Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 836 ggr
Petloveer
2017-01-03 21:18

Min resa- Att våga lita på sin hamster.

I denna tråd kommer jag att skriva om min resa från att ha en bitande hamster som jag inte vågar handskas med till att få den tam. Det största problemet är att jag inte vågar lita på att han inte ska bita mig och det är svårt att komma över.

Annons:
Petloveer
2017-01-03 21:27
#1

Idag började jag att börja tämja min hamster, han är dock 1 år hehe. I alla fall, först bytte jag ut mina handskar mot tunnare. Har haft väldigt tjocka förut om bytte ut dem. Jag var 100% på att han skulle bita i de nya handskarna så jag tog dubbla lager, det var härligt att äntligen känna honom och hans värme i mina händer då jag har endast haft handskar förut och dem var väldigt tjocka. Men till min förvåning så betedde han sig helt normalt och då fick jag faktiskt upp hoppet om att kunna tämja honom. Jag tog av det dubbla lagret och glädjes ännu mer då han snällt satt i handen. Jag trodde det var OMÖJLIGT att tämja honom men äntligen har jag hopp, jag kommer fortfarande ihåg när han bet och låste käkarna och vägrade släppa, aj så ont det gjorde. Tillslut tog jag mod till mig och la godis i min hand och lät han sträcka över huvudet och ta den från min hand utan handske när jag höll i honom med en hand med handske. Innan jag lämnade honom så började han klättra upp för min arm och jag lät honom göra det. Det har jag aldrig gjort förut. Jag hoppas att det kommer gå att få honom tam och detta kanske inte verkar som några större saker för er mig för mig är det enormt.

lillablomman
2017-01-04 13:54
#2

Vad roligt! Grattis till framgången! 😍

//Geraldine, Tut, Ernst-Hugo, Svensson och Gunwald

Blomma Spreading love over the internet Blomma

Petloveer
2017-01-04 16:58
#3

Tack så mycket, lillablomman:) Nu kan jag hantera honom enbart med de tunna handskarna. Jag lät honom även stå i min hand med benen och huvudet en gång när jag lyfte ner honom. Jag tänker inte ta det för fort fram då jag började med detta igår.

Tilda Hansson
2017-01-04 17:25
#4

Jag tog över en aggressiv och bitande dvärghamster från en familj som inte ens vågade gå nära buren. Den hade tidigare bitit ihjäl sin burskompis så hon var inte särskilt omtyckt. För att göra en lång historia kort så fick jag den lilla tjejen att bli riktigt tam, mysig och snäll med hjälp av tålamod försiktighet och kärlek!🙂När de tidigare ägarna sedan träffade henne så kunde de aldrig tro att det var samma hamster.

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

Petloveer
2017-01-04 20:00
#5

Nyss när jag tog mod till mig och lät han gå ner i min hand så bet han mig för första gången, trots att jag tvättat händerna. Det gjorde inte ont men det kändes och det var inte jättelöst heller. Det känns som att vi tog 1 steg framåt och 2 tillbaka. Det ändå som är positivt är att jag kände hur "ont" det gjorde och nu kanske jag kan ta den risken att hålla han i handen oftare men jag har tappat allt förtroende..

Petloveer
2017-01-04 20:01
#6

Han gör ingenting i handskarna trots att dem är jättetunna men när han är i handen biter han..

Annons:
Upp till toppen
Annons: