Annons:
Etiketthamster
Läst 2148 ggr
vendelay
2017-01-04 13:07

Ta hand om hamster?

Hej! Jag kan inget om hamstrar och är på mobilen så orkar inte söka. Kan ni hjälpa mig och svara på några frågor? Hur ofta bör de ha tillsyn? Hanteras av människa? Hur ofta bör buren rengöras? Hur ofta bör toaletten rengöras? Hur ofta bör sandlådan rengöras? (Ska de ha en sandlåda?) Hur ofta, och hur mycket, c-vitamin tillskott bör de få? Ska de ha gnagarpinnar, såna med frön som köps i djurbutiker? Vet inte vad för slags hamster det är. Skriv gärna om det är något mer ni tror är viktigt att veta. Jag har marsvin men kan ingenting om hamstrar. Och btw, jag ska inte skaffa en hamster.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Tuvas_hamstrar
2017-01-04 14:15
#1

De bör ha tillsyn minst en gång om dagen. Då ska man kolla att de har mat och vatten. En gång om dagen så är det bra för hamstern att komma ut ur buren på något sätt, som att gå ut i lekhage eller bara ta upp och kela lite. Jag brukar städa buren 1 gång varje vecka, då brukar jag tvätta inredningen och byta bomaterial. Byta sanden i dansbandet gör jag ca var 5 dag, och jag tycker att det är nödvändigt att ha sandbad. Jag rekomenderar inte sånna gragpinnare med frön med skaffa gärna pinnar från t.ex äppelträd som hamstern ska ha fri tillgång till. Men tänk på att de ska ligga i frysen i minst ett dygn innan hamstern får dem, för de är känsliga för bakterier. Hoppas att mina svar hjälpte!

Tuvas_hamstrar
2017-01-04 14:15
#2

De bör ha tillsyn minst en gång om dagen. Då ska man kolla att de har mat och vatten. En gång om dagen så är det bra för hamstern att komma ut ur buren på något sätt, som att gå ut i lekhage eller bara ta upp och kela lite. Jag brukar städa buren 1 gång varje vecka, då brukar jag tvätta inredningen och byta bomaterial. Byta sanden i dansbandet gör jag ca var 5 dag, och jag tycker att det är nödvändigt att ha sandbad. Jag rekomenderar inte sånna gragpinnare med frön med skaffa gärna pinnar från t.ex äppelträd som hamstern ska ha fri tillgång till. Men tänk på att de ska ligga i frysen i minst ett dygn innan hamstern får dem, för de är känsliga för bakterier. Hoppas att mina svar hjälpte!

Honeymoon
2017-01-04 14:16
#3

Jag svarar så gott jag kan. Tillsyn dagligen. Hur ofta de bör hanteras finns säkert olika åsikter kring, men jag anser att de bör få komma ut varje dag, eller åtminstone varannan om de har ett mindre behov av det och en stor och bra Bur. Hur ofta buren behöver rengöras beror på storleken på buren och vilket strö man använder, men för en liten Bur med kanske 1-2 veckors mellanrum medan för en riktigt stor Bur om man punktstädar då och då kanske man kan vänta 4-6 veckor. Toaletten bör man ta bort kiss ur i princip varje dag. Med sandlåda antar jag att du menar sandbad som hamstern inte använder som toalett. Ja, de behöver ha Sand för att ta hand om pälsen och om de inte kissar i den behöver man inte byta den så ofta. Så länge de får en bra kost (färskmat och bra foder/fröblandning) behövs inga vitamintillskott. Man kan ha gnagarpinnar till hamstern. Får man fråga varför du undrar?

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Tuvas_hamstrar
2017-01-04 14:17
#4

Oj det blev 2 st? Menar sandbadet det är autokorrekt sim ändrar…

Miikaeela
2017-01-04 14:31
#5

Hej! Vilken tur att du hittat hit till hamster.ifokus, här finns många som kan svara på dina frågor! "Hur ofta bör de ha tillsyn?" Ja en hamster ska ha tillsyn varje dag som vilket annat djur som helst. Det är inte ett djur man skaffar som sedan skan bo i en liten Bur i ett mörkt rum och aldrig komma ut. Jag pysslar med min hamster varje dag när hon vaknar på kvällen! Hon får möjlighet att komma ut ur buren i några timmar, punkt-städar buren då under tiden och byter vatten + ger färskfoder. Sedan brukar jag alltid sitta med henne på golvet en stund då hon älskar att klättra på mig ;) Om man nu skulle komma till den punkten att man ska resa någonstans så skulle jag säga att man kan lämna sin hamster max 2 dagar utan tillsyn (alltså rent vatten innan man åker och en stor skål med fröblandning). Om man ska ut längre resor så måste man ha någon som tittar till djuret dagligen och ger mat och pysslar med hamstern. "Hanteras av människa?" Hamstrar kan absolut hanteras av människor! Guldhamstrar är solitära djur (alltså ska leva utan hamster-kompis) detta betyder dock inte att de inte behöver mänsklig kontakt. För att få en så trevlig och tam hamster som möjligt så rekommenderar jag att man håller på med sin hamster dagligen! Dvärghamstrar är det lag på att de ska bo 2 och 2 och de har då mycket sällskap av varandra. Men samma sak gäller här! Desto mer man håller på med sina djur desto tamare blir dem. Det är även bra för hamstern psykiskt att få någon form av kontakt då de flesta hamstrar ändå tycker om att bli klappade eller att få utforska omgivningen i rummet m.m "Hur ofta bör buren rengöras?" Det är en svår fråga att svara på rakt ut då allting beror på buren storlek och om man punkt-städar. Min guldhamster bor i en ikea detolf (vitrinskåp som ligger på längden) jag punkt-städar varje dag (alltså tar bort kiss och bajs från toaletten, gör rent sandbad och tömmer de papper som blivit äckligt i huset) , tvättar all inredning gör jag varannan vecka. Detta gör att jag endast behöver byta allt bottenströ var 5-8:e vecka och torka rent hela burens botten. Men om man har en mindre Bur så kommer det krävas att man städar oftare. Men större är alltid bättre! "Hur ofta bör toaletten rengöras?" Jag gör rent den varje dag! Plockar bort kissklumpar som bildas av sanden och tar bort bajs. All Sand byter jag när jag tycker den är ofräsch vilket kan pendla mellan var 3:e dag uppemot 10 dagar. "Hur ofta bör sandlådan rengöras?" Jag har en sandlåda och en separat toalett till min guldhamster men båda innehåller samma Sand. Min hamster skiljer noga på dessa 2 (hon kissar bara i toaletten). Men om man har ett sandbad som hamstern mer än gärna kissar i så måste man plocka bort kisset varje dag. Min hamster badar inte så mycket i sanden utan gillar mest att gräva och sova i skålen :) Rekommenderar "little and biggers" Sand som finns på arken zoo. Blir bra kissklumpar som är lätta att plocka bort och luktar inte som vissa Sand typer kan göra. Alltid bra att ha en toalett och ett sandbad så hamstern har någonstans att gräva och bada och någonstans att göra sina behov. Ökar även renligheten i buren när hamstern gör sina behov på ett och samma ställe. Dock inget måste men bra att ha! "Hur ofta, och hur mycket , c-vitamintillskott bör de få?" Glöm allt som heter tillskott!! Bara onödigt och onödiga pengar som går till ingenting. Alla dom här tillskotten som finns att blanda i vatten är bluff. C-vitaminet försvinner efter ett tag i vattnet. Dessutom är hamstrar ökendjur och dricker vatten sällan vilket gör att de inte ens har någon nytta av det. Satsa istället på att ge bra färskfoder i princip varje dag (så som kokt kyckling, kokt lax, potatis, pasta, broccoli, sallad, paprika, tomat, bönor, ärtskott,groddar, ärtor m.m Barnmat är också bra att ge ibland. Men absolut inte lök, citrusfrukter kryddig mat eller avokado! Paprika kan också vara syrligt för magen så man får inte ge så mycket men det är en bra källa till c-vitamin.) Men när det ommer till färskfoder bör man också tänka på det att om man har Dvärghamstrar så bör de inte få mycket frukt och grönsaker med hög sockerhalt då de lätt får diabetes. Guldhamstrar bör inte heller få frukt särskilt ofta utan det kan man ge då och då som belöning. En bra fröblandning är också att rekommendera, SHF och den fröblandning jag använder heter "bunny's hamsterdröm basic" och är ett väldigt bra Foder. "Ska de ha Gnagpinnar med frön på?" Jag brukar köpa sådana ibland och ge till min guldhamster, mest för att hon är väldigt dålig på att tugga på saker och har problem med sina tänder och vill få henne att gnaga så mycket som möjligt. Men annars ger jag färska grenar från fruktträd och köper tuggpunnar utan frön. Såna här tuggleksaker man kan ge till hundar är också bra att ge. Whimzees tror jag dom heter om jag inte är helt ute och cyklar ;) såna brukar jag också ge men tycker inte dom är så hårda egentligen. Hoppas du har fått svar på de frågor du undrade över och om jag har missat något så kan någon annan fylla i! :)

vendelay
2017-01-04 20:36
#6

Tack för alla svar! Jag kan inte säga varför jag frågar men vi kan väl lite mystiskt uttrycka det såhär att jag kanske känner någon som jag är osäker på om hen tar hand om sin hamster. Som sagt, jag har bara erfarenhet av marsvin och ja, det är ju inte riktigt samma djur 🙂

Vad innebär Färskmat och bra fröblandningar? Vad är bra, vad är dåligt?

"kokt kyckling, kokt lax, potatis, pasta, broccoli, sallad, paprika, tomat, bönor, ärtskott,groddar, ärtor m.m Barnmat är också bra att ge ibland. Men absolut inte lök, citrusfrukter kryddig mat eller avokado! Paprika kan också vara syrligt för magen så man får inte ge så mycket men det är en bra källa till c-vitamin"

Ska hamstrar äta kött varje dag? Vanliga fröblandningar som en köper i djuraffärer, innehåller de kött?

Jag kommer träffa hamstern om några dagar, kanske har mer information eller frågor då. Tusen tack för att ni tar er tid att svara, det betyder så mycket för en okunnig person som mig 🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Honeymoon
2017-01-04 21:11
#7

#6 Det finns fröblandningar som innehåller protein/kött i form av mjölmask eller kyckling, men de flesta vanliga som man köper i djuraffär gör inte det. Man behöver inte ge Färskmat varje dag, utan några gånger i veckan är lagom. Jag ger sällan kött, men ser till att ge annan mat som innehåller munstycket protein. Om du är osäker på om hamstern har det bra är annat du kan kolla på om den har en stor Bur (ju större desto bättre) och ett tillräckligt stort Hjul (den ska kunna springa med rak rygg, gärna ca 28 cm för guld och 20-22(?) för dvärg)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Upp till toppen
Annons: