roll bara man köper dom i god tid! Min senaste dvärg är köpt i butik men hon är ändå glad och vill komma upp och springa.

Vill guldhamstern gosa mer än dvärghamstern? Guld skulle jag säga dvärg känns mer livlig av sig än lugn. 

Och de minsta Bur som är godkänd för en guld ska ha är "minsta yta på 0,12 kvadratmeter med en kortaste sida på minst 25 cm och minsta höjd på 20 cm." Om man ska tro på hamster föreningen vilket vi bör kunna göra.

Annons:
Honeymoon
1/11/17, 9:57 AM
#7

#6 Visst spelar det roll om man köper sin hamster i butik! Köper du från en djuraffär stödjer du grossistaveln, där man avlar sönder honor och struntar i genetik, sjukdomar, temperament mm. Visst kan du ha tur och få en snäll hamster, men grossistaveln är inget vi vill stödja! Dessutom är djur inga handelsvaror och bör därför inte alls säljas i butik! Jag tycker därför inte att du bör rekommendera detta! Det handlar inte alls om huruvida man får en glad hamster som vill komma upp och springa, utan om att göra en markering om att det som grossisterna håller på med inte är okej! Vad gäller burmåtten så är de du nämner de minsta lagliga måtten för en guldhamster. Det betyder dock inte att det är lämpligt att ha en guldhamster i en så liten Bur. Det betyder bara att vi har hemskt dåliga djurskyddslagar i Sverige.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

[LittelInferno]
1/11/17, 10:45 AM
#8

Jag sa bara att de är mina tankar och alla djuraffärer går inte på grossistaveln, och de går att fråga i butik! Kan dom inte svara 100% på om de är grossistavel eller privat eller uppfödare så behöver man inte köpa. Men när jag frågar har jag alltid fått ett namn på en privat uppfödare som ofta går att hitta nånstans på nätet som visar att dom inte används för grossistaveln. 

Men gillar du inte min syn på de hela så är de okej det med alla ser inte världen på samma sätt.

Honeymoon
1/11/17, 10:55 AM
#9

#8 Visst säger vissa djuraffärer att de tar in från privata uppfödare. Min erfarenhet av det är att det ofta rör sig om kunder som fått hem en dräktig hona. Jag har aldrig sett en djuraffär där man får djur med stamtavla från seriösa och registrerade uppfödare. Har du några konkreta exempel på motsatsen så tar jag gärna emot dem! Jag tycker att jag känner till rätt många uppfödare, men vet ingen som säljer till djuraffär. Så anledningen till att jag ser det på det här sättet är att jag aldrig fått några exempel på motsatsen.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

[LittelInferno]
1/11/17, 1:44 PM
#10

Tror de mestadels handlar om att bara hitta rätt affär med bra personal samt att förklara för dom affärer som inte kanna säga mer exakt var djuret kommer från hur illa de kan på värka och hur illa de kan vara för djuren.

Honeymoon
1/11/17, 1:54 PM
#11

#10 Ge gärna ett konkret exempel! :)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

[LittelInferno]
1/11/17, 3:43 PM
#12

Min mammas vän som var uppfödare brukade sälja till djur affär! Hon var riktigt noga med att allt var på sin plats så av henne fick djur affärerna väldigt mycket info och mer. Och hennes var inte de minsta fel behandlade va nästan så man fundera om hon la mer pengar på dom än sig själv. (Vill dock inte ge ut namn då jag har för mig hon slutade pga hot mail om jag inte mins fel.)

Emouse
1/11/17, 6:14 PM
#13

#12 Ingen seriös uppfödare säljer till djuraffär, då man varken vet vart de kommer att flytta eller vad de ska bli, råttmat? Till ett litet barn? Nej, ingenting seriöst med att sälja eller köpa i djuraffär.

Jag har haft hamster (när jag var liten och inte visste) från djuraffär, den blev helt okej tam och levde ett normalt liv, men ändå blev den inte lika kärleksfull eller fick samma band till mig som övriga. 

De hamstrar jag haft från uppfödare var HELT annorlunda, uppenbarligen för att de var avlade med god tanke och inte massuppfödda hos grossister eller hos djuraffär. Det är stor skillnad oavsett hur små det är när man köper dom. Det mesta handlar om genetik!

TS, köp från en seriös uppfödare så vet du vad du får!❤️ Jag kan dock inget säga om Campbells!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
[LittelInferno]
1/11/17, 7:47 PM
#14

Förstår inte vad de är med folk inte bara näst de kommer till hamster utan när de kommer till allt så värkar alla vilja trycka ner dom andra och ha rätt och vara bäst. med de hej då

Miikaeela
1/11/17, 9:06 PM
#15

Håller med både #13 och #7! Har själv arbetat i djuraffär och har sett saker som ingen djur älskare borde få se, men det finns en smärtsam sanning bakom varenda djuraffär och i slutändan handlar allting bara om pengar. 

Att de säger att djuren kommer från lokala uppfödare är rent skitsnack. Det sa de alltid i djuraffären där jag arbetade men sanningen var en helt annan. Djur är inga varor och bojkottar därför djuraffärer när det kommer till att köpa djur. 

TS du kan ju alltid köpa ex. en samla 130L för 150 kr och koppla på den lilla buren med rören till samla lådan :D  Du kan kontakta Snögatans hamsteruppfödning som finns i Gävle, hon föder upp både vintervit och campbell! Hon kan definitivt svara på de frågor du har. Lycka till!

RäserFrasse
1/12/17, 11:08 PM
#16

#15 Nu så blir jag ju lite nyfiken på vad det var du såg för nåt i djuraffären? Vet att det inte har så mycket med tråden att göra, men kände att jag ville veta….😶

Miikaeela
1/12/17, 11:33 PM
#17

#16 du kan skicka ett PM så kan jag berätta! :)

Chiquita_animal
1/14/17, 9:04 AM
#18

#15 Jag har också tänkt på det här med samla lådor. Det är ju billigt men fortfarande bra. Men det jag undrar är, måste inte lådan ha typ hål eller någonting? Annars kan det ju inte komma in syre.


Honeymoon
1/14/17, 11:35 AM
#19

#18 Jo, man måste se till att det kommer in syre. Antingen så har man ingen hög inredning och kör utan lock, eller så gör man som jag och de flesta andra och sågar/skär ut ett stort hål och sätter in någon sorts galler eller nät i locket.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Emouse
1/14/17, 1:24 PM
#20

#18 Utan lock eller löda ut ett hål i tak/sida med galler!🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Upp till toppen
Annons: